Citat:
Ursprungligen postat av
jackflash
Kvarlevor betyder troligen en hel kropp. Varför tror alla att kvarlevor är likdelar?
Jag tänker direkt hel kropp, men i taskigt skick när jag läser ordet "kvarlevor". "Det som blev över" typ. "En avliden" är för mig när det är någon som dött nyligen. "En kropp" skulle jag säga är en avliden som fortfarande ser "hel" ut. En "kroppsdel" är fortfarande inte automatiskt avskiljd från kroppen, utan något man ser eller känner av kroppen i just det ögonblicket. (Jag skriver ju detta med min kroppsdel "handen" t ex, och den är ju fast vid resten av min kropp än så länge.

)Pratar man om FLERA kroppsdelar börjar man kunna dra större växlar på att kroppen på något sätt är delad... Kanske som del av ett brott, eller djur som börjat slita i kvarlevorna.
Sen kan man ju prata om "stoftet av" en människa. Jag tycker själv att det låter som "damm" eller "aska", men som jag förstått det (orka googla för att kunna veta direkt liksom) så är det ett fint och extra respektfullt sätt att benämna en avlidens kropp.
Alltså.. Jag utesluter inte att det kan vara Deniz för att det står "kvarlevor". Typ....