2021-03-03, 10:41
Medlem
Intressant

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ar-landet-som-snart-natt-flockimmunitet-kan-bli-forst-i-varlden
Citera
2021-03-03, 10:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Den här artikeln har det kanske länkats till tidigare, "Why Opening Windows Is a Key to Reopening Schools" från New York Times 26-02-2021, men den var så grafiskt häftig att jag måste tipsa om den ändå.
Citera
2021-03-03, 10:44
Medlem
Har det rapporterats in något fall av narkolepsi som en följd av att ha tagit covid-vaccin?
Citera
2021-03-03, 10:46
Medlem
Då stängs Oslo och Lilleström ner igen.. Börjar bli extremt trött på alla dessa öppningar och stängningar. Avundsjuk på Sverige där ni fortfarande har en viss frihet.
Norska folket har snart glömt bort ordet frihet, då de välkomnar dessa besluten med öppna armar..
Citera
2021-03-03, 10:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu är du på väg in i gamla takter igen, jag som berömde dig igår. Du som jobbar med statistik och förhoppningsvis då är utbildad statistiker borde ju förstå att det finns bortfall och kunna göra en bortfallsanalys. Du har ju bekräftat för mig att du har förstått att det hände något som särskilt påverkar just den grafen för Sveriges del i slutet av maj. Ändå tycker du att du kan dra slutsatsen att smittan ökar. Jag hoppas att det inte är du som levererar analyserna av data till din uppdragsgivare.

Jag avslutar denna ordväxling här, för ditt eget bästa.
Jag tittade redan i somras på skillnaderna mellan Sverige och UKs smittspridning. I synnerhet tittade jag på testning i förhållande till antal positiva svar. Jag vill t.o.m. minnas att jag postade en hel serie grafer som demonstrerade detta.

UKs smittspridningen minskade under våren 2020 i betydligt större omfattning än Sveriges och Sverige smittspridning kom två månader senare - sannolikt orsakad av säsongsbetonade parametrar. Det var naturligtvis UKs lockdown som var den avgörande skillnaden.

När man diskuterar effekterna av vår senaste lockdown skall man också ha i åtanke att smittspridningen i UK under perioden påverkades av B.1.1.7 men trots detta ser vi en mycket brant minskning i antal smittade. Återigen är detta resultatet av lockdown. Effekterna av vaccineringen påverkar gradvis från mitten på Februari men då inledningsvis i mycket liten omfattning och främst då på antalet patienter med svår sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Den prognosen gjordes när man trodde att hela 26% av Stockholmarna hade antikroppar 1 maj, vilket senare visade sig vara 7.3%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/

Osäkerhet kring hur många som smittats (och ett antal andra faktorer) är sånt man inkluderar i uppskattningen. Det är därför man landar i ett relativt brett intervall, 10 - 20 tusen.

Så vad försöker du säga?

Enligt SVT så var det i alla fall skrämmande data då:

"Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi, och Tom Britton, professor i matematik, presenterade en skrämmande prognos för hur coronapandemin kan komma att sluta i Sverige när de gästade onsdagens Aktuellt."

Vad SVT kallar de 13000 dödsfallen idag vet jag inte, "helt OK, typ" kanske? Medierna har ju matats med plattityder och relativisering under drygt 200 pressträffar under 2020, vilket är nytt världsrekord i statspropaganda.:

https://www.youtube.com/watch?v=dYJ1AIbJrG8
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www.dope
Då stängs Oslo och Lilleström ner igen.. Börjar bli extremt trött på alla dessa öppningar och stängningar. Avundsjuk på Sverige där ni fortfarande har en viss frihet.
Norska folket har snart glömt bort ordet frihet, då de välkomnar dessa besluten med öppna armar..

Snart slut. I April har ni vaccinerat alla 50+

Håll ut lite till.
Citera
2021-03-03, 10:53
Medlem
madchances avatar
Citat:
Jag tror fler är avundsjuka på Norge än tvärt om.
Citera
2021-03-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tror fler är avundsjuka på Norge än tvärt om.

Möjligen att du har rätt. Men då har de personerna inte bott i Norge.
Citera
2021-03-03, 10:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Osäkerhet kring hur många som smittats (och ett antal andra faktorer) är sånt man inkluderar i uppskattningen. Det är därför man landar i ett relativt brett intervall, 10 - 20 tusen.

Så vad försöker du säga?

Att 10-20 tusen var en för låg siffra med tanke på att man överskattat antalet immuna c:a 3.5 gånger. Nu i efterhand kan man justera prognosen till 35-70 tusen. Om vi klarar oss under 20 tusen beror det på vaccinet.
Citera
2021-03-03, 11:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Möjligen att du har rätt. Men då har de personerna inte bott i Norge.
Jag menar i grenen coronahantering.
Citera
2021-03-03, 11:05
Medlem
Mycket allvarlig ökning i Stockholm, enligt chefsläkare Bratt på presskonferens just nu.

Ja, det är tur att vi har FHM som agerat proaktivt så att vi slapp detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in