2021-02-28, 10:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vänta bara snart kommer vaccinvurmarna att försöka "kidnappa" att nedgången beror på den effektiva vaccineringen.

Glöm då inte vad de sagt att vaccin INTE skyddar mot Covid och därför är det ingen ide att vaccinera endast riskgrupperna/de äldre (dvs de som nu blivit vaccinerade i första hand).. utan ville att hela den friska svenska befolkningen också skall vaccineras

.. dessutom så skulle det dröja länge innan effekterna och skyddet av vaccin började och därför skall vi fortsätta bära munskydd, hålla social distansering och införa vaccinationspass för alla.

” Smittspridningen och antalet dödsfall inom särskilda boenden har minskat kraftigt i takt med allt fler blivit vaccinerade. Därför öppnar Folkhälsomyndigheten nu för att fullvaccinerade äldre på särskilt boende kan få träffa anhöriga utan fysisk distans.

Joakim Andersson
joakim.andersson@lakartidningen.se
Cirka 82 procent av äldre på särskilt boende har fått minst en dos av vaccin mot covid-19, och 70 procent har fått två doser. Samtidigt har både antalet sjukdomsfall och dödsfall minskat snabbt inom särskilda boenden.”
Citera
2021-02-28, 10:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Knappelunda, skicka obduktionscertifikat på samtliga inblandade annars kallar jag det bullshit
Jag förstår att det känns uppgivet när du diskuterar med någon som ideligen levererar referenser till officiell statistik. Du får naturligtvis kalla det vad du vill, vi andra kallar det för fakta.
Citera
2021-02-28, 10:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Något jag borde fått med mig eller så har jag inte läst det, vete fan vilket som stämmer, men då frågar jag dig. Kan de som vaccinerats vara smittbärare och sprida viruset/sjukdomen vidare?

Liten risk men Jo risken finns. Du undviker ju inte covid helt genom vaccination, inget slår en naturlig infektion och därefter antikroppar.
Citera
2021-02-28, 10:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår att det känns uppgivet när du diskuterar med någon som ideligen levererar referenser till officiell statistik. Du får naturligtvis kalla det vad du vill, vi andra kallar det för fakta.

Rätt skrämmande att du som leker expert varken har koll på dödlighet eller regler för sjömän i UK. Du kanske skulle ta ditt dryga översittarspråk någon annanstans..
Citera
2021-02-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man kan också undra vad FHM hållit på med.

Ja, en inte helt orimlig undran
Citera
2021-02-28, 10:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vänta bara snart kommer vaccinvurmarna att försöka "kidnappa" att nedgången beror på den effektiva vaccineringen.

Glöm då inte vad de sagt att vaccin INTE skyddar mot Covid och därför är det ingen ide att vaccinera endast riskgrupperna/de äldre (dvs de som nu blivit vaccinerade i första hand).. utan ville att hela den friska svenska befolkningen också skall vaccineras

.. dessutom så skulle det dröja länge innan effekterna och skyddet av vaccin började och därför skall vi fortsätta bära munskydd, hålla social distansering och införa vaccinationspass för alla.

Det "de" har sagt, är väl att man inte kan VETA ännu om vaccinerade kan fortsätta smitta eller inte. En kvalificerad gissning (från mig), är att de INTE kan det det första halvåret i alla fall. För då blir immunreaktionen så stark och så snabb, att virusen inte hinner föröka sig så mycket, att personen inte har några farliga mängder virus i sin utandningsluft. Samt att den aldrig blir så sjuk att den hostar och nyser våldsamt. Men allteftersom tiden går och effekten av vaccinet avtar, så kan personen lättare bli sjuk igen - och därmed smittsam. Därför kommer det att bli viktigt med booster-doser med jämna mellanrum. Antagligen med längre mellanrum när man har tagit vaccin några gånger, för då har kroppen blivit påmind tillräckligt många gånger. Men nu känns det vettigt att ta en boosterdos i oktober, om man får vaccinet första gången i april eller maj.

Angående att vaccinera hela den svenska befolkningen, så handlar ju detta både om att upprätthålla flockimmuniteten som skyddar dem som inte kan vaccineras av någon anledning, och att faktiskt ingen av oss vet om vi - eller våra unga vuxna barn - bär på någon svaghet, som skulle kunna ge oss allvarlig sjukdom och kanske död. Den här sjukdomen är ju så förrädisk. Det HAR hänt att unga, smala, friska, vältränade personer har dött i den.

...sedan är jag kluven när det gäller vaccinationspassen, för det innebär ändå en registrering av människor, och en diskriminering om vissa inte får resa. De som är för dem, säger att det inte är konstigare än att man måste kunna visa intyg på Gula febern-vaccination för att komma in i Kenya, men det är ändå något ganska ovanligt att åka till Kenya. Inget man MÅSTE göra, och då är det inte så farligt om det omges av speciella restriktioner. Vi kan inte åka till Nordkorea heller utan stora svårigheter, men vi känner oss väl inte diskriminerade för det?

Men om plötsligt en massa svenskar ska hindras från att åka till Danmark och Tyskland, holländare från att åka till Tyskland och Belgien o.s.v., så blir det ett helt annat ingrepp i rörelsefriheten. OBS jag har hela tiden sagt att man ska kunna ha stängda gränser under själva pandemin, det är ju bara sunt förnuft. Men om detta ska dras ut i kanske 20 år eller längre, så blir det ju en väldigt stor begränsning. Skolor kommer att ha skolresor, men två eller tre elever får inte följa med, arbetskraftsinvandrarna och deras barn, får inte åka och hälsa på sina släktingar i Finland, Spanien eller Italien... Nä.

Citat:
Något jag borde fått med mig eller så har jag inte läst det, vete fan vilket som stämmer, men då frågar jag dig. Kan de som vaccinerats vara smittbärare och sprida viruset/sjukdomen vidare?

Se ovan.
Citera
2021-02-28, 10:22
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Jag skulle anta att effektivt vaccin som ger dig antikroppar hjälper även till att hindra sprida viruset vidare... på samma sätt som någon som redan haft Covid och på så sätt fått antikroppar på naturlig väg.

Reglerna och anledningen till varför vi ska vaccineras verkar vara annorlunda denna gång jämfört med tidigare då man vaccinerades för att skydda sig själv.

Gäller att vara ordentligt vaken och inte lockas in i detaljdiskussion här vilket är oerhört lätt.
Citera
2021-02-28, 10:25
Medlem
Undra hur länge det dröjer innan vi får läsa att vaccinerade ändå avlider, tänker mig att orsaken till att det kommer att hända är flera olika, t.ex.

Några av de potentiella konsekvenserna av nya varianter är följande:

Ökad överförbarhet
Ökad sjuklighet
Ökad dödlighet
Förmåga att undvika upptäckt genom diagnostiska tester
Minskad känslighet för antivirala läkemedel (om och när sådana läkemedel finns tillgängliga)
Minskad känslighet för neutraliserande antikroppar, antingen terapeutiska (t.ex. konvalescent plasma eller monoklonala antikroppar) eller i laboratorieexperiment
Förmåga att undvika naturlig immunitet (t.ex. orsaka återinfektioner)
Förmåga att infektera vaccinerade individer
Ökad risk för speciella tillstånd, såsom multisysteminflammatoriskt syndrom eller långväga COVID.
Ökad affinitet för speciella demografiska eller kliniska grupper, såsom barn eller immunförsvarade individer

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Variants_of_SARS-CoV-2
Citera
2021-02-28, 10:26
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag skulle anta att effektivt vaccin som ger dig antikroppar hjälper även till att hindra sprida viruset vidare... på samma sätt som någon som redan haft Covid och på så sätt fått antikroppar på naturlig väg.

Reglerna och anledningen till varför vi ska vaccineras verkar vara annorlunda denna gång jämfört med tidigare då man vaccinerades för att skydda sig själv.

Gäller att vara ordentligt vaken och inte lockas in i detaljdiskussion här vilket är oerhört lätt.

Nja, vaccinationen hjälper ju mot allvarlig covid, du kan fortfarande smittas. Inte riktigt jämförbart med att ha antikroppar som garanterat skyddar dig gentemot smittan.
Senast redigerad av Swan65 2021-02-28 kl. 10:38.
Citera
2021-02-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ja, det förutsätter jag att man kommer få göra men då har man mer eller mindre, facit i hand eller i alla fall mer att gå på, vad gäller biverkningar efter en periods vaccinerande och detta kan visa sig vara ett billigt pris att betala, förutsatt då att man klarar sig undan att smittas under tiden...

Frågan kvarstår dock - hur länge kan vaxxinen förvaras utan att dess "helande" ingredienser går förlorade? De som skall förvaras i minus 70 grader bör ju hålla hur länge som helst, men de andra som man kan förvara i rumstemperatur, hur länge klara dessa elixir sig?

Ett facit på biverkningar kommer du förmodligen få nu under våren eftersom jag förmodar att du tillhör fas 1 i vaccinationsutrullningen. Personligen kommer jag vaccinera mig så fort jag blir erbjuden så jag kan berätta för dig om vilka biverkningar som drabbat mig

När det gäller hur länge vaccinet förvaras vet jag faktiskt inte. Jag kan i och för sig tänka mig att Sverige skänker bort vaccin som blir över till andra behövande länder.
Citera
2021-02-28, 10:32
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Gör jag?
Det gör jag inte. Däremot ifrågasätter jag de som påstår att modellen var fel utan att kunna leverera minsta bevis för att så var fallet.

Hope that helps.

Fick du inget bevis i mitt förra inlägg?
Läs om är du snäll..

Här kommer ännu en artikel gällande de betrodda modeller...

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1

Findings Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.
Citera
2021-02-28, 10:36
Medlem
Halland skjuter upp målet för vaccineringen.

Jag får känslan av att allt strular i Halland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in