2021-03-07, 10:06
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nu finns det inte en enda plats på hela jordklotet som inte är styrd av en stats lagar. Och det vi pratar om är en teori som med säkerhet aldrig mer kan konstrueras i väst men som bara för fem tusen år sedan var det normala. I dag har mänskligheten helt andra tekniska möjligheter att göra det till ett seriöst alternativ. Det är enormt svårt att konstruera för folk vill alltid, förr eller senare, få mer makt än sin medmänniska. Och då får vi nu leka med tanken att det går att få bort dessa maktidéer. Det är alltså inte frågan om "ändra" systemet utan leva UTAN systemet. Det är väsentlig skillnad. Du är fast vid tanken att det alltid måste finnas någon som vill och kommer utöva makt och då faller idéen. Tänk ett steg till. Folk som lever frivilligt i symbios med varandra eller i soliditet utan kontakt med majoritetsbefolkningen och gör det med majoritetsbefolkningens vetskap och i ett skyddat område på sina egna villkor. Det finns faktiskt människor som gör det. Exempelvis indianbefolkningar i Sydamerikas djungler. De lever utan teknik med det är inte grejen utan de lever autonomt. Varför skulle det vara ett problem om tekniskt bevandrade moderna människor gör det??

Nej det där är trams. För 5000 år sedan var det stammen eller klanen som bestämde. Du var aldrig fri och det fanns redan proto-stater. Som redan då sparkade skiten ur frihetliga barbarer.

Så du behöver bara avprogrammera människor för att få bort alla "maktidéer"? Och så ska alla leva "frivilligt i symbios"? Det kan komma som en nyhet för dig... men människan är ett flockdjur och sådana har hierarkier.

Hittills har staten visat sig vara den effektivast organisationsformen för människor. Våld är ju den klumpigaste men ultimata maktmedlet som trumfar all annan makt. Historiskt har stater visat sig vara den bästa organisationsformen för att utöva makt/våld mot sina motståndare. Vare sig det varit libertarianska cooperativ , terrornätverk, storföretag, klaner, eller överstatliga organ som FN så har staten vunnit.

Du verkar inte fatta att man inte kan leva ett modernt liv "autonomt". Du måste i praktiken vara en del av samhället, eller vara beroende av det.
Citera
2021-03-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Svenskar är auktoritetstroende. Svensken trivs som bäst liggande på mage med statens marschkänga tryckt över nacken och skattmasens handskbelädda hand långt uppkörd i röven. Då trivs Svenne Svensson verkligen. Bäst är om proceduren avslutas med att dessutom få böter.
Jävla tönt om du tycker så, då rekomenderar jag dig att flytta till Azerbanjan så ska du se vad auktoritär betyder.
Citera
2021-03-07, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Jävla tönt om du tycker så, då rekomenderar jag dig att flytta till Azerbanjan så ska du se vad auktoritär betyder.
Menar du att man inte får tycka att svensken är auktoritetstroende? Bryter det mot kutymen att inte kritisera auktoriteter?
Citera
2021-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Menar du att man inte får tycka att svensken är auktoritetstroende? Bryter det mot kutymen att inte kritisera auktoriteter?
Du är en sådan människa som gnäller för allt får du en skit på tvärs så är det någon annans fel inte ditt eget, passar det inte flytta då eller håll käft.
Citera
2021-03-07, 11:05
Avslutad
Citat:
Du är en sådan människa som gnäller för allt får du en skit på tvärs så är det någon annans fel inte ditt eget, passar det inte flytta då eller håll käft.
Det hade varit bättre om du hade hållit dina åsikter för dig själv. Ingen bryr sig nämligen om vad du tycker. Bäst vore om du bara hade bläddrat förbi mitt svar som den anonyma nobody du är.
Citera
2021-03-07, 11:11
Medlem
Citat:
Det hade varit bättre om du hade hållit dina åsikter för dig själv. Ingen bryr sig nämligen om vad du tycker. Bäst vore om du bara hade bläddrat förbi mitt svar som den anonyma nobody du är.
Du gör ju det! 😂

Är det allt du har att kommentera med, avsluta ditt konto här på fb och sök till en frikyrka.
Citera
2021-03-07, 11:12
Avslutad
Citat:
Du gör ju det! 😂

Är det allt du har att kommentera med, avsluta ditt konto här på fb och sök till en frikyrka.
Icke då. Du uttryckte dig däremot så plumpt och otrevligt att jag fann ett visst värde i att tala om för dig att du bör veta din plats.
Citera
2021-03-07, 11:14
Medlem
Citat:
Icke då. Du uttryckte dig däremot så plumpt och otrevligt att jag fann ett visst värde i att tala om för dig att du bör veta din plats.
Tar den plats jag vill skiter i andra har gjort så hela livet där av mit nick.
Citera
2021-03-07, 11:27
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nu är det inte dina förutfattade meningar vi skall prata om utan grunden till en teori eller snarare en tes som har helt andra möjligheter till överlevnad nu än för 5 tusen år sedan då folk i större antal levde så.

Det är såklart en korkad ide ..... speciellt om man tillämpar den i etablerade länder . hål i huvudet varning på riktigt pingubengt! du är precis som stereotypen, nästan så jag misstänker att jag vet vem du är
Citera
2021-03-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Det är såklart en korkad ide ..... speciellt om man tillämpar den i etablerade länder . hål i huvudet varning på riktigt pingubengt! du är precis som stereotypen, nästan så jag misstänker att jag vet vem du är

Jasså, låt höra, Einstein.
Citera
2021-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej det där är trams. För 5000 år sedan var det stammen eller klanen som bestämde. Du var aldrig fri och det fanns redan proto-stater. Som redan då sparkade skiten ur frihetliga barbarer.

Så du behöver bara avprogrammera människor för att få bort alla "maktidéer"? Och så ska alla leva "frivilligt i symbios"? Det kan komma som en nyhet för dig... men människan är ett flockdjur och sådana har hierarkier.

Hittills har staten visat sig vara den effektivast organisationsformen för människor. Våld är ju den klumpigaste men ultimata maktmedlet som trumfar all annan makt. Historiskt har stater visat sig vara den bästa organisationsformen för att utöva makt/våld mot sina motståndare. Vare sig det varit libertarianska cooperativ , terrornätverk, storföretag, klaner, eller överstatliga organ som FN så har staten vunnit.

Du verkar inte fatta att man inte kan leva ett modernt liv "autonomt". Du måste i praktiken vara en del av samhället, eller vara beroende av det.

Jasså. Så bra att du tror att du vet.
Citera
2021-03-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Hamnar du inte bara i samma system fast i miniatyr? Säg att man inte vill dö av cancer, blindtarmen mm i denna enklav. Hur löser man det? Ska alla chippa in för att köpa utrustning, hyra läkare? Blir inte det en skatt? Vad händer om samhället växer sig för stort? Brandkår? Polis (ja det kommer krävas om man inte tänker totalt utopiskt)? Vem ska se till att skatten fördelas riktigt? Krävs det någon som arbetar med att fördela dessa pengar? Osv. Att tillhöra ett samhälle, oavsett nationalstat eller liten enklav, innebär alltid att du säljer en del av din frihet för samhället bygger på att alla följer någorlunda samma idéer om rätt och fel. Ingen person stöpts utefter mariotetssamhället och därför måste alla sälja lite av sig själva för att få ta del av fördelarna. Total frihet får du att bo själv i en stuga i skogen, det du förlorar är att om det skiter sig finns ingen hjälp att få.

Om du är seriöst intresserad av ämnet finns det många böcker om saken. Jag påstår inte att jag vet utan jag finner tanken intressant. Läs själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in