2021-03-05, 16:34
Medlem
REWalls avatar
Sedan får vi se hur det här beskedet från Sabuni håller. Liberala kritiker har varit snabba. Här har vi Anna Starbrink (L) i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKqqQy/l-toppen-om-beskedet-forodande
Citera
2021-03-05, 16:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
S borde låta det bli nyval nu. Varför ska de genomföra Liberalernas politik nu? De säger ju att de inte vill vara med längre.

Nej, L säger att de kommer att respektera Jöken och fortsätta samarbetet fram till och med budgeten för 2022. Ett misstag, men det är vad Sabuni skrev i sin artikel.
Citera
2021-03-05, 16:38
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Åkesson talade om noll nettoinvandring, inte noll asylinvandring. I debatten med Sabuni sa han att han kan tänka sig viss asylinvandring om arbetskraftsinvandringen minskar och utvisningarna av dem som inte ska vara i Sverige fungerar bättre.

Ännu värre i så fall. Hur uppnår Sverige noll nettoinvandring utan noll asylinvandring? Visa gärna mig den matematiken - utan AfS:s återvandringspolitik ( JÅ tillhör inte AfS utan SD).
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Jävla kappvändarparti, nu har de fått vad de förtjänar. Syltryggar! Det bästa vore om de hamnar under 4% gränsen.

Ja, vem fan kan lita på dem mer. Skulle aldrig våga slösa bort en röst på L. Man vet ju inte vad man får. Samma gäller givetvis C.
Citera
Medlem
Detta känns märkligt, att inte vilja sitta i en regering med SD en sak. Grundproblemet för Liberalerna är för att SD ska rösta för en M-KD-L regering krävs det att en sådan regering för en politik som SD är villig att acceptera. Är Liberalerna verkligen redo att införa den politik SD kommer kräva ska genomföras av en sådan regering? Det tvivlar jag starkt på. Liberalerna känns knappast som ett parti som skulle acceptera en hårt reglerad invandring som SD har på sin agenda bland annat. När det kommer till mer resurser till polis, kärnkraft och liknande kan L och SD säkert enklare komma överens dock.

Så detta känns mest som en ploj där de vill lura en del M väljare att stödrösta på Liberalerna nästa val så att de kan räddas kvar i riksdagen, och efter valet kommer de då kunna säga att SD krävde rasistisk politik och därför kan de inte stöda en sådan regering längre och lämna för en ny JÖK efter valet tillsammans med Centern.
Citera
2021-03-05, 16:39
Medlem
Skulle inte kalla det att de lämnar JÖKen då den hela tiden var tidsbegränsad till valet utan att de
har lämnat besked att de inte vill FÖRLÄNGA den. Möjligtvis då med undantaget om en M+KD+L regering som bedriver liberal politik visar sig vara omöjlig att bilda.
Senast redigerad av Bushbuck 2021-03-05 kl. 16:48.
Citera
2021-03-05, 16:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Sedan får vi se hur det här beskedet från Sabuni håller. Liberala kritiker har varit snabba. Här har vi Anna Starbrink (L) i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKqqQy/l-toppen-om-beskedet-forodande

Att nyliberalerna i Stockholm inte vill ha en borgerlig regering är ju ingen nyhet. Men de har inte resten av partiet och väljarna med sig.
Citera
2021-03-05, 16:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte att L skulle kräva en politik som stjälper en borgerlig regering.

Nä inte vid en eventuell högervinst.

Vägen dit är lång och L vid ett vanskligt vägskäl. Som det ser ut nu så kan inte en högervinst ske utan ett stabilt höger-L. Bryts de itu, väljarmässigt, så blir det några procent åt bägge håll och vänster vinner.

Det behövs att L tar ett redigt kliv åt höger om en högervinst ska säkras.
Det är det mitt resonemang i tråden baseras på, tron på att de, passivt, väljer sida.

Sabunis, hittintills, kategoriska motstånd mot SD gör att hon behöver börja pudla lite, succesivt, annars så kommer L inte kunna ingå i en högervinst. Då blir det nyval eller svek med ingående i en v-allians.
Citera
2021-03-05, 16:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
V är mycket större än MP men accepterar trots det att vara dörrmatta åt S/MP-regeringen.

V är ett stödparti, för det betydligt större S. Det har heller aldrig riktigt varit en diskussion om vem som ska leda den rödgröna regeringen. L och C ville ju inte ens ingå.

Jag tror det är en annan femma om ett tredje parti dikterar villkoren för hur väsentligt två större partier ska komma överens angående regeringskonstellationen.

På den rödgröna sidan finns det ett parti som är totalt dominerande. Den borgerliga sidan har två partier som är ungefär jämnstora.
Citera
2021-03-05, 16:43
Medlem
Overminds avatar
De vill lämna Januaripartierna men de vill inte ha något samarbete med SD? Lycka till säger jag.
Citera
2021-03-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Nä inte vid en eventuell högervinst.

Vägen dit är lång och L vid ett vanskligt vägskäl. Som det ser ut nu så kan inte en högervinst ske utan ett stabilt höger-L. Bryts de itu, väljarmässigt, så blir det några procent åt bägge håll och vänster vinner.

Det behövs att L tar ett redigt kliv åt höger om en högervinst ska säkras.
Det är det mitt resonemang i tråden baseras på, tron på att de, passivt, väljer sida.

Sabunis, hittintills, kategoriska motstånd mot SD gör att hon behöver börja pudla lite, succesivt, annars så kommer L inte kunna ingå i en högervinst. Då blir det nyval eller svek med ingående i en v-allians.
Behövs inte.

Demoskop/Aftonbladet ger idag egen majoritet till SDKDM eftersom L och MP åker ut.

L behöver inte gå till höger för att höger ska vinna men visst vore det välkommet om de reservationslöst gav sina röster till höger.
Citera
2021-03-05, 16:48
Medlem
Citat:
Partiet är delat, men en stor majoritet stödde trots allt Sabuni. Det finns också många borgerliga väljare som lämnade L under Jöken, och som man nog kan locka tillbaka om man sköter sina kort.

Sant.
Men vilka var det som valde fram Sabuni, egentligen. Jag är inte så säker på att det jag trodde då, stämmer.

Hennes, framtoning, har dessutom ändrats lite sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in