2021-03-05, 18:24
Medlem
Mindbusinesss avatar
Många påståenden här som inte stämmer när man kikar på dessa data.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-03-05, 18:38
Medlem
crisscrosss avatar
Härlig Brittisk sarkasm från ca 21:45:
https://youtu.be/ffh593GHbLQ
WHO blir mer och mer ett skämt, detta från en som INTE är en alarmist, snarare tvärtom.
Citera
2021-03-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tidigare infektion är inte alls avgörande för att vaccinet skall fungera - i själva verket är en eventuell tidigare infektion helt irrelevant.

Ja, problemet känns igen från situationer när man ber småbarn att äta upp grönsakerna - småbarn vill gärna inte bli ombedda att göra ditten eller datten, det ligger i sakens natur.

Fint. Ingen kommer tvinga dig att vaccinera dig. Ha det bra.

Det jag skrev som Ni självklart duckade var att det är en absolut NÖDVÄNDIGHET att infektion ger immunitet för att vaccinet skall FUNGERA.

Detta ger SJÄLVKLART att infektion är undantagande anledning av vaccinering då immunitet redan finns annars finns ingen immunitet efter vaccinering heller.

Ändå SKALL alla vaccineras och det med hot "Ni får inte resa" nu för att senare sannolikt även innebära att "Ni får inte vistas i dessa lokaler" utan att vaccinerats enligt nuvarande påverkanskampanj.

När påverkanskampanjerna är hotande/tvingande så drar folk öronen åt sig, de enda man kommer åt med de metoderna är de svaga i samhället som faktiskt tror på hoten och därför motvilligt vaccinerar sig för att få behålla jobben eller inte få sämre löneutveckling.

Jag är helt klart för att riskgrupper vaccinerar sig, även de övriga som vill men, när det hotas så vaknar den obstinate i mig.

Nu har ju förvisso det föreslagna passet utrymme för ovaccinerade att resa ändå då även AK och neg test är upptaget i det så Ni kanske skall lägga ner denna påverkanskampanj som endast skrämmer folk BORT från sprutan....

Självklart kommer ingen tvinga mig att vaccineras idag, det har jag sett till på egen hand.
Men tre år efter jag förlorat min tjänst, om det skulle gå så illa då jag garderat mitt liv redan innan saker sker enligt försiktighetsprincipen, kan jag ju bli tvungen för att överleva men den bron korsar jag då.

Om jag skall vaccinera mig eller inte skall enbart bero på det direkta medicinska behovet, inget annat, de erfarenheter jag har idag ger att det saknas men jag följer givetvis utvecklingen och omvärderar alltftersom ny data kommer.
Senast redigerad av kkkrim 2021-03-05 kl. 18:46. Anledning: stavfel, miss
Citera
2021-03-05, 18:46
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
WHO blir mer och mer ett skämt, detta från en som INTE är en alarmist, snarare tvärtom.

Klart WHO är ett skämt ! Det är så politiskt och geopolitiskt som det kan vara . Samma sak med FN och World Food Program .

FNs mänskliga rättigheter är inte värt pappret det är tryckt på eller bläcket från de ratificerade staternas pennor ! En papperskonstruktion som snarare är en belastning för de få stater som faktiskt följer den eller försöker . Sverige är ett av de belastade länderna
Citera
2021-03-05, 18:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Angående trångboddhet så är vi inte så värst bra på mikronivå.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Overcrowding_rate,_2018_(%25) _SILC20.png

Tyvärr inget alarmisterna orkar ta till sig...
Citera
2021-03-05, 19:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med 0,3 miljoner i månaden tar det nästan 3 år att vaccinera alla Svenskar
Jag har lite svårt för att bestämma mig för hur man ska tolka dom stora skillnaderna mellan vaccinationstakten i olika länder.
– Ledarnas vilja att skydda den egna befolkningen.
– Ledarnas förmåga att skydda den egna befolkningen.
– Ledarnas kontaktnät när det gäller att köpa upp vaccin.
– Ledarnas förhandlingsförmåga när det gäller att träffa avtal om vaccinleveranser.
– Ledarnas handlingsförmåga när det gäller att få till avtal om leveranser av vaccin.

Jag vill lägga till punkten "kapacitet till inhemsk tillverkning". Men det kanske ingår under punkten "Ledarnas förmåga att skydda den egna befolkningen".

Jag brukar ta Indien som exempel. Indien använder sig av Oxford-vaccinet. Men dom tillverkar det själva på licens, istället för att vänta på leverans från Astra-Zeneca. Även Australien håller på att dra igång egen tillverkning av Oxford-vaccinet.

En annan punkt kan vara hur "tröghet att få ett vaccin godkänt av myndigheterna". Det kanske ingår under punkten "Ledarnas vilja att skydda den egna befolkningen". Sverige skulle kunna få mer fart på vaccinationerna, såvida svenska myndigheter på eget initiativ skulle godkänna Sputnik-vaccinet i Sverige.

Citat:
Sedan är det detta med EU. I listan nedan kommer EU på plats 33. Borde inte EU med samlad kraft och styrka ha haft förmågan att minst komma i närheten av att prestera i klass med USA och UK?

Vad tycker du? Ska vi vara nöjda med den leveranstakt av vaccin som vi ser?

Det finns en begränsad mängd vaccin tillgängligt, och många länder vill ha del av dessa doser. Den som sitter på egen tillverkning, behöver inte sitta och vänta på att någon annan levererar.

Citat:
Kod:
Vaccinations by location

Location	Doses given per	Total doses	Latest
		100 residents	given		update
Israel		93.2		8.4m		Mar 3
UAE		63.1		6.2m		Mar 3
UK		32.3		21.6m		Mar 2
Maldives	24.4		129.4k		Mar 3
US		24.3		79.8m		Mar 3
Serbia		22.1		1.5m		Mar 3
Chile		20.9		4m		Mar 3
Bahrain		18.5		304k		Mar 3
Puerto Rico	17.8		0.6m		Mar 3
Malta		16.7		84.1k		Mar 2
Barbados	13.5		38.6k		Feb 28
Morocco		11.3		4.1m		Mar 3
Denmark		11.2		0.7m		Mar 2
Turkey		11.2		9.3m		Mar 3
Hungary		10.8		1.1m		Mar 3
Norway		9.6		0.5m		Mar 2
Lithuania	9.5		266k		Mar 3
Poland		9.5		3.6m		Mar 3
Switzerland	9.4		0.8m		Feb 28
Iceland		9.4		33.8k		Mar 2
Greece		9.3		1m		Mar 3
Singapore	9.2		0.5m		Mar 1
Slovakia	9.0		490k		Mar 3
Ireland		8.9		439.8k		Feb 28
Finland		8.8		487.6k		Mar 3
Portugal	8.8		0.9m		Mar 3
Estonia		8.8		116.3k		Mar 2
Cyprus		8.7		76.2k		Feb 26
Spain		8.6		4.1m		Mar 2
Slovenia	8.5		176.9k		Mar 2
Romania		8.3		1.6m		Mar 2
Germany		8.2		6.8m		Mar 3
Austria		8.1		0.7m		Mar 3
European Union	8.1		36.1m		Mar 3
Sweden		8.0		0.8m		Mar 3
Italy		7.9		4.8m		Mar 3
Belgium		7.4		0.8m		Mar 2
France		7.2		4.8m		Mar 2
Czech Republic	6.9		0.7m		Mar 3
Luxembourg	6.5		40.5k		Mar 2
Netherlands	5.8		1m		Mar 2
Canada		5.6		2.1m		Mar 3
Croatia		5.2		213.1k		Mar 1
Qatar		4.9		140k		Feb 18
Brazil		4.4		9.3m		Mar 3
Kuwait		4.2		175k		Feb 15
Russia		3.8		5.5m		Mar 3
China		3.8		52.5m		Feb 28
Latvia		3.7		70.2k		Mar 3
Bulgaria	3.6		248.2k		Mar 3

https://ig.ft.com/coronavirus-vaccine-tracker/?areas=gbr&areas=isr&areas=usa&areas=eue&cumulativ e=1&populationAdjusted=1

Citera
2021-03-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Många påståenden här som inte stämmer när man kikar på dessa data.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Wow SVT låtsas som de ”have it all included” på sidan.

Grävande journalistik?

Titta lite närmre på sidan du länkade till :

*Går efter intensivvårdsregistret*

De har copypastat lite sen vill de ha pulitzer prize? När de exkluderas data på barn.

Intensivvårdsregistret. Tillhandahåller INTE data på barn 0-11 vilka intensivvårdats för MIS-C. ”Sekretess”? No one knows right, antagligen inte gällande namnlös data då Petter Brodin vid upprepade tillfällen gått ut med data på intensivvårdade barn.

100 st intensivvårdade barn December 2020.

70 ”normal intensivvård”
30 ”maximal” intensivvård.

Källa Petter Brodin i Aktuellt/SVT.

Hört av mig personligen till Brodin/Vahlne som meddelat behandlingsmetodiken gällande misstänkt MIS-C.

Misstänkt MIS-C : Kod röd - lägg in på IVA - risk för multiorgansvikt.

Alla barn med misstänkt MIS-C har lagts in/läggs in omgående in på IVA, det springs i korridorerna, barnen ges omgående starka mediciner via infarter.

Sen svarar inte alla lika bra utan 30 av 70 krävde respirator/ECMO.

Kanske pga av att 1177 svarat dessa 30 föräldrar ”ingen faara håll er hemma” ”barn blir sällan allvarligt sjuka” och på det sättet försenat dessa 30 tidiga insatser vilka kunnat förhindra ”maximal intensivvård”.

Vet det hände mamma med 8-årigt barn i Stockholm.

Åtsagd att vara hemma trots hon beskrev märkliga symtom, kraftigt försämrat allmäntillstånd. Åkte till slut in på eget bevåg trots 1177 rådde henne upprepade gånger att ”ingen faara, stanna hemma med barnet”. Vad hände när de kom in på akuten?

Kod röd, sprangs i korridorerna. Som tur va svarade han på medicinerna.

Är det ”tur/otur” pga myndighetsinducerade lögner, eller vetenskapligt/förnuftbaserad medicin vi ska ha i Sverige?

Mailat SVT som vägrar rätta felaktig siffra då de felaktigt fastnat/gått på de 30 barn som Brodin getts ”maximal intensivvård.

Inget svar. Bra journalistik?

Eller ska siffrorna hållas ner?

SVT : ”Vi går efter intensivvårdsregistrets data”.

Samma klass som :

”Vi följer FoHM’s rekommendationer”

Right.

Samma sak med grundskolerektorer :

*Våren 2020*

-”Vi följer FoHM’s rekommendationer”

*Hösten 2020*

*Samma rektor meddelar på skolportalen*

-”Det är Självklart kan vi inte hålla avstånd på det sätt FoHM beskriver”.

Right, följer rekommendationer, men.

Why?

FoHM’s straight up lies vilka idetta nu pryder sketna hemsidan :

# Barn ”antas” smitta mindre.

# Barn ”driver” inte smittan.

What? Alla som kan producera/distribuera virus genom luftvägarna ur munnen - driver smittan.

Tom katter, hundar kan smitta sin ägare med SarsCov-19.

#Barn blir ”sällan” ”allvarligt sjuka”.

214 st barn 0-13 år (median 11 år) långtids Covid-19, endast region Stockholm!

100+ Intensivvårdade barn.

Fakta/Data finns!

Källor/länkar, se tidigare inlägg (20 tb)

Obs och detta endast MIS-C, dvs exkluderat de 214 st barn 0-13 år (median 11 år) med långtidscovid, vilka inte finns någon data på.

Dessa står vården handfallna inför.

”Forskas på långtids Covid”.

Intensivvårdsregistret?

Bah.

SVT?

1000xbah.

Basunerar ut maniskt MIS-C fortfarande EXTREMT OVANLIGT.

1-2 barn är EXTREMT OVANLIGT.

10-50 barn mycket ovanligt.

50-100 barn Ovanligt.

I nuläget är det över 100. (100+ Redan i December 2020.

Över 100 är inte längre ovanligt.

Hamnar i kategorin Kan hända.

Speciellt med tanke på att ALLA dessa barn vilka insjuknat i MIS-C, är sen tidigare FULLT friska barn.

Petter Brodins egna ord i Aktuellt.

Samtidigt som barn exkluderas smittskyddsåtgärder i grundskolan ochklustersmitta utbrott sker i grundskolor över hela Sverige,

diskuterar folk ”intyg” och Mallorca resa.

Hur många långtidssjuka barn/fall av MIS-C har Norge/Finland/Danmark?

Folk pratar om äldre absolut, men glömmer barnen.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-03-05 kl. 19:44.
Citera
2021-03-05, 19:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är därför oerhört viktigt att vi bromsar smittspridning nu med hjälp av vacciner. Men det räcker inte med att vi i väst ser till att våra befolkningar blir vaccinerade. Vi måste se till att fattigare länder i tredje världen också vaccinerar sina befolkningar. Där ser det än så länge mörkt ut.
Rent praktiskt så borde det inte vara några problem, för när "I-länderna" är klara så finns fabrikerna kvar.

Frågan är bara hur de skall betala. Eller jag vet, Kina kan betala..
Citera
2021-03-05, 19:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

I ett tidigare avsnitt noterade John Campbell att Taiwans beställning av vaccin hade stoppats. Med samma sarkasm så undrade John Campbell vem det skulle kunna vara som hade pressat BioNTech att inte leverera vaccin till Taiwan.

John Campbell gav aldrig något svar. Finns någon här på Flashback som kan komma med en gissning, vem som skulle kunna tänkas vilja sabotera för Taiwan?
Citera
2021-03-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är inte klokt hur mycket folk läser. Jag läste t.ex. om en kille som vaknade upp och hade förvandlats till en skalbagge - det behöver ju dock inte betyda att det var sant.
Jag läste om en man som trodde han hade långtidscovid - det behöver ju dock inte betyda att det är sant.
Citera
2021-03-05, 19:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det jag skrev som Ni självklart duckade var att det är en absolut NÖDVÄNDIGHET att infektion ger immunitet för att vaccinet skall FUNGERA.

Detta ger SJÄLVKLART att infektion är undantagande anledning av vaccinering då immunitet redan finns annars finns ingen immunitet efter vaccinering heller.

Ändå SKALL alla vaccineras och det med hot "Ni får inte resa" nu för att senare sannolikt även innebära att "Ni får inte vistas i dessa lokaler" utan att vaccinerats enligt nuvarande påverkanskampanj.
Jag är övertygad om att det är något du försöker säga, men det är inte helt enkelt att försöka lista ut vad det är.

Så det enklaste är att jag helt enkelt frågar vad sjutton det är du försöker säga?

Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Citera
2021-03-05, 19:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Rädd.... Om någon är rädd så är det du. Som sätter ord i mun på andra och försöker förlöjliga offentlig EU data.

Du försöker skrämma upp folk med siffror som du inte förstår själv!
Detta gör du pga rädsla.
Jag är inte ett skit rädd för vaccinen.

Jag är däremot rädd för folk som inte är beredda att dra sitt strå till stacken för att skydda sina medmänniskor..
Man kan ju undra vilken Sten du skulle krypa ner under om det blev krig?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in