2021-03-06, 19:27
Medlem
Denna, den äldsta av alla softdrinks av liknande typ. Vissa tycker den smakar som Coca-Cola men Dr Pepper fanns faktiskt att tillgå före Coca-Cola...

Denna dryck gillar jag bl.a. av nostalgiska skäl, då jag (tror jag) drack den redan i början av 80-talet. Jag fann då drycken icke oäven, och har sedan dess inget emot att vid tillfälle inmundiga denna brygd. Så sker dock ganska sällan.

En gång då jag för ovanlighetens skull plötsligt fick fallenhet för denna inte fullt så vanliga dryck, märkte jag smaknyanser i den som tidigare troligen mestadels förbigått mig. Den har definitivt utöver andra smaker, även om det kan vara svårt att avgöra, en lätt karaktär av root beer. Den sistnämnda drycken gillar jag dock inte alls, men jag finner det ändock givande med en burk Dr Pepper ibland.

Den lämpligaste jämförelsen med andra inte helt olika drycker på marknaden som finns att tillgå, är med Cherry Coke. Den gillar dock de flesta, men Dr Pepper antingen "älskar eller hatar" man. Faktiskt finns nog få andra drycker som kan väcka tillnärmelsevis lika stor aversion hos någon som första gången prövar den.

Så har ni druckit denna nu i Sverige ganska vanligen förekommande läskedryck och vad tycker ni i så fall om den?
2021-03-06, 19:31
Bannlyst
Jag gillar inte smaken av cyanid , vilket borde vara ett friskhetstecken.
2021-03-06, 19:32
Medlem
Jag har börjat föredra Dr Pepper framför Coca cola och Pepsi. Jag gillar smaken och älskar att alla andra hatar Dr Pepper, så jag kan köpa Dr Pepper och ha den för mig själv medan proletärerna slåss om colan.
2021-03-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag gillar inte smaken av cyanid , vilket borde vara ett friskhetstecken.

Märkligt... Kan du specificera varför?
2021-03-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Jag har börjat föredra Dr Pepper framför Coca cola och Pepsi. Jag gillar smaken och älskar att alla andra hatar Dr Pepper, så jag kan köpa Dr Pepper och ha den för mig själv medan proletärerna slåss om colan.

Kul. Så du anser denna dryck vara för en högburen person, en gentleman eller en adelsman och andra drycker är mer för den mundana populasen?
2021-03-06, 19:41
Medlem
Noxiouzs avatar
Jag tycker det smakar mandelmassa/snarlik maskmedicinen man fick som barn. Inget för mig
2021-03-06, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Märkligt... Kan du specificera varför?

Varför jag inte gillar något som smakar som giftet cyanid? Förmodligen för att det är giftigt och min kropp reagerar negativt på de genom att tycka smaken är motbjudande.

Eller menar du vad jag menar med Dr pepper smakar cyanid? Eftersom det är inte körsbär som har den smaken utan kärnorna det som heter amygdalin och omvandlas till vätecyanid, finns även i bittermandel.
Jag påstår inte att Dr pepper har amygdalin i sig men det är just vad det smakar som men det är möjligt att de har det.
2021-03-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxiouz
Jag tycker det smakar mandelmassa/snarlik maskmedicinen man fick som barn. Inget för mig

Jo, den kan kanske påminna om det. Mandelmassa alltså... Ingen lätt dryck att beskriva smakmässigt.
2021-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Varför jag inte gillar något som smakar som giftet cyanid? Förmodligen för att det är giftigt och min kropp reagerar negativt på de genom att tycka smaken är motbjudande.

Eller menar du vad jag menar med Dr pepper smakar cyanid? Eftersom det är inte körsbär som har den smaken utan kärnorna det som heter amygdalin och omvandlas till vätecyanid, finns även i bittermandel.
Jag påstår inte att Dr pepper har amygdalin i sig men det är just vad det smakar som men det är möjligt att de har det.

Intressant men den torde ju trots detta vara hyfsat ofarlig som dryck då den säljs i svenska butiker.
2021-03-06, 19:53
Medlem
EEJos avatar
Jag tycker Dr. Pepper smakar lite marsipan-aktigt. Gott att dricka ibland, men inte min favoritdryck. Den starka/djupa smaken gör att det inte är något man häller i sig för att släcka törsten, som man kanske gör med vanlig coca cola.
2021-03-06, 19:54
Medlem
SolidSteels avatar
Hur man kan tycka att den smakar som Coca Cola är för mig helt vansinnigt!
Jag dricker sällan läskedryck men om jag gör det så blir det en burk Coke, Dr-Pepper är riktigt vidrigt och det är bara bögar som dricker den.
2021-03-06, 19:56
Medlem
GeleZachas avatar
Nästan alla mina kompisar antingen älskar eller hatar den, men jag känner snarare att den är "helt ok". Finns bättre läskedrycker och finns sämre.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in