Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Du skriver att den stora skandalen i Sveriges coronsstrategi var att inte stoppa de ca 200.000 vid flygplatser på väg tillbaka efter sportlov från olika delar av världen för ca 1 år sedan vid pandemins start i Skandinavien.
Nu kunde inte Sverige göra det lagligt. MEN om vi kunde göra det, hur hade detta gått till menar du? Var hade vi 'låst in' de100.000 under en minst 1 vecka som kom t ex tillbaka via Arlanda?
Många av dessa borde kanske inte har varit ute och rest alls under pågående epidemi. I mitt inlägg nämner jag ju att svenska myndigheter borde ha varit snabbare att avråda från resor.
Dessutom hade inte alla resenärer som anlände från utlandet behövt sättas i karantän. Det var ju inte alla länder som hade pågående smittspridning vid tillfället. Det som svenska myndigheter borde ha gjort, var att försöka upptäcka eventuell smittspridning bland resenärer från andra länder än dom redan kända infektionshärdarna. Det hade funnits bättre förutsättningar att upptäcka smitta i dessa grupper, ifall inte Folkhälsomyndigheten hade slösat bort test-kapaciteten på den grupp som inte borde ha testats, nämligen Italien-resenärerna.
Antalet resenärer som hade behövt sättas i karantän, blir inte så högt som du påstår. Men ifall det ändå hade blivit brist på karantän-platser, så hade det gått att hitta lösningar på det problemet. En möjlighet är ett system med hem-karantän. För att ett sådant system ska fungera, så är det nödvändigt med skyddade transporter fram till respektiva resenärs hem. Dessutom är det absolut nödvändigt att alla som delar bostad med resenären, också får direktiv att hålla sig hemma. Folkhälsomyndighetens direktiv sade tvärtom, att familjemedlemmar utan symtom skulle fortsätta att gå till arbete och skola. Den ståndpunkten var helt vansinnig. Anders Tegnell upprätthöll den ståndpunkten genom att tillrättavisa skolor som bad elever att stanna hemma från skolan ifall dom hade rest i länder med pågående epidemi. Anders Tegnells beteende gentemot skolor och elever gör mig upprörd.
Vid brist på karantän-platser hade det även funnits andra möjliga åtgärder. Man hade kunnat fördröja resenärernas ankomst tills det hade funnits möjlighet att ordna ett smittsäkert mottagande. Man hade kunnat minska på antalet flygplan som fick anlända från länder med pågående epidemi. Svenska resenärer som hade fått hemresan fördröjd, hade kunnat få betald hotellvistelse på vistelseorten. Det hade varit en förhållandevis låg kostnad för svenska myndigheter att betala dessa hotellrum, jämfört med kostnaden att få in viruset till Sverige.
Det fanns åtgärder som hade kunnat göras för att motverka virusets ankomst till Sverige. Men svenska myndigheter ville inte hejda viruset. Ifall viljan hade funnits, så hade svenska myndigheter agerat annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Allt sköttes inte perfekt men det jag försöker förklara är att vi inte alls har en beredskap för att göra många av insatser du önskar. Vi har monterat ner det mesta av krisberedskap i Sverige tyvärr. Det var en grupp forskare som talade i riksdagen hösten 2019 om just denna brist på beredskap för en pandemi. Men regeringar i många år har prioriterat ner detta hot när de ger våra myndigheter instruktioner. Så vi kan inte ha högre förväntningar än vad vi fått egentligen, Det är dock ett problem
Åtgärderna som jag föreslog, hade inte krävt att man hade haft stora karantäns-anläggningar i beredskap.
Men jag håller med dig. Det är tragiskt att krisberedskapen har monterats ner. Skulden ligger på regeringar från båda blocken. Jag har skuld till att en gång i tiden ha röstat på partier som deltog i nermonteringen. Jag gör avbön från det misstaget.
Beträffande instruktionerna till myndigheterna, så kan man begrunda vad som har prioriterats på bekostnad av krisberedskapen.