2021-02-25, 15:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Men din dumma jävel. Dom 3% är mestadels Bosniaker från den serbiska delen Sandzak. Min närmaste vän är Bosniak från Novi Pazar, Sandzak. Han säger aldrig att han är Serb just för han inte vill bli förknippad med kristna Serber pga kriget. Kriget var längesen men barnen lär sig tidigt vilka man ska hata och på så vis fortsätter hatet mot varandra. Min vän säger att han är Bosniak eftersom få människor känner till den rätta benämningen på folk från Sandzak som är ”Sandzak Lije”.
Det finns även delar i södra Serbien där Albaner utgör en majoritet och dom är ju muslimer, hoppas jag du vet. Dom katolska Albanerna bor många i Grekland eller Italien (Arberesjer).
Läs mitt inlägg #312 så får du den rätta bilden av aktörernas religiösa och etniska bakgrund, byggt på efterforskningar på facebook men även med hjälp av den kunskap jag har.
Vad babblar du om .. jag har aldrig sagt att en bosniak skulle kalla sig för serb.
Citera
2021-02-25, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
I så fall skulle samnytt, som säger sig ha kontrollerat GM med familj, inte utelämnat att det faktiskt rör sig om serbiska kristna. Det är så pass tydligt att man inte kan missa sånt. Då tar man inte en annan motstridig uppgift och försöker få det gällande. Definitionen av detta är vinklad journalistik även om det inte går att bevisa att syftet var så.
Varför skulle de inte utlämnat det?

Har de blivit utpekade som serbisk kristna i något av förhören?

Eller menar du att de bara skall sitta och hitta på för att balansera upp vad som framkommit från brottsoffren?
Citera
2021-02-25, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Folk från serbien kallar sig serber - ja.

Serber i Bosnien är bosnienserber, och det är också vad jag hört dem kalla sig.
Men om du frågar en bosnienserb vad de är för något, så säger de inte att de är bosnier. I uteslutande fall kallar man sig för enbart serber och inte bosnier.

Menar du att det finns en särskild fejd mellan bosnienserber vs serber? Berätta i så fall varför du ens invände mot mig från första början? För jag har aldrig förnekat att angriparna kommer från bosnien. Det är något du har tillskrivit mig.
Citera
2021-02-25, 15:04
Bannlyst
Citat:
Varför skulle de inte utlämnat det?

Har de blivit utpekade som serbisk kristna i något av förhören?

Eller menar du att de bara skall sitta och hitta på för att balansera upp vad som framkommit från brottsoffren?
Därför att man med en enklare kontroll enkelt kan göra det gällande att det inte behöver handla om bosniska muslimer.

Dessutom kände knappast BO GM sedan tidigare. Varför görs hans version gällande som att den är allmängiltig? Är inte det en definition av vinklad journalistik om man dessutom säger sig ha kontrollerat GM?

"sitta och hitta på". Menar du att det är "sitta och hitta på" om man på GM och hennes pojkväns facebook ser att de är serber från bosnien och ortodoxa kristna?

Nu handlar vi i en sidodiskussion. Svara mig nu varför du ens invände mot mig från första början.
Citera
2021-02-25, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Det är väl något luder som gänget turas om att knulla. Det är helt sjukt hur små gäng styr städer och skrämmer iväg familjer. Man börjar ju seriöst undra vad för funktion polisen uppfyller.

Skydda de rikas tillgångar?
Citera
2021-02-25, 15:13
Medlem
Citat:
Att kunna kontrollera reg skylten fyller dock sin funktion alldeles utmärkt om någon parkerar på din p-plats, kör på din bil eller något annat du äger, ska köpa en bil osv osv

Att några få kan missbruka det är knappast tillräckligt för att ändra hela systemet
Att inte anpassa lagstiftningen till samhällsförändringar är i sig en fara. Det kan i sådana här fall leda till ett ökat antal bilmålvakter. Och det finns ingen direkt effektiv lagstiftning mot det i så fall. Och med samma logik som du anför ska det inte komma någon heller. Du låter som en genomsnittlig socialdemokrat som inte tycker att något behöver ändras.
Citera
2021-02-25, 15:14
Medlem
Det svenska rättssamhället är inget annat än utformat för att skydda gärningsmän och samtidigt förnedra offren:

http://www.bt.se/boras/aklagaren-darfor-atalades-inte-fler-efter-misshandeln-pa-gota-6e0b0bf3/

Artikeln väckte starka reaktioner och många var de som, tillsammans med den utsatta familjen, frågade sig varför enbart en person åtalades för brottet – trots att familjen själva kunde peka ut flera av förövarna.
Kammaråklagare Katarina Kepplerus ledde förundersökningen och var den som fattade beslutet att avföra de utpekade männen från utredningen. Hon säger att bevisningen helt enkelt inte var tillräckligt stark.
– Från början begärde jag tre personer häktade men tingsrätten bedömde inte att det fanns sannolika skäl för någon av de tre, säger hon.
Utredningsarbetet fortsatte men bara i ett av fallen gjordes tillräckliga framsteg – gällande den unga kvinnan som nu har åtalats för anstiftan till grov misshandel.

”Eftersom att de påstår sig vara någon annanstans än de faktiskt är vid tidpunkten för misshandeln, skulle inte det innebära att de åläggs förklaringsbörda?
Jo. Delvis är det ju så. Det blir ju konstigt när någon är motbevisad men det är samtidigt inte tillräckliga skäl för åtal. Bevisning som bara säger att den misstänkta ljuger har inte så högt bevisvärde. Man har ju rätt att ljuga som misstänkt.
Var det ett misstag att inte förhöra dem mot den här nya informationen?
– Nej, vi har gjort det vi har kunnat och jag har bedömt att det inte har gått att komma längre, tyvärr. Jag förstår att det kan vara frustrerande att det bedöms som att det inte räcker, men det är så det är.
Det finns ett tänkbart motiv, det finns utpekanden och sen finns det den här bevisningen i form av mobildata. Ändå räcker det inte?
– Nej, det är den bedömningen som görs. Alla gör olika bedömningar men jag har jobbat med det här ganska länge och då lär man sig vad som krävs för att domstolarna ska hålla med en”
Citera
2021-02-25, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men om du frågar en bosnienserb vad de är för något, så säger de inte att de är bosnier. I uteslutande fall kallar man sig för enbart serber och inte bosnier.

Menar du att det finns en särskild fejd mellan bosnienserber vs serber? Berätta i så fall varför du ens invände mot mig från första början? För jag har aldrig förnekat att angriparna kommer från bosnien. Det är något du har tillskrivit mig.
Det är din erfarenhet - inte min.

I det här fallet är fejden mellan bosnier och serber. GM är bosnier och BO serber.
Citera
2021-02-25, 15:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Därför att man med en enklare kontroll enkelt kan göra det gällande att det inte behöver handla om bosniska muslimer.

Dessutom kände knappast BO GM sedan tidigare. Varför görs hans version gällande som att den är allmängiltig? Är inte det en definition av vinklad journalistik om man dessutom säger sig ha kontrollerat GM?

"sitta och hitta på". Menar du att det är "sitta och hitta på" om man på GM och hennes pojkväns facebook ser att de är serber från bosnien och ortodoxa kristna?

Nu handlar vi i en sidodiskussion. Svara mig nu varför du ens invände mot mig från första början.
Nej, det kan man inte. Vi registrerar inte människors religion i Sverige.
Dessutom vad skulle poängen vara? BO har fortfarande angett dem som bosniska muslimer och det som citeras är BO:s ord.

Nej, det är inte "vinklad" journalistik på något sätt - utan en saklig artikel som återger vad som hänt.
Citera
2021-02-25, 15:18
Bannlyst
Citat:
Det är din erfarenhet - inte min.

I det här fallet är fejden mellan bosnier och serber. GM är bosnier och BO serber.
Finns ingen fejd utifrån etnicitet. Det var det som var min poäng.

Givetvis hittar du på att bosnienserber på något sätt skulle kalla sig för bosnier före serber. Tror inte ens du känner någon utanför din dörr lilla alkoholiserade kärring.
Citera
2021-02-25, 15:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doppelschnepfe
Att inte anpassa lagstiftningen till samhällsförändringar är i sig en fara. Det kan i sådana här fall leda till ett ökat antal bilmålvakter. Och det finns ingen direkt effektiv lagstiftning mot det i så fall. Och med samma logik som du anför ska det inte komma någon heller. Du låter som en genomsnittlig socialdemokrat som inte tycker att något behöver ändras.
Jag låter som någon som inser att allt kan missbrukas -- och att man måste väga nytta mot skada innan man ändrar något.

I det här fallet är dels offentlighetsprincipen, dels möjligheten att kunna kontrollera bilar i olika situationer viktigare än att registret i enstaka fall kan missbrukas.
Citera
2021-02-25, 15:21
Bannlyst
Citat:
Nej, det kan man inte. Vi registrerar inte människors religion i Sverige.
Dessutom vad skulle poängen vara? BO har fortfarande angett dem som bosniska muslimer och det som citeras är BO:s ord.

Nej, det är inte "vinklad" journalistik på något sätt - utan en saklig artikel som återger vad som hänt.
Menar du att om en person på facebook exempelvis gillar serbiska ortodoxa kyrkan på facebook eller har annat innehåll som pekar på att personen är serb så är det fel av samhällsnytt att skriva detta? Det är knappast olagligt om du trodde det.

Att fortfarande utelämna enkel information som man säger sig ha "kontrollerat" som visar på motsatsen av det som BO anför är själva definitionen av vinklad journalistisk hur mycket du än försöker göra annat gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in