2021-03-05, 19:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Varför är det orimligt att SD som får cirka 1/5 av Sveriges röster får plats i en regering?

Kommer kräva det annars är det bättre att man är i fortsatt opposition. Om SD lägger sig som dörrmatta för en ljummen politik kommer SD försvinna i relevans, ungefär som Dansk Folkeparti.

Jag vill ha SD i en regering där man på riktigt har inflytande över landets framtid och utveckling åt ett mer sundare håll. Bl.a. inom kulturen. Moderaterna står inte för det idag, de har mycket kvar att bevisa än tomt prat.

Åkesson är inte korkad.

Han kommer kräva vad han kan.
Får han det inte, så lär det bli politisk kris.

Med ett historiskt perspektiv så lär inte otryggheten minska fram till valet 2022.

Kommunernas problem må idag kunna döljas o skyllas på Covid. Men verkligheten går inte att komma undan.

Även om den nu sittande regeringen antagligen gör allt för att korthuset ska rada samman.
Stora grupper sysslolösa personer med kraftigt begränsad förmåga till självförsörjning kostar samhället stora resurser.

SD behöver inte göra mycket.
Problemen jobbar för dem.

Vilket man inte kan säga om Liberalerna.
Citera
2021-03-05, 19:43
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Då får helt enkelt SD lära sig att vi lever i en parlamentarisk demokrati. Vill man ha inflytande så får man kompromissa. SD och L är motpoler inom ett par frågor, men SD måste också lära sig att det finns andra frågor.

Det finns en massa frågor där L och SD borde kunna hitta varandra:
- Kärnkraft
- Ordning och kunskap i skolan
- Stärkt polis och försvar
- Mycket restriktiv (strypt) invandringspolitik
- Företagsamhet

Frågor där det är svårare
- Värderingsfrågor kring liberalism vs socialkonservatism
- EU

Men om SD får säg 25% och L får 4,00%. Så är det orimligt att fucking L ska komma med sina pedofilvärderingar.

+ att ingen kriminell inv. utvisas idag när L väl har inflytande över politiken. L kommer bara att sabba M och KD:s nyktrande inställning på sistone för att de ska återgå till Reinfeldtismen.

Inget bra kommer att ske i invandringspolitikområdet om L får inflytande då de har inga intressen av att nalla på Sossarnas Djupa Stat inom myndigheter och byråkratier.

Kanske SD tolererar en sådan regering som ett test i några månader eller ett år. Men ser man att det inte blir några resultat så kommer SD att fälla en M-KD-L-regering och då får det bli nyval. Något som SD skulle vinna på då de avslöjar att de borgerliga är återigen lika goda kålsupare som Sossarna varit.
Citera
2021-03-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Kommer och tänka på Lorry-gängets sketch; "Jag tänkte inte på det".

Alltid kul att se hur 2,5%-liberalerna agerar som att de hade 25%.

I en alltmer polariserad debatt finns ingen plats för liberal mellanmjölk längre. Det Sabuni lär bli ihågkommen för är att ha tagit Liberalerna ut ur riksdagen.
Citera
2021-03-05, 19:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
Många i tråden beskriver L som att det vore C. Klyftan mellan stora delar av L (undantaget storstadsliberaler) och SD är inte lika stor som SD kontra C. En majoritet av de som tidigare röstat L (är ju ingen i dagsläget) ser alla dagar i veckan en borgerlig regering med lite lagom stöd från SD före nuvarande lösning.

Sedan ställer jag mig tveksam till att kalla den nuvarande regering rödgrön. Den har ingen färg, ett samelsurium av lite nyliberalism, en hel del värderingsflum samt till största delen ett enormt behov av S att sitta i regering oavsett vilken politik de bedriver...

En korrekt observation. Faktum är att den ekonomiska politiken, som definierar den klassiska höger-vänsterskalan, spelar allt mindre roll i svensk politik. Det kitt som håller samman det rödgröna blocket är i stället deras postmodernistiska filosofi. Det är det som gör att riksdagens mest högerextrema parti (C) och mest vänsterextrema parti (V) kan stödja samma regering. Filosofin är viktigare än den ekonomiska politiken.

Liberalernas problem är att partiet har en högljudd minoritet av nyliberala postmodernister som står nära centern i många frågor och helst vill se ett fortsatt rödgrönt samarbete. Majoriteten av väljarna är dock, eller var i alla fall före väljarflykten under Jöken, traditionella socialliberaler som vill ha en borgerlig regering och har en rationell och faktabaserad syn på tillvaron.
Citera
2021-03-05, 19:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag ser Sabonis utspel som rena löjan. Här står Åkesson och dundrar i tal efter tal emot det han kallar för Vänsterliberaler i en ton som tydligt markerar att han avskyr både sossar och liberaler. Dessutom sa han
att "det bästa vore om Liberalerna helt enkelt åkte ut ur Riksdan" med tydlig adress till Sabuni.

Nu återgäldar hon denna "artighet" med att stödja Sveriges enda nationella parti, nyzznazzarna SD. Ska man skratta eller gråta?

Jag tror inte heller det kommer att bli sänghalmen för Åkesson och Sabuni under nästa mandatperiod, snarare kan de nog komma att tolerera varandra. Ungefär på den nivån ligger det.

Parlamentarism är ett spel, där varje spelare/parti försöker hitta en plats som ger maximalt inflytande för deras politik. Nu har L insett att detta innebär att närma sig den borgerliga kärnan, trots SD.
Citera
2021-03-05, 19:47
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det bästa vi kan göra på flashback är att inte diskutera Folkpartiet, låtsas som om de inte finns och bidra till marginaliseringen.
Citera
2021-03-05, 19:48
Medlem
När det inte blir någon borgerlig pluralitet utan sd 2022 kommer de krypa till vänstern igen precis som förra gången.
Citera
2021-03-05, 19:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Så ett parti på drygt 3% vill bestämma att ett parti på nästan 20% inte ska vara med och bestämma i landet??

Alternativet är ju att att INTE sitta i regering med SD, om det nu blir så att SD (mot all förmodan) kommer att ställa ultimativa krav på att L inte skall ingå i regeringsunderlaget samtidigt som L ställer ultimativa krav på att SD inte får ingå i regeringsunderlaget.

För de som bara kan se ministerposter som det enda sättet att påverka, fundera på hur C, L och V agerat och fundera på om de är regeringsunderlag....
Citera
2021-03-05, 19:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Men nu är ju Sabuni halvafrikan. Det tror jag inte Åkesson gillar riktigt.

Vad är det för fel på att vara pigmenterad? Sabuni kan uppenbart försörja sig själv o prata svenska. Hon tycks också vara laglydig.

Tror inte Åkesson är så korkad att han bara ser på ytan.
Citera
2021-03-05, 19:50
Medlem
Hur blir det med det här då?

Citat:
I ett år förhandlade jag fram en ansvarsfull migrationspolitik med bl a S i migrationskommittén. Sedan tog det bara några veckor innan Löfven istället skickade ut MP:s förslag på remiss, som är ett helt annat. Och nu spelar S förvånade och förstår iiiiiingenting av kritiken.

Fredrik Malm

https://twitter.com/FredrikMalm/status/1358351069793972230

De s k "kompletteringar" som Mongo Johansson skickade på remiss i sista stunden och Sabuni sa att hon var emot, glömde hon bort det i talet idag ?
Citera
2021-03-05, 19:51
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Vem faaaan, och jag undrar verkligen, röstar på en neger?

Jag personkryssade Sabuni på FP:s riksdagslista i valet 2006 (I samband med pressfotograferingen av den tillträdande Reinfeldt-regeringen utanför slottet i oktober fick jag tillfälle att växla några ord med henne där jag berättade om min kryssning).
Citera
2021-03-05, 19:53
Medlem
Larasofts avatar
Frågan är huruvida ett stödparti utanför eller innanför en regering lever farligast. I opposition är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in