2021-02-26, 12:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
och vad är dödligheten för vaccinet? Risken är ganska stor man blir däckad 4 veckor och får konvalescens i några månader även om man är kärnfrisk och 40 år, , risken är ca 10% att få ett dygna lät feber av vaccin. Att välja risken för detta framför vaccin är oberoende av metrik helt obegripligt.

Samma resonemang som att vägra flyga och sen glatt sätter sig i en bil utan bilbälte, riskhantering är människors sämre förmågor.
Att man får symptom efter vaccination är inget unikt för dessa vaccin.
Kroppens immunsvar är något som "känns".

Hur mycket det känns varierar mellan indvider, men är rent generellt inte farligt.
Farligt kan det bli ifall man reagerar allergiskt på vaccinets hjälpämnen.
Citera
2021-02-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Rampar upp produktionen?
Bygger om kokarna till större volym/batch?

Man måste stänga ner under tiden upprampningen sker.

Vi får hoppas på det :-)
Citera
2021-02-26, 12:18
Medlem
Kommer nya åtgärder i Norge idag, eller först i nästa vecka... Kommer dom vara sena på bollen denna gången ?

Varit tendenser några dagar nu på mer spridning, och hela tider rapporter om olika strains av viruset som dom hittar...
Citera
2021-02-26, 12:18
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kan raljera och kalla mig vad du vill din mobbande skitstövel

Jag har vaccinerat mig tidigare men kommer inte vaccinera mig nu... är du för dum att förstå att folk inte vill ta detta vaccin pga av ett virus med en Mortality Rate på 0,1% så säger det mer om dig än mig.
Jag kallade dig ingenting. Jag svarade på ditt inlägg förklarade bara hur jag ser på saken och hur jag tror majoriteten av potentiella kunder resonerar. Att du är en antivaxxer och tar åt dig och blir upprörd kunde jag knappast förutspå, jag känner inte dig.
Tror du på allvar att allmänheten komme göra riskbedömninger med mortality rate? Om du och dina gelikar gör det spelar ingen roll i det stora hela. Vi andra tycker det låter perfekt med att kunna flyga igen i sommar.
Senast redigerad av crisscross 2021-02-26 kl. 12:23.
Citera
2021-02-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan han tycka att rekommendationerna hade "en väldigt bra effekt", när vi hade tresiffriga dödstal nästan varje dag i veckan..?
Det var tresiffriga dödstal sammanlagt 4 dagar under hela den perioden som kanske bör kallas våg 1 dvs under mars, april, maj och juni. Nu i ”våg 2” har det varit värre. Över eller precis 100 döda sammanlagt 7 dagar, detta från slutet av oktober.

Jag ville bara korrigera och upplysa dig om ditt felaktiga påstående i all välmening.
Citera
2021-02-26, 12:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu behöver man ju inte göra chippbytet själv om man har pengar och kontakter.

Ett chipp i armen är helt enkelt inget som hindrar de som vill fuska från att fuska.
Vad du menar är alltså att vi kan förvänta oss att de som inte vill vaccinera sig hellre går igenom ett kirurgiskt ingrepp där man i armen planterar in en teknisk manick som man medelst liknande kirurgi grävt ut ur armen på dennes granne?
Citera
2021-02-26, 12:25
Medlem
UK prioriterar sin vaccinering efter ålder ända ner till 18 år nu (i den kommande fas 2 alltså).

https://www.youtube.com/watch?v=Xqt-1qb6ps0
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-02-26 kl. 12:28.
Citera
2021-02-26, 12:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad du menar är alltså att vi kan förvänta oss att de som inte vill vaccinera sig hellre går igenom ett kirurgiskt ingrepp där man i armen planterar in en teknisk manick som man medelst liknande kirurgi grävt ut ur armen på dennes granne?

Jag menar inget särskilt, vill bara påpeka att ett chipp i armen inte är särskilt säkert om man vill fuska.

Det är med 99,9999999999999999999999999999 % sannolikhet en ickefråga eftersom det inte är aktuellt att chippa världens befolkning.
Citera
2021-02-26, 12:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men deras barn skulle fortfarande närvara i skolan. Hmmm... vad skulle kunna gå fel?

I det läget hade resenärerna redan klivit in i samhället och börjat sprida smitta. Resenärerna borde naturligtvis ha fångats in redan vid ankomst. Att så inte skedde är den stora skandalen i Sveriges Corona-hantering.

Jag har svårt att tänka mig att lagen inte medger att misstänkta smittbärare sätts i karantän. Varför har man annars karantän-anläggningar vid flygplatser och hamnar?

Jovisst, men i februari 2020 så gick inte alla resor till länder med pågående smittspridning. Det fanns inget behov att sätta resenärer från exempelvis Finland i karantän.

Hade det funnits en vilja, hade det funnits en lösning.

Det fanns mycket som hade kunnat göras. Exempelvis borde myndigheterna långt tidigare ha gått ut och avrått från resor till Italien. Ifall skidturisterna hade stannat hemma, så hade det inte funnits något behov att stuva i dessa på Hotell Clarion Arlanda. Dessa rum hade kunnat användas till andra resenärer som anlände från länder med misstänkt smittspridning.

Det som saknades var viljan. Det hade bestämts att viruset skulle in till Sverige. Jag kan inte hitta någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens agerande.

Allt sköttes inte perfekt men det jag försöker förklara är att vi inte alls har en beredskap för att göra många av insatser du önskar. Vi har monterat ner det mesta av krisberedskap i Sverige tyvärr. Det var en grupp forskare som talade i riksdagen hösten 2019 om just denna brist på beredskap för en pandemi. Men regeringar i många år har prioriterat ner detta hot när de ger våra myndigheter instruktioner. Så vi kan inte ha högre förväntningar än vad vi fått egentligen, Det är dock ett problem
Citera
2021-02-26, 12:36
Medlem
Att ta vaccinet ska vara frivilligt men ändå pratar man om vaccinationspass.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag kallade dig ingenting. Jag svarade på ditt inlägg förklarade bara hur jag ser på saken och hur jag tror majoriteten av potentiella kunder resonerar. Att du är en antivaxxer och tar åt dig och blir upprörd kunde jag knappast förutspå, jag känner inte dig.
Tror du på allvar att allmänheten komme göra riskbedömninger med mortality rate? Om du och dina gelikar gör det spelar ingen roll i det stora hela. Vi andra tycker det låter perfekt med att kunna flyga igen i sommar.

Nåja.. om det stärker dig som person att kalla meningsmotståndare för foliehattar och antivaxers för att det tryter sakliga argument då bjuder jag på det.. kör på bara.. för det är det enda som du har.

Nej.. jag tror inte att majoriteten av allmänheten kommer bryr sig nämnvärt om fakta. Många är känslostyrda och då biter ingen fakta eller logik.

På med masken bara, ta dina multipla shots per år.. och glöm inte fortsättningsvis hålla avståndet.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Glada nyheter:

Citat:
"Vi ser ljuset i tunneln"

Effekten av vaccinering börjar synas då allt färre äldre dör efter att ha smittats av coronaviruset.
– Bland personer som är över 65 år och gruppen som bor på särskilt boende minskar antalet fall. Antalet dödsfall minskar också, säger Anders Tegnell.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRjWop/darfor-dor-sa-fa-aldre-med-covid-19
Citat:
Ali Mirazimi, professor och virusforskare vid Karolinska institutet:
– Redan nu ser vi en effekt av vaccinet hos de som bor på särskilt boende. Dödstalen går kolossalt ner nu, säger han.
Citat:
Hittills har 83 procent av alla som bor på ett äldreboende i Sverige fått minst en vaccindos. Omkring 70 procent är färdigvaccinerade, enligt socialminister Lena Hallengren (S).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in