Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Nu är du på väg in i gamla takter igen, jag som berömde dig igår. Du som jobbar med statistik och förhoppningsvis då är utbildad statistiker borde ju förstå att det finns bortfall och kunna göra en bortfallsanalys. Du har ju bekräftat för mig att du har förstått att det hände något som särskilt påverkar just den grafen för Sveriges del i slutet av maj. Ändå tycker du att du kan dra slutsatsen att smittan ökar. Jag hoppas att det inte är du som levererar analyserna av data till din uppdragsgivare.
Jag avslutar denna ordväxling här, för ditt eget bästa.
Jag tittade redan i somras på skillnaderna mellan Sverige och UKs smittspridning. I synnerhet tittade jag på testning i förhållande till antal positiva svar. Jag vill t.o.m. minnas att jag postade en hel serie grafer som demonstrerade detta.
UKs smittspridningen minskade under våren 2020 i betydligt större omfattning än Sveriges och Sverige smittspridning kom två månader senare - sannolikt orsakad av säsongsbetonade parametrar. Det var naturligtvis UKs lockdown som var den avgörande skillnaden.
När man diskuterar effekterna av vår senaste lockdown skall man också ha i åtanke att smittspridningen i UK under perioden påverkades av B.1.1.7 men trots detta ser vi en mycket brant minskning i antal smittade. Återigen är detta resultatet av lockdown. Effekterna av vaccineringen påverkar gradvis från mitten på Februari men då inledningsvis i mycket liten omfattning och främst då på antalet patienter med svår sjukdom.