2021-02-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Man smittspårade ett av de första fallen i Tyskland, en kvinna från Kina var på företagests huvudkontor i Tyskland. Man kom fram till att den som blev smittad satt med ryggen emot henne vid en lunch, kontakten var att han fick ett saltkar av henne.

Knappast. Kontakten var förmodligen via aerosoler som svävade runt i luften. Det är väldigt uppenbart numera att detta smittar via aerosoler.
Citera
2021-02-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jansen om jag inte har snurrat till det helt klart
Jansen är tydligen en del av Johnson & Johnson kom jag under fund med nu när jag kollade upp saken.
Citera
2021-02-26, 13:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell: Problematiskt att influencers sprider felaktigheter om pandemin och viruset

Det komiska är ju att dessa influencers har haft betydligt mer rätt än herr Tegnell själv har haft

Om det är någon som farit med osanning och desinformation är det Tegnell själv.

Nu följer jag inte några influencers, men kan inte du redogöra lite för vad de har haft så rätt i?
Citera
2021-02-26, 13:19
Medlem
När vi nu kan se en uppgående trend beträffande inläggningar på IVA är det viktigt att få information vilka de inlagda är, deras ålder, om de har varit vaccinerade och var de kan ha smittats. (Genomsnittsålder på nyinlagda hade varit önskvärt, inte sammantagen medel- eller medianålder totalt sett. Det kanske går att få reda på någonstans.)

Tveksamt om sådan information kommer att lämnas, men det går ju alltid att önska!
Citera
2021-02-26, 13:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nåja.. om det stärker dig som person att kalla meningsmotståndare för foliehattar och antivaxers för att det tryter sakliga argument då bjuder jag på det.. kör på bara.. för det är det enda som du har.

Nej.. jag tror inte att majoriteten av allmänheten kommer bryr sig nämnvärt om fakta. Många är känslostyrda och då biter ingen fakta eller logik.

På med masken bara, ta dina multipla shots per år.. och glöm inte fortsättningsvis hålla avståndet.
Det var du själv som kallade dig en antivaxxer när du bet på mitt inlägg, jag har aldrig kallat dig nåt. Jag berättade bara om sådana i allmänhet i mitt inlägg. Fakta är att vaccinet kommer trycka ner smittan och det är de allra flesta överens om. Sen finns det en del som blir rädda så fort de hör ordet vaccin. Det min käre vän är känslostyrt om nåt. Jag har aldrig använt en mask i hela mitt liv, håller avståndet gör jag däremot.
Citera
2021-02-26, 13:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
När vi nu kan se en uppgående trend beträffande inläggningar på IVA är det viktigt att få information vilka de inlagda är, deras ålder, om de har varit vaccinerade och var de kan ha smittats. (Genomsnittsålder på nyinlagda hade varit önskvärt, inte sammantagen medel- eller medianålder totalt sett. Det kanske går att få reda på någonstans.)

Tveksamt om sådan information kommer att lämnas, men det går ju alltid att önska!

Ålder är inga problem, bara kolla själv.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Det andra har inte du och jag med att göra.
Citera
2021-02-26, 13:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Godkäns det redan om två veckor som det står i artikeln kanske Sverige får doserna lite tidigare än vad som framgår i den länken jag la upp?

Jag vet inte hur de ligger till med tillverkningen, men det borde ju vara så.
Man kanske lärt dig att inte kommunicera sina förhoppningar, utan låter det bli en positiv överraskning. Vad vet jag.

Under promise, over deliver
Citera
2021-02-26, 13:27
Medlem
Citat:

Sexuell läggning är väl också viktigt och hudfärg?
Citera
2021-02-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell: Problematiskt att influencers sprider felaktigheter om pandemin och viruset

Det komiska är ju att dessa influencers har haft betydligt mer rätt än herr Tegnell själv har haft

Om det är någon som farit med osanning och desinformation är det Tegnell själv.

Det är ju ändå rätt komiskt måste jag säga. När våra kära ''influencers'' visar upp sina resebilder och en bild från ett kalas på Sturehof så är det knäpptyst. När en barnfamilj drar iväg på en lugn och stillsam skidutflykt till Åre eller Sälen så blir det ett jäkla liv.
Citera
2021-02-26, 13:37
Medlem
Citat:

På Svt får man ju fram åldersfördelningen på inlagda patienter om man scrollar ned till "Åldersfördelning för patienter med covid-19 som vårdats på IVA". Just nu ser det ut som det är i åldersgruppen 60 - 69 som har flest intagna. De är ju inte vaccinerade än. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Beträffande var smittspridningen sker och i vilken miljö det sker - där tycker man att de borde gå ut med bättre information. Dissekera informationen bättre. För ett tag sedan sade ju FHM att det var på jobbet och i hemmen som smittspridningen sker.
Citera
2021-02-26, 13:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Tycker det ser ut som att både Gävleborg och Västerbotten har börjat vika av redan. Det är säkert lite tidigt att fira, men det ser onekligen inte ut som om att det fortsätter upp..
Citera
2021-02-26, 13:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Man smittspårade ett av de första fallen i Tyskland, en kvinna från Kina var på företagests huvudkontor i Tyskland. Man kom fram till att den som blev smittad satt med ryggen emot henne vid en lunch, kontakten var att han fick ett saltkar av henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Knappast. Kontakten var förmodligen via aerosoler som svävade runt i luften. Det är väldigt uppenbart numera att detta smittar via aerosoler.
Eller så var det (direkt) kontaktsmitta när saltkaret överlämnades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in