2021-03-04, 21:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En rimlig tanke är ju att "sverigehatarna" precis som jag inser att det inte är någon idé att gå i polemik med någon som är uppenbart obildad och dessutom intellektuellt ohederlig och därför iggar dig helt och hållet? Det är en tanke, bara...

Ja eller så har du svårt att förklara varför överdödligheten är mindre i sverige än alla dessa länder för då måste du erkänna att det kanske inte har gått så illa för sverige.

Så fortsätt gärna att linda in dina inlägg i fina ord för försöka framstå som intellekuell men alla ser ändå att du bortförklarar dig i stället för att svara.

Att man inte kan lita på enbart inrapporterade coronadöda av det egna landet för att få en uppfattning om omfattningen av pandemin det borde du förstå och jag tror du gör det därav massa trams i stället för att svara på frågan.

Med andra ord jag vann eller?
Citera
2021-03-04, 21:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är så Tegnell bedriver vetenskap, plocka det som stödjer hans agenda. Det blir så uppenbart att karljäveln är skogstokig, synd att inte journalisterna har någon stake och vågar ställa honom mot väggen.
Nu är det ju så att land efter land svänger i frågan om 65+ för AZ, de kommer att komma som ett pärlband nu när Tyskland och Sverige svängt. Det blir nog bara Frankrike kvar till slut som politiskt skrivit in sig i ett hörn. Det har ju kommit iaf 3 studier från UK som bekräftar effektiviteten bland äldre. Du kan ju lyssna på John Campbell som verkar vara alla alarmisters favorit. Han idiotförklarar alla länder som inte använder vaccinet på äldre.
Edit: Hade missat att Frankrike redan godkänt AZ för 65+, bra så.
Senast redigerad av crisscross 2021-03-04 kl. 21:38.
Citera
2021-03-04, 21:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu är det ju så att land efter land svänger i frågan om 65+ för AZ, de kommer att komma som ett pärlband nu när Tyskland och Sverige svängt. Det blir nog bara Frankrike kvar till slut som politiskt skrivit in sig i ett hörn. Det har ju kommit iaf 3 studier från UK som bekräftar effektiviteten bland äldre. Du kan ju lyssna på John Campbell som verkar vara alla alarmisters favorit. Han idiotförklarar alla länder som inte använder vaccinet på äldre.

Jag lyssnar på honom, "The data is inconclusive" vad avser död, känns som en ganska viktig del. Han brukar ha vettiga genomgångar.
Citera
2021-03-04, 21:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag lyssnar på honom, "The data is inconclusive" vad avser död, känns som en ganska viktig del. Han brukar ha vettiga genomgångar.
Den är "unknown" för att de inte haft nog lång uppföljning. Att det hindrar sjukhusinläggning med 80% precis som Pfizer är ju en ganska stark indikation (vilket också Campbell säger och han förväntar sig samma effekt). I samma video hånar han Tyskland ( "Come on Germany, the land of logic,reason, the land of Robert Koch") för att de inte godkänt det för över 65 (nu har de det).
Han säger att " The Europeans got it wrong. This is a british type understatement"
Han uppmanar en mängd länder, däribland Sverige, att "get their act together and approve it for elder people"
Senast redigerad av crisscross 2021-03-04 kl. 22:04.
Citera
2021-03-04, 21:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Det är i allra högsta grad relevant. Att det inte gillas av Sverige förstår jag då det med tydlighet visar hur illa man hanterat pandemin i Sverige.

Skillnaden är - om man får tro vissa skribenter här - att de som förkastar Sveriges sätt att mäta blir beskyllda för att ljuga om de presenterar en egen modell. Självinsikt nolla, skulle man kunna säga.

Nej, det är det inte. Det bästa sättet för att mäta hur många som avlidit i COVID-19 är att mäta hur många som avlidit i just COVID-19. Inget annat. Har man inte de statistiska förutsättningarna för att göra det kan man med viss begränsning använda sig av överdödlighet. Att Sverige skulle höra dit låter minst sagt oroväckande med tanke på att man själv utnämnt sig till världsbäst på statistik.

Återigen, överdödlighet är utmärkt för att mäta den övergripande effekten av en pandemi. Vill man mäta antalet döda i COVID-19 skall man mäta antalet döda i COVID-19.

Hope that helps.

Så om vi vänder på steken och räknar baklänges dvs

Ca 97.000 avlidna förra året varav ca 12.000 med Covidsymptom...

Då menarw du att sveriges dödlighet för 2020 hade legat på ca 85.000 döda.

När hände det senast?
Citera
2021-03-04, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Den är "unknown" för att de inte haft nog lång uppföljning. Att det hindrar sjukhusinläggning med 80% precis som Pfizer är ju en ganska stark indikation (vilket också Campbell säger och han förväntar sig samma effekt).

Ja och då tycker jag vi kan skippa att ge den till 65+ innan vi vet med säkerhet. Tegnell är jävligt lustig på det sättet, det ska vara vattentäta skott och peer reviewed för att hans ens ska nämna ordet munskydd, för ett vaccin räcker med unknown och icke peer reviewed. Det är inte vetenskap utan liknar mer politik eller killgissningar.
Citera
2021-03-04, 22:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ja och då tycker jag vi kan skippa att ge den till 65+ innan vi vet med säkerhet. Tegnell är jävligt lustig på det sättet, det ska vara vattentäta skott och peer reviewed för att hans ens ska nämna ordet munskydd, för ett vaccin räcker med unknown och icke peer reviewed. Det är inte vetenskap utan liknar mer politik eller killgissningar.
Det värsta som kan hända är att det av någon anledning inte skulle vara sådär jätteeffektivt mot död. Att vara ovaccinerad är garanterat sämre, det är den avvägningen alla gör nu. Samma avvägning som hälsomyndighet efter hälsomyndighet nu gör. Förväntar mig att resten av norden följer efter.
Citera
2021-03-04, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det värsta som kan hända är att det av någon anledning inte skulle vara sådär jätteeffektivt mot död. Att vara ovaccinerad är garanterat sämre, det är den avvägningen alla gör nu. Samma avvägning som hälsomyndighet efter hälsomyndighet nu gör. Förväntar mig att resten av norden följer efter.

Jag misstänker att det blir så, jag behöver inte tycka om det för det. Antar att tålamodet är slut hos folket, det var väl en hop pensionärer i Härnösand igår som överföll vaccinationscentralen och vrålade efter sina vaccin, fast de inte hade tid.
Citera
2021-03-04, 22:24
Medlem
Citat:
Logiken är väl att det ska vara lika jävligt för alla, ingen ska glida räkmacka under en pandemi. Det är bättre att ta i lite för mycket än att göra ingenting.
Sara Byfors på Folkhälsomyndigheten glider på en räkmacka. Vill inte ta i för mycket hon skickar signaler om att hon vill ha mer smittspridning i Sverige.

HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA OCH STÄNGA NER SKIDANLÄGGNINGARNA?
Citera
2021-03-04, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tror att SARS-CoV-2 är utrotat om 3 år.
5-10 år kommer att komma fler pandemier.
Citera
2021-03-04, 22:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så om vi vänder på steken och räknar baklänges dvs

Ca 97.000 avlidna förra året varav ca 12.000 med Covidsymptom...

Då menarw du att sveriges dödlighet för 2020 hade legat på ca 85.000 döda.

När hände det senast?
Jag har inte den blekaste hur många som avled förra året i Sverige. Antalet döda i COVID-19 är däremot rapporterat till f.n. 12,739 (fram till vecka 7), och det är den siffran som är viktig när det gäller att mäta just antalet avlidna i COVID-19.

På samma sätt är det i diskussionen gällande antal personer som smittats med SARS-CoV-2 inte ett dugg intressant att veta hur många som inte smittades av influensan eller hur många som fick vinterkräksjukan. Däremot är det antalet som smittades med SARS-CoV-2 intressant i det sammanhanget (av förståeliga skäl).
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-04 kl. 22:55.
Citera
2021-03-04, 22:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
5-10 år kommer att komma fler pandemier.
Ja, det kommer naturligtvis att komma fler pandemier. Inte minst så länge som människan håller på och dribblar med en massa märklig hantering av djur. När den verkliga dräparen kommer lär vi dock inte hinna ta fram något vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in