2021-03-04, 08:48
Medlem
Någon som kan göra en summering av vad vi faktiskt vet om fallet?

Vad jag förstått (?):
Gärningsman: 20-29 år gammal
Polis tvungen att avfyra tjänstevapen och personen träffades men är vid liv och på sjukhus men har ej livshotande skador.
Ca, 2 timmar efter rubriceringen varit "Försök till mord" så blev det omvandlat till "Terroristbrott"
Gärningsmannen känd sedan tidigare för ringa brott.
Personer som blivit skadade av detta misstänkta terrordåd är 7 varav 3 har livshotande skador.
Citera
2021-03-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Glöm aldrig att världens tryggaste land nu har raserats på knappt en generation.
Av oss själva dessutom. Ingen annan är att skylla än alla de som röstat för det här samhället sedan slutet av 60-talet. Vi ville till vilket pris ha mångkultur och globalism, det har vi fått.

Kommer dåd likt detta få svensken att rösta på något annat sätt? Naturligtvis inte.
Citera
2021-03-04, 08:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Den person som låg under poliserna med handfängsel såg verkligen inte ut att vara en 22-åring..

SKicka honom till ett irakiskt fängelse istället för resten av hans patetiska liv.

Han borde såklart eldas upp i en bur. Som gjordes med de tillfångatagna flygarna i MÖ.
Lagstiftningen i Sverige är inte anpassad för primater, terrorister eller personer utan IQ.
Saft, bulle och socialtant lär inte fungera.

Svetsaren har fördömt händelsen. Nåja, då är vi på ruta 1 igen.

Vetlandaborna får ta rätt valsedel 2022. Så kanske de slipper terror i framtiden.
Citera
2021-03-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
22 år?
Narkotikamissbruk.
Ingen svenska.

"Vad har han för trauma, vad har han gått igenom"?

Spelar det någon roll om det är terror eller inte?

Han har attackerat oskyldiga med yxa.

Vad spelar det för roll vilket "trauma" han har gått igenom?
Han har gjort något han vet är fel eftersom han flydde medvetet och då finns ingen bortförklaring.
Citera
2021-03-04, 08:52
Medlem
Wajis avatar
Hade detta hänt i våra grannländer så hade GM redan hängts ut i media med namn och bild.
Kompisen ringde från Norge och slog på TV och kolla på rapport kl 18. De började med att Berätta om Ebba B utreds för grovt förtal. Han höll på ramla av stolen. Opartiska SVT har ju noll trovärdighet
Citera
2021-03-04, 08:52
Medlem
renowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Jo i detta fall är sanningar viktiga för alla. För folk skulle acceptera detta lättare om GM var psyksjuk än om det var religiöst motiverat terror. För offren spelar det nog ingen roll. Får man ett knivhugg känns det likadant oavsett om det är en terrorist eller tjackpundare som håller i kniven.

Inte nödvändigtvis, ptsd förekommer oftare när det är våld mellan personer, vid till exempel bilolyckor är det ovanligare än för våldsbrott, detta pga att man tar våldet personligt, MEN om nu förövaren är sjuk och offret förstår detta så kan det hjälpa till att minska graden av ptsd. Hårklyverier, jag vet, men en ytterligare en sak att ta i beaktande
Citera
2021-03-04, 08:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dock ska vi komma ihåg att risken att dö av exempelvis svaga isar är så oändligt mycket högre än att råka ut för en galen kniv/yxman.

Vi får hoppas att denna extrema uppmärksamhet och mediala fokus som detta olyckliga dåd fått, inte gör att någon stackare tror att det är farligt att gå omkring i Sverige... Sannolikhet.. Sannolikhet..

Intressant jämförelse som jag inte förstår vad som avses
Du menar alltså att det är förre våldsmän ute på isbelagda sjöar än vad det finns i tätorter ?

Vidare skriver du: inte gör att någon stackare tror att det är farligt att gå omkring i Sverige menar du att det är lika säkert att ta en promenad nattetid i Danderyd som i Rinkeby?

Jag tror att man ska undvika städer och orter där det finns invandrare och andra kriminella,

ALLMÄN FRÅGA har för mig att jag läste eller hörde någonstans i går att det skulle finnas med ett barn bland de attackerade. Någon som har ytterliga uppgifter om detta
Citera
2021-03-04, 08:55
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dock ska vi komma ihåg att risken att dö av exempelvis svaga isar är så oändligt mycket högre än att råka ut för en galen kniv/yxman.

Vi får hoppas att denna extrema uppmärksamhet och mediala fokus som detta olyckliga dåd fått, inte gör att någon stackare tror att det är farligt att gå omkring i Sverige... Sannolikhet.. Sannolikhet..
Så då är det alltså helt ok, så länge det finns andra risker som är större, eller?

Att frånvaron av polis förvärrat dådet råder det ingen tvekan om, med polis på plats i samhället hade attacken kunnat avbrytas betydligt tidigare än de 18 minuter det nu tog. Detta ska inte ses som kritik mot våra hårt arbetande poliser utan mot de omständigheter som lett fram till dagens situation.
Citera
2021-03-04, 08:56
Medlem
Vet man något om identitet på GM?
Citera
2021-03-04, 08:56
Medlem
Mrflinks avatar
22årig Afghan som vi varit snälla och tagit emot för att han har haft det så svårt. Han har fått pengar och en lägenhet av Sverige.
Det skulle inte en Svenskfödd 22åring fått.
Hur visar denna avskyvärde gärningsman sin uppskattning? Jo han går runt och hugger ner svenskar. Fy fan!!
tempus vindictae
Citera
2021-03-04, 08:57
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Svensk sjukvård har misslyckats fullständigt här. De måste granska sig själva och fundera på vad som gick fel här. Tragiskt att det skulle behöva gå så här för denna unga man med livet framför sig.

Polisen bör också utreda om verkanseld verkligen var nödvändigt. De har andra Icke dödliga alternativ att ta till.

Håller med dig om sjukvården. Jag hoppas verkligen att någon på sjukhuset gör en notering ”0HLR” i Annies gymnasieafghans journal. Givetvis skall alla offer för afghanen vårdas före en eventuell vård av denna importerade kriminella terrorist.

Vad gäller polisens skjutning skall polisen som sköt få en reprimand och en påminnelse att man siktar mot bålen. Det är det de lär sig på polisskolan. Lämpligtvis av de civilklädda poliser som avlivade den svenske 64-åriga mannen vid ett ingripande nyss i Stockholm.
Citera
2021-03-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Intressant jämförelse som jag inte förstår vad som avses
Du menar alltså att det är förre våldsmän ute på isbelagda sjöar än vad det finns i tätorter ?

Vidare skriver du: inte gör att någon stackare tror att det är farligt att gå omkring i Sverige menar du att det är lika säkert att ta en promenad nattetid i Danderyd som i Rinkeby?

Jag tror att man ska undvika städer och orter där det finns invandrare och andra kriminella,

ALLMÄN FRÅGA har för mig att jag läste eller hörde någonstans i går att det skulle finnas med ett barn bland de attackerade. Någon som har ytterliga uppgifter om detta
....Ja det var minst ett barn,min syster jobbar Akuten Ryhov...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in