2021-03-07, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Fälldes det färre bomber 18-19 än 15-16?

Märkliga årtal du valt.

Talar vi generellt så menar jag att Trumps administration har beordrat flest drönarattacker i mellanöstern och fällt flest antal bomber.

Trump godkände den största Pentagon budgetökningen i historien. Militärindustrin har aldrig beställt och smällt av så många bomber som under Trump.

Något jag själv lärt mig nyligen är att Pentagon släppte den mest kraftfulla (icke-vätgas)bomben i USA:s historia över Mamanddalen i Afghanistan. Denna har smeknamnet MOAB
21,600lb (9,800kg) och motsvarar 4st hiroshima atombomber.

Citat:
Six months into Trump’s presidency, we now have enough data to assess his own approach. The results are clear: Judging from Trump’s embrace of the use of air power — the signature tactic of U.S. military intervention — he is the most hawkish president in modern history. Under Trump, the United States has dropped about 20,650 bombs through July 31, or 80 percent the number dropped under Obama for the entirety of 2016. At this rate, Trump will exceed Obama’s last-year total by Labor Day.

In Iraq and Syria, data shows that the United States is dropping bombs at unprecedented levels. In July, the coalition to defeat the Islamic State (read: the United States) dropped 4,313 bombs, 77 percent more than it dropped last July. In June, the number was 4,848 — 1,600 more bombs than were dropped in any one month under President Barack Obama since the anti-ISIS campaign started three years ago.

In Afghanistan, the number of weapons released has also shot up since Trump took office. April saw more bombs dropped in the country since the height of Obama’s troop surge in 2012. That was also the month that the United States bombed Afghanistan’s Mamand Valley with the largest non-nuclear bomb ever dropped in combat.
Citera
2021-03-07, 09:19
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Jag är väldigt imponerad av hur fort det gick. Han höll sitt vallöfte om en covidbill+ stimulus plan på under 100 dagar.

Samt 400miljarder till delstaterna för testning,vaccin,och återbetalning för det skuldberg som uppstått till följd av covid19

En detalj jag hört på msnbc är att Biden tänker tillhandahålla pengar till samtliga sjukhus i landet på frivillig basis,ifall guvernörena ber om pengarna.
Det innebär att republikanska guvernörer måste be om dessa gratispengar och att de sedan kommer att dra sig från att kritisera Biden för att han täcker undan det budget hål som uppstår,och som hade inneburit höjda skatter för tex Texas,Mississippi med flera.

Det kanske förklarar varför republikanerna startat ett kulturkrig mot barnböcker denna vecka istället för att diskutera detaljerna i Bidens otroligt populära covid19-bill.

Skuldberget har föga att göra med covid-19 snarare årtionde av vanstyre. Vad händer med skuldberget Einstein?
Citera
2021-03-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Något jag själv lärt mig nyligen är att Pentagon släppte den mest kraftfulla (icke-vätgas)bomben i USA:s historia över Mamanddalen i Afghanistan. Denna har smeknamnet MOAB
21,600lb (9,800kg) och motsvarar 4st hiroshima atombomber.
Hiroshimabomben motsvarade ca 20 000 ton så det är en bit kvar...
Citera
2021-03-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hiroshimabomben motsvarade ca 20 000 ton så det är en bit kvar...

Det visar sig vara lite komplicerat att jämföra dessutom
https://www.inverse.com/article/30306-moab-mother-of-all-bombs-compare-nuclear-atomic-bomb-hiroshima-nagasaki
Citera
2021-03-07, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det verkar vara fler än Biden i partiledningen som har kognitiva problem.

https://twitter.com/stillgray/status/1367648843257450498
Citera
2021-03-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Krigshökarna finns som alla vet i båda läger, det bekräftas av att GOP accepterade bombningarna. Läste du inte det?
NeoCons med Cheney i spetsen ja, vi sanckar inte om några "America First".patrioter.
Citera
2021-03-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här hittade jag lite statistik på hur de 326 000(!) bomber USA fällt sedan 2001 fördelat sig över åren, fram till mars 2020 då Trump beslutade att sådan statistik inte skulle offentliggöras. (Notera att anfall med attackhelikoptrar eller attackplan med automatkanoner inte är inkluderat)
https://www.juancole.com/2021/03/missiles-countries-recently.html

Att man släppte en massa bomber 2003 när Irak invaderades var inte så oväntat, men att man släppte lika många bomber under åren 2015-2017 förvånar mig.
2015 satt Obama/Biden vid makten.
Citera
2021-03-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Stort av Biden att få igenom sitt $1.9 T stödpaket genom senaten. Han må vara gammal och gaggig men till skillnad från det förra presidenten där det var mycket snack och lite verkstad så är det lite snack och mycket verkstad med Joe Biden.

Vad hände med 15$ minimum wage?
Citera
2021-03-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpleguy99
Mmm jo, Bernie Sanders tuggar fradga just nu pga. Biden!
Citera
2021-03-07, 12:01
Bannlyst
Citat:

Senatens parlamentariker förbjöd det från att ingå i bidens stimulus plan utan en filibuster.
Och VP Harris har lovat att inte köra över henne. Olikt VP pence. Så det plockades bort och ersattes med mer pengar o veckobidrag för arbetslösa.

På måndag går bidens lagförslag tillbaka till representanthuset för omröstning på senatens version.
Sen skriver biden på lagförslaget ganska omgående.

Det som glädjer mig är att bidens stimulus plan helt och hållet skrivits som en reconciliation bill så att demokraterna kan kringgå republikanerna och så att de inte behöver 60 röster utan bara 50 plus harris tiebreaker.

Biden tänker införa universal health care på samma vis. Nämligen genom att expandera budgeten och sedan smyga in pengar till fri sjukvård åt alla medborgare. Så att väljarna hinner vänja sig vid free shit inför mellanårsvalet. 2022

Låt republikanerna sedan gå till val på att avskaffa sjukvård och kritisera stimulus bills.

Får se vem väljarna föredrar
Det parti som delar ut cash eller det parti som försöker avskaffa allt och förbjuda folk från att poströsta.

Jag gör tesen att republikanerna är slut som parti. Don the con var spiken i kistan
Citera
2021-03-07, 12:50
Bannlyst
Representanthuset har röstat för HR1- for the people act.
Som ämnar att få igenom automatisk väljarregistrering, enklare att poströsta, och mer pengar till delstater som tillåter fler att rösta istället för att förhindra.

Kan bidens majority whip bara visa att HR1 kan gå igenom budgeten så tror jag att demokraterna får igenom denna lag utan filibuster och utan att behöva republikanska röster i senaten. Dvs 50 röster istället för 60 röster.

Likaså kan inte republikanerna lägga in sitt veto eftersom chuck Schumer håller i senatens kalender och snabbt kan rösta igenom deras amendments.

Allt som allt hoppas jag att lagförslaget går igenom så att republikanerna är fucked för minst en generation framåt.
Citera
2021-03-07, 16:18
Medlem
Citat:
Legendariske ekonomen Thomas Sowell förklarar varör Bidens förslag till $15 minimum wage är en djävligt dålig (och rasistisk) idé. Precis som som Nobelprisvinnaren Milton Friedman en gång påtalade så skulle en höjning främst slå till mot redan marginaliserade grupper som ju oftast är de som befinner sig på det lönesegmentet då arbetsgivaren lär höja minimikraven på kvalifikationer så att det motsvarar en person som fått en dubblat minimilön. Arbetslösheten bland svarta och andra minoritetsgrupper lär således öka marknant under BIdens tid vid makten om detta går igenom.

https://www.youtube.com/watch?v=wwHwaJNwRj4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in