2021-02-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Har hört andra saga att hämbränt smakar(eller är bara?) bättre, vad är det som gör att det gör det?
Det beror helt på vem som har bränt det samt kvalitén. Jag har både druckit HB som mer eller mindre smakat tändvätska samt HB som nästan smakat lika bra som sprit från bolaget.

Det luriga med HB var att man aldrig visste hur mycket procent alkohol det innehöll när man köpte och konsumerade det.
Citera
2021-02-25, 15:36
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag är av en helt annan åsikt, den skarpa smaken på hembränd sprit är hemsk.

har hör de samma som du säger betydligt oftare än det andra lol

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det beror helt på vem som har bränt det samt kvalitén. Jag har både druckit HB som mer eller mindre smakat tändvätska samt HB som nästan smakat lika bra som sprit från bolaget.

Det luriga med HB var att man aldrig visste hur mycket procent alkohol det innehöll när man köpte och konsumerade det.

ah-fan har inte tänkt på det med alkoholnivån, så det är det som gör att så mycket mer oförutsägbara saker händer, när man druckit HB. så enkelt, konstigt nog var det aldrig någon i hela den småstad jag hade mina tonår i som nämnde det faktumet för någon
Citera
2021-02-25, 15:37
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Har hört andra saga att hämbränt smakar(eller är bara?) bättre, vad är det som gör att det gör det?

Det handlar om reningsprocessen.

Hembrännaren kan använda flera lager aktivt kol där spriten rinner genom och där med renas från finkel.

Det brukar oftast räcka för att spriten ska smaka "bra". Jag vet inte hur det fungerar hos fabrikerna, men det är högst troligt väldigt lika, men med antagligen flera och andra steg för att få bort vissa smaker och lägga till andra.

Bra renat hembränd blanksprit är mycket billigare och minst lika bra som köpes.
Citera
2021-02-25, 15:38
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag hade en riktigt bra kran kring millenieskiftet. En pålitlig och lugn lumpenpolare. Priset var 500 kr för en 5l dunk. Bästa spriten jag druckit. Bra tryck alkoholmässigt. Ingen bismak, ja nästan ingen smak alls. Ingen baksmälla. Såldes som 40% men höll garanterat kring 50%. Ångrar att jag inte köpte-drack mer.
Citera
2021-02-25, 15:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Antingen har dom kört för fort eller dåligt renat det lämnar man tillbaka, det ska vara ganska smaklöst förutom att man känner alkoholen gäller även lukt.
Citera
2021-02-25, 15:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hembränt har väl nästan helt ersatts av smuggel? I varje fall i södra Sverige.
Citera
2021-02-25, 15:45
Avslutad
Att tillverka helt ren sprit är väldigt lätt.

Att tillverka sprit med karaktär som också är god är betydligt svårare.

Dricker jag läsk med sprit i föredrar jag oftast den helt rena smaken.

Helt ren sprit kan blandas i upp mot en styrka på 7-8 % innan det börjar smaka nämnvärt av alkohol i surare läsk som t.ex. citronsoda.

Börjar dock bli några år sedan jag drack hembränt.
Citera
2021-02-25, 15:48
Medlem
Citat:
har hör de samma som du säger betydligt oftare än det andra lol

ah-fan har inte tänkt på det med alkoholnivån, så det är det som gör att så mycket mer oförutsägbara saker händer, när man druckit HB. så enkelt, konstigt nog var det aldrig någon i hela den småstad jag hade mina tonår i som nämnde det faktumet för någon
Det var just det som var det luriga med att konsumera HB dvs att du inte kände till den exakta procentsatsen ren alkohol, så man fick vara mer försiktig än om det gällde vanlig systemsprit.

Köpte du en dunk ur bakluckan från någon lokal langare så hade du ingen aning om kvalitet eller hur hög procentsatsen var. Hade du dessutom otur kunde du bli rejält sjuk.

Personligen drack jag aldrig HB ur en dunk som ingen annan hade druckit ur före mig.
Citera
2021-02-25, 16:00
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det var just det som var det luriga med att konsumera HB dvs att du inte kände till den exakta procentsatsen ren alkohol, så man fick vara mer försiktig än om det gällde vanlig systemsprit.

Köpte du en dunk ur bakluckan från någon lokal langare så hade du ingen aning om kvalitet eller hur hög procentsatsen var. Hade du dessutom otur kunde du bli rejält sjuk.

Personligen drack jag aldrig HB ur en dunk som ingen annan hade druckit ur före mig.

Haha! det behövs ett nytt ord för det sista: försökskompis!
orden försökskanin finns redan
jag gjorde likadant!

det var logiskt att den som Gjort HB, eller köpt HB från hembrännaren (även om man själv sen köpte från denne mellanhand, som kanske var en kompis) fick dricka först,
för det satte press på både tillverkaren och den som köpte at inte sälja köpa eller bjuda på dålig sprit!

i princip var det så att ju längre bort från den värmanste vänkretsen hos den som erbjöd HB man var desto mer misstänksam var man, och då kollade man alltid hur det gick med dom först, och drack bara lite av det i v f så man aldrig skulle kunna bli blind!
Citera
2021-02-25, 16:03
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Då är den dåligt renad👎
Citera
2021-02-25, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyJobb
När drack du hb sist ?
För lite hb i krokarna nu förtiden

Köpte en dunk strax innan årsskiftet, blev cpfull, superskojj.
Citera
2021-02-25, 16:28
Medlem
Senast: Kommer inte ihåg året riktigt men det var när grannen fyllde 50, han blev 81 förra året så det borde ha varit 1989 tänk vad tiden går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in