2021-03-04, 10:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Får man stanna om man begår brott?
Ja, om det finns verkställighetshinder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jodå, det nämndes faktiskt på morgonens nyheter och det står på svt.se:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dadet-i-vetlanda-det-har-vet-vi-om-den-misstankte-garningsmannen
Media måste väl FÖRST ha bekräftat mannens identitet INNAN man gick ut med hans
bakgrund. Det känner alla till som arbetat i media. I detta läge kan man inte gissa
och slänga ur sig rykten. SR, SVT, TV4 är inte FB! På FB kan man tyvärr skriva vad
som helst.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Afghanen skjuts ner nära en skola.

På sin väg har han alltså under mer än en kvart gett sig fysiskt på minst sju random människor som kommit i hans väg.

Hur många sprang undan?

Fanskapet har haft gott om tid att besinna sig. Det är inte ett ögonblick av svart raseri.

Vad hade hänt om polisen dykt upp en kvart senare?

Det skulle inte förvåna mig om polisen hittat material som stärker misstankar om terrorbrott i bostaden eller liknande.

Och det är vidrigt att se hur media försöker stämpla på ”må dåligt” och ”missbruk” som ett märkligt försvar till en sådan här utdragen handling.

Hur många potentiella copycats finns i Sverige?

Se dig över axeln Svensson.

Media är jävligt dåliga på rapportering i Sverige. I ett annat land hade redaktionerna exempelvis gjort kartor så att man hade kunnat se hur GM rörde sig genom samhället (från resecentrum, de fem brottsplatserna där sju personer huggs ned, fram till skolan där han skjuts, etc).

Osedvanligt tyst om brottsoffren. Detta kan bero på att något av offren är så pass spektakulärt (typ en fyra år gammal tjej med blonda lockar) att polis och media inte vill gå ut med det av rädsla för folks reaktioner.
Citera
2021-03-04, 10:49
Medlem
stevenstillss avatar
Aftonbladet försöker skademinimera nu med huvudrubriken: "22-åringen var välkänd i stan - i "dåligt skick". Man ska väl tycka synd om honom kan tänka. Att han på något sätt inte är ansvarig för sina handlingar. Jag har aldrig begripit varför landet Sverige tar in så många trasiga människor från Afrika och mellanöstern till landet. Det är ingen ursäkt.
Citera
2021-03-04, 10:50
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
lite info som kommit fram.

Detta var en skapligt välkänd afghan i området som fick stanna pga gymnasielagen.

Han ska ha gjort detta efter han förstått att han nog inte kommer få stanna. Han var låååångt ifrån godkända betyg.

Begriper inte varför vi inte gör som i Danmark, att när man får besked om utvisning att man låses in tills det sker. Inte släpps fri, då har man "inget att förlora"

Det kan finnas en strategi med att sitta i Svenskt fängelse medan kriget bryter ut i Afghanistan. Han vet att Sverige inte får skicka tillbaka honom efter avtjänat straff om helvetet har brutit ut i Afghanistan. Han kan inte överleva på egen hand i Sverige som illegal invandrare, eller "papperslös" som det kallas. Att han offrar några svennar betyder inte mycket för honom.
Citera
2021-03-04, 10:50
Medlem
Fick han en hach psykos?
Och begick dådet,
Citera
2021-03-04, 10:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
lite info som kommit fram.

Detta var en skapligt välkänd afghan i området som fick stanna pga gymnasielagen.

Han ska ha gjort detta efter han förstått att han nog inte kommer få stanna. Han var låååångt ifrån godkända betyg.

Begriper inte varför vi inte gör som i Danmark, att när man får besked om utvisning att man låses in tills det sker. Inte släpps fri, då har man "inget att förlora"
Intressant. Hur vet du att han fick UT med gymnasielagen som bas?

Om så är det ju... ”politiskt känsligt”.
Citera
2021-03-04, 10:52
Medlem
Finns det något annat land i världen vars medier och myndigheter sysslar såhär mycket med damage-control efter en sådan här händelse? Vi hade vetat så mycket mer om det hade skett i Frankrike.
Varför är det så annorlunda i Sverige? Är myndigheterna och medierna så mycket mer politiserade?
Citera
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Får man stanna om man begår brott?

Självklart! Fängelse i Sverige i X år, under tiden blir gossen kristen och/eller homosexuell, och sen kan han inte utvisas för att han riskerar att bli trakasserad i hemlandet pga av sin religion och eller sexualitet. Voilá - säg hej till vår nya svensk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. 2018 var året man tog beslut om gymnasielagen. Därmed inte uteslutet att det är på vad av den han fick UT och kunde folkbokföra sig.
Jag såg ditt inlägg först efter att att jag postat mitt - instämmer, han kan definitivt vara en "gymnasieafghan". Kan eventuellt även ha berörts av gymnasielagen från 2017 - kan ha fått åldern uppskriven vid något tillfälle etc...
Citera
Medlem
Svart-Skalles avatar
Jag är väldigt nyfiken på offren nu. Jag vill veta deras nationalitet och hur han valde sina offer. Tog han enbart de som såg svenska ut eller vad?
Citera
2021-03-04, 10:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Sveriges repressiva behandling av flyktingar var den utlösande faktorn vid händelserna på Ikea i Västerås och på Drottninggatan. Hade flyktingarna fått permanenta uppehållstillstånd och värdiga villkor hade inget av det hänt.

Hade de respekterat beslutet och åkt hem hade det inte hänt. Hade Sverige sett till att de kunnat lämna med lite fickpengar så hade detta inte hänt. Hade Sverige tagit emot efter förmåga skulle segregationen och utanförskapet aldrig cementerat sig i samhället. Det är du som har blod på dina händer idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in