Citat:
Ursprungligen postat av
Christabel
Ok, men nuförtiden är det ju inte bara en vanlig glödis utan en kan välja att köpa ganska kostsamma glödlampor för att en är specifik med vilket slags ljus en vill ha i sin lya. Jag har tex köpt sånna där stora glödlampor som en inte behöver lampskärm till (de är dekorativa som de är). De kostade runt 150kr/st. Tycker du att jag borde ha lämnat dem?
Det som tillhör lägenheten, dvs sådant som redan förklarats här i tråden, får du "inte ta med dig".
Motsvarande lampan i köksfläkten, kanske lampan på dass etc.
Men lampor som så att säga inte "medföljde lägenheten" i hyresavtalet, utan du har "skruvat in själv i socklarna" är givetvis din egen egendom.
Samma gäller "armaturer", och då syftar jag på exempelvis på "kristallkronor" etc. du själv äger och "hängt upp i kroken i taket". Dessa kan ingen annan göra anspråk på.
Förenklat förklarat: Du kan ta med dig "allt" vad du frågar om, däremot inga fasta inventarier. Eller då alltså "det som ingår i lägenheten" på exempelvis dass eller lysrör uppe i köksfläkten.
Philips Hue kan du absolut ta med dig! Om de är dina.
Generellt är det främst dass/badrum och "kök" i form av lampor/lysrör som kommer från hyresvärden.
(Jag är hyresvärd själv).