2021-02-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja, jag minns att jag har läst de här dokumenten men det var intressant att läsa dem igen. TP var ju tydligen även övertygad om att SE måste ha haft hjälp av några inom Stay behind för att det rent logistiskt inte skulle ha kunnat ha utförts av SE själv.

Enligt AJ försökte TP och AJ tillsammans hitta några såna spår men hittade ingenting. Då fortsätter TP på linjen att SE gjorde det på impuls. Han måste till varje pris hitta nya indicier på SE:s skuld och det blir bara mer och mer fiction av det hela.
Fiktion är ordet! Men kanske matas TP av samma krets som matar AJ och de vill inte peka mot sig själva utan vända det så som de vände AJ.
Citera
2021-02-26, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Palmemordet hade ingenting med IB att göra. Vanliga hederliga poliser pekas flitigt ut som nazister och palmehatare i media och privatspanarna - den ene stolligare ön den andre - slukar allt med hull och hår.

Men allt är bara hittepå och lögn av massmedia, påbyggt med rena fantasier skapade av foliehattar.

En fjäder blir en höna.

Lägg ner TRAMSET och FLAMSET.
Den enda ställen här är du själv. Vi har sett sådana som dig komma och gå i årtionden.

Gamla avpolletterade IB gardet har en annan världsbild och har koppling till 30 år av desinformationsspår om Palmemordet och mycket annat.

Ekberg var t ex en fabulerande fjant som infiltratör som försökte skapa dramatik liksom flera av sina kollegor.

Där finns fjädern som blir en höna
Citera
2021-02-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nilssons signalement stämmer sådär kopplat till honom till skillnad från vittnet uppe på Malmskillnadsgatan som lägger sig nästan prick kring ålder, längd och kläder på de bägge.

Nilsson anger den springande kandidaten som både längre och äldre, och i aprilförhöret blir jackan ljusbrun.
Detta stod i SvD den 7/4.

”Per Wallin promenerade längs Sveavägen när han hörde skott. Såg ”action” på andra sidan Sveavägen och rusade över. Palme låg nedblodad på gatan och mördaren försvann.
Wallin övervägde att springa efter, men vågade inte”

Kanske vågade han ändå springa en kort bit innan han kom på att det inte var så klokt? Per var mörkhårig, och hade en mörk kavaj med lite vita stänk.

I brist på bättre får det bli mitt förslag.
Citera
2021-02-26, 08:34
Medlem
Gamla IB gängets högerextrema svans som bland annat manifesterat sig via TP och AJ är ganska tydliga.

Redan i AJ spionroman började det. Skandia/ SB/ Se och folk från försarsindustrin med Barbrogrupper och Leongrupper där AJ lade upp Barbro Algernons gravsten.
TP introduceras av av AJ medan han själv börjar marschera i takt med en mutationer som utpekar Sovjet och att de offrat OP.

Detta är en höna och inte en fjäder liksom att denna gruppering kring Ögat i sin krets närt de som drivit på muterande PKK spår som blir Sovjetspår och inte minst CP spåret med kombattanterna som Donald F, Hylin och Håård. Till det kan vi räkna TP

När glappkäft Donald F kallades till förhör fick plötsligt TP heta uppgifter om SEs vapensamlande vän.

Hönan är klar och tydlig och de som driver är knappast vänner av OP eller hans politik.

Går inte att komma runt!
Citera
2021-02-26, 08:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Detta stod i SvD den 7/4.

”Per Wallin promenerade längs Sveavägen när han hörde skott. Såg ”action” på andra sidan Sveavägen och rusade över. Palme låg nedblodad på gatan och mördaren försvann.
Wallin övervägde att springa efter, men vågade inte”

Kanske vågade han ändå springa en kort bit innan han kom på att det inte var så klokt? Per var mörkhårig, och hade en mörk kavaj med lite vita stänk.

I brist på bättre får det bli mitt förslag.

Det är inget dåligt förslag.

Nu ska sägas att jag är lite skeptisk till vittnesmålet överlag. Han borde stått delvis i vägen för Morelius och de bägge bilarna har inte sett varandra så att säga.
Citera
2021-02-26, 10:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Försäkringsaktiebolaget Skandia i arkivet hos Centrum För Näringslivshistoria.

https://drive.google.com/file/d/12oXPj8WxlFWaZNY0_FzGIhltlYH0XKjb/view?usp=sharing
Citera
2021-02-26, 10:18
Medlem
Glöm inte detta:

https://www.fokus.se/2020/06/tidigare-palmeutredaren-kritiken-mot-petersson-ar-bara-borjan/
Citera
2021-02-26, 10:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Då är det bekräftat. Siri och Nelly Elise Kroné var systrar från Föllinge.

Den senare alltså boende på Gästrikegatan 12, dit Koci skickar patrull 3110 kl 0140 mordnatten med noten Utrikesministern.

Jag tar med mig det i det fortsatta med hypotesen att lillasystern också tillhörde gamla IB.

Ett mycket intressant fynd. Ska bli intressant att se vilka som bodde på Gästrikegatan 12.
Citera
2021-02-26, 10:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
8 minuter är ett väldigt kort uppdrag. Man hinner åka dit men inte åka därifrån eller göra något där.
Polis Koci kanske trodde Sten Andersson var i Stockholm men det upptäcktes att det var fel. Sten bodde i villa i Enskededalen, åtminstone några år tidigare. Men jag håller inte för uteslutet att han gjorde privata nattäventyr på andra adresser.

En akut IB-uppgift skulle då sortera under Sten Andersson ("Utrikesministern"). Inte omöjligt? Sten Anderssons rötter var mycket djupare än t ex Roine Carlssons.

När det kommer till partifrågor kommer Roine Carlsson givetvis inte i närheten av en mångårig partisekreterare som Sten Andersson. Men RC hade säkerligen goda kontakter in i den hemliga sfären från sin tid som fackpamp och under mordnatten är han en av de ministrar som är mest samlad. Han ser till att ha Bengt Wallroth nära sig för att få insyn i de hemliga tjänsterna . Dessa två hade förövrigt en träff dagen före MOP som försvarsministern ska ha funnit mycket intressant.
Citera
2021-02-26, 12:01
Medlem
Citat:
Det är inget dåligt förslag.

Nu ska sägas att jag är lite skeptisk till vittnesmålet överlag. Han borde stått delvis i vägen för Morelius och de bägge bilarna har inte sett varandra så att säga.

Jag tror att det beror på att Jan Nilssons iakttagelser inte har något med själva mordförloppet att göra. Han har kommit till korsningen alldeles för sent, och det är anledningen till att Inte blev central för IM.
Vi har några fasta punkter att hänga upp det hela på. Den viktigaste är att de södergående bilarna fick grönt ljus i skottögonblicket, det andra är att JN fick grönt ljus och gjorde sin observation i själva högersvängen.
Det tredje är att den södergående trafiken då måste haft rött igen.
Då är frågan hur lång tid intervallen för grönt ljus i rak södergående riktning varit?
Vi bör nog räkna med närmare en minut, och JN har då sett den springande mannen över en minut efter mordet.
Även övriga detaljer pekar i den riktningen.
Han kom troligtvis fram 15 -20 sekunder efter mordet, taxisvängen har han sett under färd upp mot Sveavägen.
Citera
2021-02-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det jag har svårt att få in i sammanhanget är att de frivilligt lät sig fotograferas utanför Sabb. Till allmän beskådan. Om de nu hade något fuffens för sig.
Det skulle tvärtom kunna vara så att de kände behov av att kunna visa att de enligt
sin uppfattning hade tillhört "den rätta sidan" vid denna historiska händelse.
Citera
2021-02-26, 12:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är lugnt, du behöver inte be mig om ursäkt. I den störtflod av dokument som månad efter månad sköljer över oss är det självklart att det blir fel ibland.

Beträffande sakinnehållet vidhåller jag att dessa båda unga gentlemän är värda att granska lite mer. Självklart tror jag inte att de på något avgörande sätt deltog i planering och genomförande av mordet.

Men deras story känns fabricerad. Det finns något här som inte stämmer och eftersom vi talar om kvällen då Palme mördades blir man givetvis fundersam över varför de i så fall ljuger.

Några vittnesmål antyder att de inte alls var där de säger att de var. Dessutom finns ju ett grundproblem i övrigt som möjligen framskymtat i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det jag har svårt att få in i sammanhanget är att de frivilligt lät sig fotograferas utanför Sabb. Till allmän beskådan. Om de nu hade något fuffens för sig.

Får heller inte in något fuffens, men det som inte framgår i deras förhör är ju att de återvände till mordplatsen efter Sabb.

På den bild som Kviberg tagit från brottsplatsundersökningen och som under en period sagt föreställa SE, så finns även Anders Ekman med till vänster framför teknikerbussen och med, som vanligt, händerna i byxfickorna.
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png

Tiden är mellan 01:10 och 01:55 då Moberg, Kviberg och sedan även Lange genomförde brottsplatsundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in