2021-03-04, 12:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mig veterligen röker BJ inte. Frågan har stötts och blötts i engelsk press de senaste 10 åren, men det är ännu ingen som sett BJ med en cigarett eller annat rökverk. Lyckligtvis har han gått ned i vikt efter COVID-upplevelsen och kan ses jogga i princip varje morgon. Jag har sett honom IRL ett par ggr de senaste månaderna och uppskattar att han gått ned minst 20-30kg. Han twittrade om det i morse:

https://twitter.com/BorisJohnson/status/1367389291391950849

Kanske vore något även för Sveriges statsminister? Det vore att leda genom exempel och föregå med gott föredöme!
Citera
2021-03-04, 12:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Inte enligt forskare som upptäckt en "gen" som överviktiga och dem med fetma har, som gör att deras metabolism inte fungerar som mer normalviktiga.

Det forskas mycket kring detta och i framtiden kanske man kan injicera ett vaccin som gör att många kan förbli normalviktiga som är mer hälsofrämjande.

Märkligt påstående att vikten inte har att göra med hur mycket man äter. Krävs ju att man stoppar i sig mer energi än man förbrukar för att gå upp i vikt.

Det försök de pratade om påvisar ju att "feta" inte klarar av att hålla sig ifrån kylskåpet. Men kan ju vara genetiskt betingad att överäta förstås då det var fördelaktigt för populationer med periodisk svält.
Kanske borde sätta alla feta på periodisk svält då deras gener är optimerade för det?

Finns ju även forskning som påvisar att kostvalet styr aptiten där socker är en bov. Så att ha självkontroll nog att ta bort sockret ur sin kost kan antagligen göra stor skillnad. Misstänker att feta ofta har sämre självkontroll då man ofta ser dem trycka i sig produkter med hög sockerhalt.

https://www.scientificamerican.com/article/how-sugar-and-fat-trick-the-brain-into-wanting-more-food/
Citera
2021-03-04, 12:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det kan gälla vissa överviktiga, men nu pratar jag om majoriteten av överviktiga. Och de är överviktiga av den enkla anledningen att de äter dålig och processad mat som triggar hungern och gör att de överäter. Det blir som en ond cirkel av det.

Det bör man ha som en absolut sista utväg. Det finns långt mycket bättre naturliga metoder att ta till först.

Som exempelvis att dra ner på processad mat och socker och äta naturliga fetter mm.

Exakt. Socker är värst. Det har tom jämförts med heroin. Även om jag inte har något underlag eller forskning på det, har bara läst det någonstans.
Citera
2021-03-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Troll i går tyckte du att överlevnaden av negerbarn i afrika är viktigare än svenskar. Återvänd till gymmet trådarna och dopningen och ditt bidrag.

Måste vissa personer vara så jobbigt obegåvade?
Jag är starkt höger i invandring ja.
Vad fan har det att göra med att jag alltid anser att barn objektivt sett är mer värda än 85-åringar?
Du är ju bara dum i huvudet.
Objektivt sett är svarta barn lika mycket värda som vita barn.
Att jag sedan anser att i Sverige hör huvudsakligen vita hemma är en annan sak.
Att jag värderar barn världen över som högre än 85-åringar är för mig naturligt och självklart.

Problemet med rasister som du är att du intellektuellt inte når upp till genomsnittets fotknölar.
Citera
2021-03-04, 12:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Märkligt påstående att vikten inte har att göra med hur mycket man äter. Krävs ju att man stoppar i sig mer energi än man förbrukar för att gå upp i vikt.
Ingen konstant, tyvärr. Olika för olika individer. Ämnesomsättning.
Citera
2021-03-04, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kanske för att man forskat mer på det än för 50 år sen?
Jag blev också förvånad när jag hörde talas om det. Men jag är ingen forskare, men min tanke är att vi har sämre miljö nu och mer oren mat, mer processad. Även fler mikroplaster, utsläpp osv.

Citat:
Det finns viss forskning som säger att Bisfenol a och fetma har samband.

https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1656/1656610_sara-daun.pdf

Jag tror vi har helt andra förutsättningar för hälsa nu än för 50 år sedan pga miljö och utsläpp, där många av ämnen som finns i luft och material gör att det finns tom risk för reproduktion hos det manliga könet. [/quote]

Ja det är mycket bortförklaringar. Jag tror att det har med helt andra saker att göra. Vi blir överviktiga för att vi äter dålig mat helt enkelt. Det är bara att sluta med det och äta vid färre tillfällen så går det åt andra hållet. Äter man näringsrik mat så kommer kroppen att säga till när det är nog själv.

Citat:
Nu är vi tillräckligt OT så nu släpper jag detta. Fetma är helt klarlagt en risk för att utveckla covid19.
Ja och det går att undvika i de flesta fall och det beror på att folk gör fel. Kanske omedvetet, men det kan ju vara bra att börja fundera på att göra vissa justeringar nu när vi ser vilka som är i riskzonen för allvarlig sjukdom.
Citera
2021-03-04, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Exakt. Socker är värst. Det har tom jämförts med heroin. Även om jag inte har något underlag eller forskning på det, har bara läst det någonstans.

Folk måste börja förstå vad det är som innehåller socker. Att bara sluta äta godis räcker liksom inte...Problemet med socker är att triggar igång hungern och gör det lättare att överäta.
Citera
2021-03-04, 12:12
Medlem
sannes avatar
Bra! Det här vaccinet vill jag ta.

Citat:
Ryska vaccinet kan godkännas av EU

Efter att det ryska covid 19-vaccinet Sputnik V visat upp lovande resultat i en fas 3-studie som presenterades i den tidskriften The Lancet har intresset för vaccinet ökat från flera länder världen över. I februari hade Ryssland ett möte med europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) som gällde möjligheterna att ansöka om godkännande för Sputnik V.

Nu har en löpande granskning (rolling review) påbörjats av EMA, enligt myndigheten själv. En rolling review är en av processerna som EMA använder för att påskynda bedömningen av ett läkemedel eller vaccin i en kritisk situation.

Granskningen kommer att pågå till dess att EMA kunnat samla tillräckligt mycket data för att kunna ansöka om godkännande för försäljning inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-03-04, 12:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Helt otroligt hur dessa genetiska förändringar tycks ha uppkommit först nu i senare generationer och helt saknades i befolkningen för bara 50 år sedan.
Man kan tydligt se på gamla filmer att den där genen inte jobbade så hårt förr i tiden.

London, 1896-1903:

https://www.youtube.com/watch?v=dtRiMS34KxQ
Citera
2021-03-04, 12:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1656/1656610_sara-daun.pdf

Jag tror vi har helt andra förutsättningar för hälsa nu än för 50 år sedan pga miljö och utsläpp, där många av ämnen som finns i luft och material gör att det finns tom risk för reproduktion hos det manliga könet.

Ja det är mycket bortförklaringar. Jag tror att det har med helt andra saker att göra. Vi blir överviktiga för att vi äter dålig mat helt enkelt. Det är bara att sluta med det och äta vid färre tillfällen så går det åt andra hållet. Äter man näringsrik mat så kommer kroppen att säga till när det är nog själv.

Ja och det går att undvika i de flesta fall och det beror på att folk gör fel. Kanske omedvetet, men det kan ju vara bra att börja fundera på att göra vissa justeringar nu när vi ser vilka som är i riskzonen för allvarlig sjukdom.[/quote]

Citat:
Ja vi är ganska överens även om jag tror att miljön har en större påverkan på hälsa och vikt än du.
Mitt svar.
Citera
2021-03-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Som du vet är det inte bara riskgrupper som hamnar på iva. Massa mer unga nu också med de nya mutationerna

Hörde precis på finska nyheter att i förra veckan var en tredjedel av iva-patienterna i Finland under 40 bast. Och bland dem fanns även under 30-åringar utan helt några underliggande grundsjukdomar. Det verkar som att de nya mutationerna ligger bakom. Det finns väl ingen annan vettig förklaring. Sammanlagt handlat det ju inte om så värst många fall men det för inte förändringen i åldersfördelningen mindre relevant. Tack och lov är vaccineringstakten hyfsat bra i Finland.
Senast redigerad av KarlXVII 2021-03-04 kl. 12:19.
Citera
2021-03-04, 12:15
Medlem
Citat:
Kolla dödstalen för covid.

Det korrelerar nog men det är inte enda anledningen. Både Norge och Finland är fetare än oss.

Sen tror jag inte övervikt är så farligt - det farliga är fetma (obesity)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in