2021-03-04, 11:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Boris Johnson borde prioritera att ungarna får dels näringsrik mat i skolan (det är en skam för samhället när en kock kan bli adlad för att han har introducerat grönsakerna i skollunchmenyn..). Dels näringslära så att ungarna även efter skoltiden vill äta man som tillför något annat i deras kroppar än fett.
Jag tror du får plugga på lite om studieplanerna i det engelska skolsystemet.

Citat:
Ovanpå detta borde man införa obligatorisk motion under lektionstimmarna.
Jag tror som sagt du får plugga på lite om studieplanerna i det engelska skolsystemet.

Citat:
Samma sak när det gäller den arbetande befolkningen: inför som vi har "friskvårdsbidrag".
Du borde också plugga på lite om friskvårdsbidrag och andra liknande åtgärder i UK

Citat:
Men man har struntat i siffrorna eftersom man ändå ha kunnat erbjuda - en liten del - magsäcksoperationer, medicinering etc.
Jag tror du får plugga på lite om vilka åtgärder man genomför för att komma tillrätta med problemet - och hur långt tillbaka i tiden dessa program sträcker sig.

Citat:
Boris Johnsson är ett gott exempel själv. Överviktig och med dålig kondis. Lägg därtill cigaretter och sprit då är det inget under att det blev en "nära döden upplevelse" för premiärministern.
Mig veterligen röker BJ inte. Frågan har stötts och blötts i engelsk press de senaste 10 åren, men det är ännu ingen som sett BJ med en cigarett eller annat rökverk. Lyckligtvis har han gått ned i vikt efter COVID-upplevelsen och kan ses jogga i princip varje morgon. Jag har sett honom IRL ett par ggr de senaste månaderna och uppskattar att han gått ned minst 20-30kg. Han twittrade om det i morse:

https://twitter.com/BorisJohnson/status/1367389291391950849
Citera
2021-03-04, 11:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Visste de flesta av oss redan. Och som sagt jag har promenerat på många brittiska gator de senaste åren och rakt av förfasats över hur fet befolkningen överlag är. Speciellt bland yngre ser man extrem fetma och de bara slufsar i sig fish&chips i alla gathörn.

Det är bara märkligt att ingen pratar om det här? Det är helt sjukt man bara pratar om munskydd och vaccin och att införa den ena restriktionen efter den andra, men inget om varför folk blir så sjuka och dör samtidigt?

Och sedan det totala ointresset för att göra en förändring i sitt liv ska vi inte ens prata om. Att vara överviktig är i mångt och mycket något man själv väljer, men det är inte skrivet i sten att man måste vara det och att det skulle vara genetiskt. Folk blir överviktiga för att de äter fel mat för mycket och för ofta. Slutar man blir det blir man mer motståndskraftig mot sådana här virus och vården får mer resurser att hjälpa de äldre och sköra som inte kunnat skydda sig på samma sätt.
Citera
2021-03-04, 11:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är bara märkligt att ingen pratar om det här? Det är helt sjukt man bara pratar om munskydd och vaccin och att införa den ena restriktionen efter den andra, men inget om varför folk blir så sjuka och dör samtidigt?

Och sedan det totala ointresset för att göra en förändring i sitt liv ska vi inte ens prata om. Att vara överviktig är i mångt och mycket något man själv väljer, men det är inte skrivet i sten att man måste vara det och att det skulle vara genetiskt. Folk blir överviktiga för att de äter fel mat för mycket och för ofta. Slutar man blir det blir man mer motståndskraftig mot sådana här virus och vården får mer resurser att hjälpa de äldre och sköra som inte kunnat skydda sig på samma sätt.

Inte enligt forskare som upptäckt en "gen" som överviktiga och dem med fetma har, som gör att deras metabolism inte fungerar som mer normalviktiga.

Citat:
– Utvecklingen av fetma berodde alltså inte på hur mycket vederbörande åt, utan är genetiskt betingat, säger Barbara Hansen.
Vad som styr dessa skillnader är inte känt, men sannolikt medför flera genetiska förändringar att vissa människor har en metabolism som orsakar viktökning, för vissa mer och för andra mindre. Mer lyckligt lottade kan däremot äta samma mängd mat utan att öka i vikt.

Citat:
https://www.svd.se/gener-kan-styra-hur-fet-du-blir-36Ma

Det forskas mycket kring detta och i framtiden kanske man kan injicera ett vaccin som gör att många kan förbli normalviktiga som är mer hälsofrämjande.
Citera
2021-03-04, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Inte enligt forskare som upptäckt en "gen" som överviktiga och dem med fetma har, som gör att deras metabolism inte fungerar som mer normalviktiga.
det kan gälla vissa överviktiga, men nu pratar jag om majoriteten av överviktiga. Och de är överviktiga av den enkla anledningen att de äter dålig och processad mat som triggar hungern och gör att de överäter. Det blir som en ond cirkel av det.

Citat:
Det forskas mycket kring detta och i framtiden kanske man kan injicera ett vaccin som gör att många kan förbli normalviktiga som är mer hälsofrämjande.
Det bör man ha som en absolut sista utväg. Det finns långt mycket bättre naturliga metoder att ta till först.

Som exempelvis att dra ner på processad mat och socker och äta naturliga fetter mm.
Citera
2021-03-04, 11:54
Medlem
Chevrons avatar
Citat:

Sponsrat av fettoväktarna USA, månne.

Jösses vilka formuleringar
Citat:
– Vissa kan hålla sig till en lågkalorikost under stora uppoffringar. Men flertalet klarar inte det. Därför misslyckas de allra flesta med sina bantningsförsök vare sig det gäller kostomläggning eller motion.
De få längre studier som finns av olika bantningsmetoder ger samma nedslående besked, slår hon fast. Människor kan gå ner i vikt men få förmår behålla den lägre vikten.

Hon menar också att det finns en naturlig metabolisk utveckling, där människor ökar successivt i vikt med tilltagande ålder.

Helt otroligt hur dessa genetiska förändringar tycks ha uppkommit först nu i senare generationer och helt saknades i befolkningen för bara 50 år sedan.
Citera
2021-03-04, 11:57
Medlem
Citat:

För de absolut flesta finns dock sätt att lura denna gen. Genom att tex sluta äta så mycket onyttiga saker.

Har varit i England några gånger och det är fan helt chockerande vad de äter. Och då är jag ingen renlevnadsfjant hemma.
Citera
2021-03-04, 11:59
Medlem
Danmark
Andel B117 har ökat markant från 2% för 8 veckors sen till hela 57%.
B117 är det dominerande viruset i Danmark i början av Mars, exakt enligt den danske FHMs prognoser.
Väldigt bra jobbat av danskarna som kunde komma med en sån pålitlig prognos.

https://files.ssi.dk/covid19/virusvarianter/status/status-virusvarianter-21022021-h6f6
Citera
2021-03-04, 11:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Och som sagt jag har promenerat på många brittiska gator de senaste åren och rakt av förfasats över hur fet befolkningen överlag är. Speciellt bland yngre ser man extrem fetma och de bara slufsar i sig fish&chips i alla gathörn.
Ja, detta är verkligen illa. Många länder har listat ut mat, t.ex. Japan, Korea... I USA finns det folk som äter chokladdoppade sockrade friterade munkar med sirap på till frukost. Fingrarna ner i halsen på den...

I Japan är 28.50% överviktiga.
I Sverige är 62.10% överviktiga.
I UK är 67.20% överviktiga.
I USA är 72.30% överviktiga.

https://ourworldindata.org/obesity
Citera
2021-03-04, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
För de absolut flesta finns dock sätt att lura denna gen. Genom att tex sluta äta så mycket onyttiga saker.

Har varit i England några gånger och det är fan helt chockerande vad de äter. Och då är jag ingen renlevnadsfjant hemma.

Så jävla typiskt läkemedelsindustrin att lura folk att tro att det är ett vaccin som behövs så allt ska bli bra?! Är det inte covid så är det övervikt. Man blir alldeles matt. Folk kan inte vara så här dumma?
Citera
2021-03-04, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ja, detta är verkligen illa. Många länder har listat ut mat, t.ex. Japan, Korea... I USA finns det folk som äter chokladdoppade sockrade friterade munkar med sirap på till frukost. Fingrarna ner i halsen på den...

I Japan är 28.50% överviktiga.
I Sverige är 62.10% överviktiga.
I UK är 67.20% överviktiga.
I USA är 72.30% överviktiga.

https://ourworldindata.org/obesity

Kolla dödstalen för covid.
Citera
2021-03-04, 12:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad är det de äter?
Citera
2021-03-04, 12:04
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Sponsrat av fettoväktarna USA, månne.

Jösses vilka formuleringar

Helt otroligt hur dessa genetiska förändringar tycks ha uppkommit först nu i senare generationer och helt saknades i befolkningen för bara 50 år sedan.

Kanske för att man forskat mer på det än för 50 år sen?
Jag blev också förvånad när jag hörde talas om det. Men jag är ingen forskare, men min tanke är att vi har sämre miljö nu och mer oren mat, mer processad. Även fler mikroplaster, utsläpp osv.

Det finns viss forskning som säger att Bisfenol a och fetma har samband.

Citat:

Ett visst samband mellan BPA och fetma har även noterats i vissa studier (Shankar et al., 2012;
Trasande et al., 2012). Det har föreslagits att exponering av vissa miljöföroreningar kan
påbörja eller överdriva utvecklingen av fetma (Newbold et al., 2008) och relaterade
hälsoproblem (Grü n & Blumberg, 2007). BPA är hos människor detekterbart i urin hos de
flesta barn och vuxna (Braun et al., 2011), i olika kroppsvätskor (Schonfelder et al., 2002;
Kuruto-Niwa et al., 2007 och Ikezuki et al., 2002) samt hos foster (Schonfelder et al., 2002
och Nahar et al., 2012) vilket indikerar att även ofödda individer kan påverkas av BPA.

https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1656/1656610_sara-daun.pdf

Jag tror vi har helt andra förutsättningar för hälsa nu än för 50 år sedan pga miljö och utsläpp, där många av ämnen som finns i luft och material gör att det finns tom risk för reproduktion hos det manliga könet.

Nu är vi tillräckligt OT så nu släpper jag detta. Fetma är helt klarlagt en risk för att utveckla covid19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in