2021-02-25, 15:14
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Jag föreslår:
-en spritsort
-en utspädningsvätska
-en extraingrediens vid behov (lime, nåt stänk av någon krydda eller något att garnera med)

Allt över detta får anses vara en drink. En grogg ska man kunna slå ihop på nolltid, utan att mäta, skaka, blanda, sila eller annat tjafs.

GT och cuba libre faller ju båda in inom drinkar med bara en spritsort och en utspädningsvätska. Men "En grogg ska man kunna slå ihop på nolltid, utan att mäta, skaka, blanda, sila eller annat tjafs" måste vara det som det ligger i. Häller man upp 10 cl Coca cola och 4 cl ljus rom så har man en drink men om man höftar i mängden så är det en grogg.
Citera
2021-02-25, 15:18
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
GT och cuba libre faller ju båda in inom drinkar med bara en spritsort och en utspädningsvätska. Men "En grogg ska man kunna slå ihop på nolltid, utan att mäta, skaka, blanda, sila eller annat tjafs" måste vara det som det ligger i. Häller man upp 10 cl Coca cola och 4 cl ljus rom så har man en drink men om man höftar i mängden så är det en grogg.

Ja, det får nog vara det slappa förhållningssättet till själva tillredningen som får avgöra om det är grogg eller inte. Just att inte krångla till det. Men att hålla ner antalet ingredienser är också viktigt. Även om man höftar ihop tolv ingredienser så är det inte längre en grogg kan jag tycka.
Citera
2021-02-25, 15:29
Medlem
MDMAbles avatar
40%ig Ljus rom
Apelsinjuice med pulp
Sprite/7up

Den är lite väl sommrig att sitta och dra i sig, men minns att den va fin på balkongen ett par sommrar sen
Citera
2021-02-25, 15:33
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Ja, det får nog vara det slappa förhållningssättet till själva tillredningen som får avgöra om det är grogg eller inte. Just att inte krångla till det. Men att hålla ner antalet ingredienser är också viktigt. Även om man höftar ihop tolv ingredienser så är det inte längre en grogg kan jag tycka.

Ja det ska nog vara max 2 ingredienser för en grogg. Eventuellt stänk av lime/citron eller krydda som du sa. Men helt rätt i att tolv ingredienser inte är en grogg. Det är nog mera en häxblandning då.

Nu blev man lite sugen på rom och cola känner jag. Eller en gin och julmust som jag gjorde i december
Citera
2021-02-25, 15:36
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Ett glas Renat brännvin och ett lingon på en tandpetare.
Citera
2021-02-25, 15:39
Medlem
- Äkta Grogg (kväll)

Grogg kommer från "engelska grog" och är en dryckesblandning bestående av en spritdryck och
läsk, vatten, juice eller annan alkoholfri dryck som även kallas för "Groggvirke"
Grogglaset bör vara ett stort högt dricksglas utan fot, gärna med iskuber, blandas efter behag och intas
gärna med en åtsittande nätbrynja och trevligt sällskap, framför TV:n, sen är kvällen räddad..
Citera
2021-02-25, 15:41
Medlem
Vodka och tranbärsjuce är rätt trevligt
Citera
2021-02-25, 15:44
Medlem
Jofs avatar
whisky och cola
stort glas
is, kanske en citronskiva om man ska vara lite fjollig
Citera
2021-02-25, 15:51
Medlem
Strossels avatar
Sockerdricka och renat ev flaggvodka.
Citera
2021-02-25, 15:57
Medlem
Kejsargrogg

Champagne och konjak
Citera
2021-02-25, 16:03
Medlem
Kluffs avatar
Inga groggar för min del. Sour-drinkar går däremot alltid hem! Proportionerna 5:3:2 sprit, limejuice och sockerlag ger en bra balans. En äggvita kan användas för att ge en annan textur och skum. Skakas i shaker med is, och hälls sedan upp i lämpligt glas fullt av is. Avslutas med några stänk Angostura Bitter.

Fungerar med typ alla vanliga spritsorter. Mina favoriter är med bourbon eller gin.
Senast redigerad av Kluff 2021-02-25 kl. 16:12.
Citera
2021-02-25, 16:05
Medlem
TilleyHats avatar
En grogg är sprit plus ett virke och helst ska skapelsen inte ha något namn heller. Så GT och Cuba Libre går bort, då dessa är drinkar med en etablerad historia.

Men definitionerna ligger väl i betraktarens ögon, gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in