Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Anton i Trollhättan klädde sig i Darth Vader kostym och gick in på en skola och knivhögg flera personer. Det var ett rasistdåd enligt media som inte har försatt en minut att kabla ut historien om det högerextrema terrordådet. Att samme Anton inte mådde speciellt bra, verkar man inte låstasa om, han var radikaliserad på nätet hette det.
Nu kör media den omvända logiken och låstas som att muslimens svenskhat enbart berodde på psykiska problem och att det enbart var pga dessa som dådet skedde. Men Anton han visste precis vad han gjorde, det är en gammal grej att klä ut sig till Darth Vader och knivhugga folk.
Att terrormuslimen radikaliserats på samma här verkar inte vara möjligt, nej det var tillfällig sinnesförvirring.
Det ska bli intressant att se hur mycket utrymme media kommer att ge Vetlanda-fallet. Studio Ett på fredagen 5 mars stuvade undan rapporteringen till ett kort inlägg långt bort i andra timmen.
Man kan jämföra med publiciteten kring dubbelmordet i Linköping. När det hände hade tidningarna helsidor med kartor över mordplatsen och vilken väg förövaren kunde tänkts ha tagit, bilder på mössan han tappade, intervjuer med anhöriga osv. Det var en enorm publicitet i början och under de 16 år som gått innan man hittade mördaren kom ofta återblickar på händelsen.
Berättigad var förstås publiciteten när mördaren identifierades och greps. Jag anser dock att rapporteringen från rättegången var fullständigt överdimensionerad. Det fanns inget nyhetsvärde i den. Förloppet under attacken hade man berättat om redan när det hände. Förövaren var identifierad och hade erkänt, samt hade befunnits vara psykiskt sjuk. Det skulle ha räckt med att rapportera det.
I stället malde media i veckor rapporteringar från rättegången om sånt som alla redan visste.
Min gissning är att media kommer att visa mindre intresse för Vetlanda-attacken. Jag hoppas att framtida medieforskare ska jämföra de två fallen. Jag vill veta om det är skillnad på hur media rapporterar brott utfört av svensk person mot person med utländsk bakgrund (8-åringen som mördades) och brott utfört av utländsk person mot svenska personer.