2021-03-02, 09:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En stor tröst för många som redan har varit sjuka i C19. Och en trygghet för dem som har dessa personer i sin omgivning..

Sen blir det intressant att få höra testresultaten i maj:
Det skall man nog inte vara alldeles för säker på, som jag tidigare påpekat. Det som är viktigt är inte att man har mätbara nivåer av neutraliserande antikroppar - de KOMMER att försvinna helt efter att infektionen slagits ut (oaktat det sker efter 3, 5, 12 eller 30 månader) - utan i vilken omfattning man har en polyklonal B-cellrespons för att slippa reinfection och fortsatt smittspridning..

The conclusion is that people who have experienced mild or asymptomatic SARS CoV2 may have
waning immunity over 4-5 months, allowing them to be reinfected and shed virus at levels compatible
with onwards transmission.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/921213/S0735_Update_on_immunity_to_SARS_CoV2.pdf
Citera
2021-03-02, 09:21
Medlem
madchances avatar
Agnes Wold tycker att de som redan haft Covid-19 bara borde få en dos vaccin eftersom biverkningarna blir så svåra och därför att man sannolikt får ett bra skydd ändå.

Tegnell tycker att det är svårt för folk att veta ifall de haft Covid-19 eller inte. Och att folk får en beteendeförändring.

Varför inte bara ge folk möjlighet att välja om de vill ha en dos eller inte? Man kan ju välja noll doser om man vill.

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-gar-emot-anders-tegnell-ge-alla-svenskar-en-dos/
Citera
2021-03-02, 09:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Agnes Wold tycker att de som redan haft Covid-19 bara borde få en dos vaccin eftersom biverkningarna blir så svåra och därför att man sannolikt får ett bra skydd ändå.

Tegnell tycker att det är svårt för folk att veta ifall de haft Covid-19 eller inte. Och att folk får en beteendeförändring.

Varför inte bara ge folk möjlighet att välja om de vill ha en dos eller inte? Man kan ju välja noll doser om man vill.

https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-gar-emot-anders-tegnell-ge-alla-svenskar-en-dos/
Är det något/någon som hindrar dig?
Citera
2021-03-02, 09:23
Medlem
Kanske en repris men,

En artikel av Anders Tegnell från 2007, ger en liten insikt i vilka ideer/värderingar av problemet , han bygger sitt agerande på.

https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf
Citera
2021-03-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inget vaccin vill de ha heller, det skulle ju bekräfta att viruset finns i landet.. Presidentens ord:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00362-7/fulltext

Det har dock blivit lite svårare att förneka virusets existens då två av ministrarna nyligen dött av det.

Jag fattar inte hur vita människor orkar leva i dessa länder överhuvudtaget. Man borde ge flyktingsstatus till alla vikingar som flyr idioterna..

Presidenten tycks dessutom ha missat totalt att vaccin mot tuberkulos är redan uppfunnet - av den VITA mannen.. Sen om Tanzania inte vaccinerar sin befolkning är en annan sak..

Nästa naturliga steg vore att komma på ett vaccin mot sådana här presidenter..
Citera
2021-03-02, 09:31
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det något/någon som hindrar dig?
Bara myndigheternas information.
Citera
2021-03-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det skall man nog inte vara alldeles för säker på, som jag tidigare påpekat. Det som är viktigt är inte att man har mätbara nivåer av neutraliserande antikroppar - de KOMMER att försvinna helt efter att infektionen slagits ut (oaktat det sker efter 3, 5, 12 eller 30 månader) - utan i vilken omfattning man har en polyklonal B-cellrespons för att slippa reinfection och fortsatt smittspridning..

The conclusion is that people who have experienced mild or asymptomatic SARS CoV2 may have
waning immunity over 4-5 months, allowing them to be reinfected and shed virus at levels compatible
with onwards transmission.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/921213/S0735_Update_on_immunity_to_SARS_CoV2.pdf

Folk har ju haft antikroppar 17 år (!) efter insjuknandet i SARS. Jag tror inte att du heller kan säga något med säkerhet även om du tycks vilja läxa upp andra skribenter här i tråden och dumförklara dem trots att du själv tycks ha klent på fötterna med dina tvärsäkra uttalanden.
Citera
2021-03-02, 09:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Folk har ju haft antikroppar 17 år (!) efter insjuknandet i SARS. Jag tror inte att du heller kan säga något med säkerhet även om du tycks vilja läxa upp andra skribenter här i tråden och dumförklara dem trots att du själv tycks ha klent på fötterna med dina tvärsäkra uttalanden.
Nej, inte alla, och det är ju själva poängen med mitt resonemang. Och jag vill dessutom återigen påpeka att "antikroppar" är en alldeles för luddig definition att använda i den här debatten.

Just i fallet med SARS vill jag minnas att försökspersonerna fortfarande uppvisar en immunrespons, men det gäller som sagt inte "antikroppar" utan helt andra delar av immunförsvaret. Vad gäller immunoglobulin G kan man inte mäta nivåerna hos 50% av försökspersonerna efter tre år. De har försvunnit - precis som jag påpekade att de gör.
Among the cohort, 163 (92.61%) of 176 (χ2 = 200.11, p = 0.000002) were IgG positive, which indicated that most patients who met the WHO case definition were indeed infected with SARS-CoV. As shown in the Table, at ≈7 days after the onset of symptoms, the percentage who were IgG positive was ≈11.80%. This percentage continued to increase, reached 100% at 90 days, and remained largely unchanged up to 200 days. Furthermore, after 1 and 2 years 93.88% and 89.58% of patients, respectively, were IgG positive, which suggests that the immune responses were maintained in >90% of patients for 2 years. However, 3 years later, ≈50% of the convalescent population had no SARS-CoV–specific IgG. The OD changes correlated with the changes to the IgG-positive percentage, although the rate of change varied. Both the OD readings (0.93) and positive percentages peaked at 90–120 days; however, the rate of reduction of the average OD readings was much faster, dropping by 22% (0.73) and 40% (0.54) at 1 and 2 years, respectively, after symptom onset (Figure 1).
Our results provide strong evidence that SARS-CoV antibodies are reduced >3 years after the symptom onset. Because antibodies play an important role in protective immunity against SARS-CoV (15), the findings from this study will have important implications with regard to assessing risk for reinfection among previously exposed populations (e.g., hospital staff) and evaluating the duration of antibody-mediated immunity that any candidate vaccine could provide.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/13/10/07-0576_article

Hope that helps.
Citera
2021-03-02, 09:46
Medlem
Citat:
Nej, inte alla, och det är ju själva poängen med mitt resonemang. Och jag vill dessutom återigen påpeka att "antikroppar" är en alldeles för luddig definition att använda i den här debatten.

Just i fallet med SARS vill jag minnas att försökspersonerna fortfarande uppvisar en immunrespons, men det gäller som sagt inte "antikroppar" utan helt andra delar av immunförsvaret. Vad gäller immunoglobulin G kan man inte mäta nivåerna hos 50% av försökspersonerna efter tre år. De har försvunnit - precis som jag påpekade att de gör.
Among the cohort, 163 (92.61%) of 176 (χ2 = 200.11, p = 0.000002) were IgG positive, which indicated that most patients who met the WHO case definition were indeed infected with SARS-CoV. As shown in the Table, at ≈7 days after the onset of symptoms, the percentage who were IgG positive was ≈11.80%. This percentage continued to increase, reached 100% at 90 days, and remained largely unchanged up to 200 days. Furthermore, after 1 and 2 years 93.88% and 89.58% of patients, respectively, were IgG positive, which suggests that the immune responses were maintained in >90% of patients for 2 years. However, 3 years later, ≈50% of the convalescent population had no SARS-CoV–specific IgG. The OD changes correlated with the changes to the IgG-positive percentage, although the rate of change varied. Both the OD readings (0.93) and positive percentages peaked at 90–120 days; however, the rate of reduction of the average OD readings was much faster, dropping by 22% (0.73) and 40% (0.54) at 1 and 2 years, respectively, after symptom onset (Figure 1).
Our results provide strong evidence that SARS-CoV antibodies are reduced >3 years after the symptom onset. Because antibodies play an important role in protective immunity against SARS-CoV (15), the findings from this study will have important implications with regard to assessing risk for reinfection among previously exposed populations (e.g., hospital staff) and evaluating the duration of antibody-mediated immunity that any candidate vaccine could provide.

Hope that helps.
Jag vill minnas att det var T-minnesceller (CD8) men fann efter 17 år.
Citera
2021-03-02, 09:46
Medlem
Citat:

Hope that helps.

På svenska:

Citat:
Vid andra coronavirus-infektioner såsom SARS och MERS har man sett att vissa personer förlorar sina antikropparna efter några år, andra har kvar sina antikroppar i minst 17 år.

https://www.netdoktor.se/infektion/sjukdomar/immunsystemets-funktion-antikroppars-roll-samt-immunitet-vid-covid-19/
Citera
2021-03-02, 09:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vill minnas att det var T-minnesceller (CD8) men fann efter 17 år.
Låter rimligt.
Alldeles utmärkt, om du frågar mig.

Den stora frågan är naturligtvis om en mild COVID-19 infektion ger ett T-cell-svar. Vi vet att det gör det med vaccinerna.
Citera
2021-03-02, 09:54
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Det vore en välsignelse om smaksinnet också påverkades (indirekt gör det ju det i och med att luktsinnet påverkas)

Kanske det enda sättet att få en massa överviktiga att bromsa intaget av föda om de inte skulle känna smaker? För vi har ju inte råd i västländer att magsäcksoperera alla dödligt överviktiga i ett försök att få dem överleva. Frånvaron av smaksinnet skulle kunna vara det billigaste sättet hur vi kunde ändra dessa personers agerande utan att ta till kniven.

Inget ont som inte har något gott med sig..

Dock måste först dessa kraftigt överviktiga överleva Coronan för att kunna uppnå den önskade effekten..

Utifrån det perspektivet vore det lämpligt att låta Kinasnuvan grassera fritt. Landet skulle återgå till ett nationellt BMI som på 80-talet (för oss som kommer ihåg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in