2021-01-19, 19:41
Medlem
Fått dessa tsm med fluoxetin. Ska ta 25 mg x 4. Fattar ej varför läkare skriver ut schizofreni medicin när jag varken är deprimerad, schizo eller bipolär. Har inga sömnsvårigheter heller! (Mycket ångest-problem har jag).

Tycker faktiskt de funkar bra, vaknar utvilad o överlag funkar de mot ångest men det finns väl bättre mediciner? Har ej ngn missbrukar dokumenterad elr överlag. Så vet ngn en bättre schizofreni medicin mot just ångest o social fobi [då läkare verka gilla o skriva ut schizo mediciner.] Ingen idé med psykolog/psykiatrier då de endast vill sätta ADHD/autism på mig vilket jag ej söker hjälp för. Psykiatrin i Sverige är nog det värsta i världen skulle jag säga.

Är quetiapin en av de ”svagare” schizofreni medicin, eller finns det effektivare mot ångest? Gillar fluoxetin mot ångest men suger rejält mot social fobi, inte ens benso hjälper mot social fobi så ej lönt att ta det iaf. Tror samtal med psykolog hade hjälpt bäst tsm med fluoxetin men såfort på alla mina 30 besök så är det tjack medicin o ska åka till Lund för undersökning efter undersökning wtf?? O har bytt både läkarmottagning o psykiatrier men gång på gång tar de upp när jag berättar hur jobbigt jag ibland kan ha det när jag känner mig osäker. 70% [nej, har ingen källa o snälla håll käften med källa...] blir fel diagnostiserade vare sig adhd elr bipolär. Vet ni varför kvinnor får bipolär DIAGNOSIERAD mer än män? Pga. när kvinnor får mens så kan endel få fruktansvärt jobbiga biverkningar så ibland förknippas med bipolär + pysiaktrier älskar o sätta diagnos o det e viktigt att så smälla de på käften om dem vill sätta en jävla diagnos när det INTE besvärar en. Helt jävla sjukt att en internet allmän läkare är bättre än alla jävla psykiatrier jag träffat.

Åter till quetiapin -är den effektiv mot social fobi? Annars bör jag sluta med den...o hur är abilify om ngn vet. Vill gärna ha svar från olika så man får en inblick...tack..
Citera
2021-01-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollah-Khamenei
Fått dessa tsm med fluoxetin. Ska ta 25 mg x 4. Fattar ej varför läkare skriver ut schizofreni medicin när jag varken är deprimerad, schizo eller bipolär. Har inga sömnsvårigheter heller! (Mycket ångest-problem har jag).

Tycker faktiskt de funkar bra, vaknar utvilad o överlag funkar de mot ångest men det finns väl bättre mediciner? Har ej ngn missbrukar dokumenterad elr överlag. Så vet ngn en bättre schizofreni medicin mot just ångest o social fobi [då läkare verka gilla o skriva ut schizo mediciner.] Ingen idé med psykolog/psykiatrier då de endast vill sätta ADHD/autism på mig vilket jag ej söker hjälp för. Psykiatrin i Sverige är nog det värsta i världen skulle jag säga.

Är quetiapin en av de ”svagare” schizofreni medicin, eller finns det effektivare mot ångest? Gillar fluoxetin mot ångest men suger rejält mot social fobi, inte ens benso hjälper mot social fobi så ej lönt att ta det iaf. Tror samtal med psykolog hade hjälpt bäst tsm med fluoxetin men såfort på alla mina 30 besök så är det tjack medicin o ska åka till Lund för undersökning efter undersökning wtf?? O har bytt både läkarmottagning o psykiatrier men gång på gång tar de upp när jag berättar hur jobbigt jag ibland kan ha det när jag känner mig osäker. 70% [nej, har ingen källa o snälla håll käften med källa...] blir fel diagnostiserade vare sig adhd elr bipolär. Vet ni varför kvinnor får bipolär DIAGNOSIERAD mer än män? Pga. när kvinnor får mens så kan endel få fruktansvärt jobbiga biverkningar så ibland förknippas med bipolär + pysiaktrier älskar o sätta diagnos o det e viktigt att så smälla de på käften om dem vill sätta en jävla diagnos när det INTE besvärar en. Helt jävla sjukt att en internet allmän läkare är bättre än alla jävla psykiatrier jag träffat.

Åter till quetiapin -är den effektiv mot social fobi? Annars bör jag sluta med den...o hur är abilify om ngn vet. Vill gärna ha svar från olika så man får en inblick...tack..

Det är trendigt med quetiapin nu mot ångest eller stämningsstabiliserande som de säger.
Det är off label förskrivning och felaktigt. Finns inga stöd för det då riskerna väger över nyttan. Den är inte heller effektiv mot socisl fobi nej. Här är det ssri, Mao hämmare eller voxra som är bäst.
Om jag vore du hade jag bytt läkare. Antar du har en högre dos på quetiapin också. Säkert 200 mg eller nåt. Rävgift man bör undvika om man inte har mycket grov sömnstörning eller mani.

Edit: såg nu att du hade 100 mg. Tillräckligt högt för att sänka dopamin och bli avtrubbad och fet.
Senast redigerad av VillJalentine 2021-01-19 kl. 20:00.
Citera
2021-01-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är trendigt med quetiapin nu mot ångest eller stämningsstabiliserande som de säger.
Det är off label förskrivning och felaktigt. Finns inga stöd för det då riskerna väger över nyttan. Den är inte heller effektiv mot socisl fobi nej. Här är det ssri, Mao hämmare eller voxra som är bäst.
Om jag vore du hade jag bytt läkare. Antar du har en högre dos på quetiapin också. Säkert 200 mg eller nåt. Rävgift man bör undvika om man inte har mycket grov sömnstörning eller mani.

Edit: såg nu att du hade 100 mg. Tillräckligt högt för att sänka dopamin och bli avtrubbad och fet.
Kände mig jävligt efterbliven av den. O har bytt läkare... har en vanlig internet allmän-läkare som är bättre än alla läkare jag haft. Bör nog slänga quetiapinet, har för mig för nån dag sedan jag såg grejer som ej finns & ngn slags hörselparanoia. Antar man får motsatt effekt av dessa mediciner om man ej är sjuk.

Kan nog få imovane elr liknande utskrivet men tycker de är skit oxå. Ska nog bara köra fluoxetin o ingen idé o träffa psykolog då jag tydligen behöver tjack för att fungera. Kan man sluta direkt med quetiapin? Annars för jag hålla ut. Har verkligen känt mig efterbliven, kom ej ihåg jag duschat så duschade jag samma dag igen. Gick runt i hemmet o kunde varken tänka o det var som jag typ ej kunde röra mig fastän jag gick o gick hahah. Brukar tåla mediciner bra men denna va ngt helt annat! Gjorde även mat 2 ggr medans jag ständigt va paranoid o kände efter om jag har min mobil vartannat sekund (typ tvångstankar vilket jag ej har). Sen blev jag skiiiit hungrig o åt chips, godis, frukt efter frukt o sen gjorde jag samma mat tredje gången.😂😂 Men sov bra på dom, men fyfan vad den slog hårt
Citera
2021-01-20, 18:25
Medlem
Undrar hur tex. poliser som tar den (då mot sömn o liknande) reagera i yrket.

Arbetar med maskiner, va ändå mitt i arbetet o kände efter mobil, alltså jag jobbade med maskiner med en hand. Såklart blev det katastrof. Tur jag ej fick ngn paranoia på jobbet. Men vräkte i mig frukt o nötter, tvättade händer sen åt, jobbade 15 min, tvätta händer, äta, jobba, äta😂Tur jag nyligen blivit fastanställd
Citera
2021-01-21, 20:47
Medlem
ThePassengerRs avatar
Har bipolär typ 2 och har knaprat 300 mg Quetiapin varje kväll 1 timme innan sänggående sedan jag fick min diagnos för 3 år sedan. I mitt fall så har det förändrat mitt liv totalt till det bättre. och fördelarna toppar biverkningarna så jag känner absolut att det är värt det då det förändrat mitt liv totalt. Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Fördelar i mitt fall:
Mina toppar är inte lika höga och mina dalar inte lika låga. deppiga perioder kommer och går men jag tar mig ur dom.

Ångesten kommer och går men den är inte så stark att jag slutar att fungera.

Jag somnar ALLTID senast 2 timmar efter intag. Detta gör att jag kan sköta ett jobb.

Jag är seg på förmiddagen dagen efter men inte i närheten så seg som jag blivit på andra mediciner. Det är egentligen bara en fråga om att kliva upp och börja göra något sedan är jag igång liksom.

Jag kan nu sköta ett jobb och mitt barn utan alltför mycket svårigheter.

Biverkningar:
När medicinen börjar kicka in får jag ett helvetes myrkryp i ben och armar. så jävla obehagligt, men jag vet att jag snart kommer somna så jag genomlider det gärna i utbyte mot sömn.

Viktökning. Jag har gått upp ca 35 kilo sedan jag började. Jag kan äta hur mycket som helst och kliver ibland upp mitt i natten och trycker i mig något för att sedan lägga mig och sova igen. Snacket om Topimax här i tråden ger mig dock hopp. ska ta det snacket med någon läkare.

En viss zombie-känsla med likgiltighet inför det mesta finns där. men även här väger fördelarna upp emot nackdelarna. jag är ju inte död känslomässigt, speciellt inte gentemot mitt barn, jag fokuserar alla mina känslor på henne istället för att ödsla tid och energi på andra.

Jag vet inte om detta är en nackdel men jag känner inte längre ett behov av att ha ett känslomässigt eller sexuellt förhållande med någon kvinnlig partner . Det känns mest besvärligt när jag tänker på det. jag är förvisso ensamstående med mitt barn och arbetar och värdesätter min egentid mer. ska jag ödsla den på någon annan än mig själv då liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Ingen som har koll på om myrkrypen/rastlösheten avtar med tiden?

För mig har myrkrypen hängt med sedan dag 1 och har inte försvunnit på 3 år. så jag tror att dom hänger med om man har den biverkningen.
Citera
2021-01-22, 08:36
Bannlyst
Fler som upplever ganska snabbt ökande tolerans på quetiapin? Först funkade 50 mg bra för att sova,efter några veckor funka det inte längre så öka till 75 mg som också funka i några veckor tills jag öka till 100 med samma resultat. Ska ju inte ge toleransökning sägs det men jag tycker mig känna en tydlig sådan effekt
Citera
2021-01-23, 08:57
Medlem
Har ätit seroquel/quetiapin depot i snart tio år mot psykotiska symtom, ångest och depression. I nio år käkade jag 600mg per dag, trappade upp snabbt och var en zombie första halvåret, sedan blev det något bättre. Jag gick upp 30 kg i vikt men tänkte att det var priset jag fick betala för att må bra och ha båda fötterna på jorden. Läkaren som skrev ut den sa "det är inte medicinen som gör dig tjock, det är vad du stoppar i munnen" och jovisst, det har han ju rätt i på ett sätt, så jag tänkte att det var mitt eget fel. (Han sa också att alla borde äta seroquel, mirakelmedicinen, förstår inte hur denna kan ha blivit så poppis bland alla läkare..)

Efter fem år fick jag veta att man glömt att följa upp mig, en läkare vägrade plötsligt skriva ut mer medicin för att jag inte lämnat några blodprover sedan jag började med medicinen. Fick börja äta leptin mot sköldkörtelproblem som medicinen skapat. Försökte gå ner i vikt men det gick inte, istället fuckade jag upp min relation till mat totalt och blev lite ätstörd. Tröttheten, som hittills varit hanterbar, blev värre.

Under 2020 tänkte jag att nu får det vara nog, nu ska jag försöka bli av med den här skiten. Trappade ner från 600 till 100 mg per dag och under januari/februari ska jag försöka bli av med den helt. Nu käkar jag 75mg några dagar, sedan blir det 50. Det är först nu jag inser att jag varit bedövad i tio år och kämpar med tanken på att jag kastat bort en tredjedel av mitt liv på den här medicinen.

Å andra sidan så har den hjälpt mig mycket, ångesten och (de relativt milda) vanföreställningarna försvann och jag var en fungerande människa, jag kunde prata om det som fått mig att må dåligt och genomföra en utredning. Jag har samma tankar som tidigare men jag har distans till dem och kan hantera dem på ett annat sätt, och detta har funkat även när jag har trappat ner dosen. Jag hoppas verkligen det fortsätter så, för nu vill jag inte äta den här medicinen längre. Har varit känslomässigt bedövad och tjock så länge nu, vill tillbaks till mitt liv, även om det kommer bli jobbigt.

Avslutande tankar: om du mår riktigt jävla dåligt och inget annat har funkat, ja då kanske quetiapin är en bra idé, men annars - håll dig borta! Den har ett högt pris.
Citera
2021-01-29, 11:34
Medlem
quid-est-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosDamen
Avslutande tankar: om du mår riktigt jävla dåligt och inget annat har funkat, ja då kanske quetiapin är en bra idé, men annars - håll dig borta! Den har ett högt pris.
Håller helt med - det var den sista medicinen som lades till i min dagliga cocktail och hade gärna sluppit om det gick.
Lite oroväckande att det skrivs ut för lite allt möjligt numera då det verkligen inte är någon mirakelmedicin. Det borde finnas mycket snällare alternativ att testa till en början.
Citera
2021-01-31, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Håller helt med - det var den sista medicinen som lades till i min dagliga cocktail och hade gärna sluppit om det gick.
Lite oroväckande att det skrivs ut för lite allt möjligt numera då det verkligen inte är någon mirakelmedicin. Det borde finnas mycket snällare alternativ att testa till en början.
Det är varken ångest eller sömn medicin, definitivt iaf. ej 1:a/2:a medicin då oxascand, imovane o propavan är bättre alternativ. Neuroleptika är oerhört skadligt mot hjärnan. Man bör verkligen endast ta den mot paranoia. Neuroleptika är lobotomi. Tillslut blir du hjärndöd [själv blev jag det första dosen, tog 100 mg Q. mot sömn o blev hjärndöd just då o blev psykotisk fastän jag ej är sjuk] - o kan inte ens hålla huvudet rakt uppe, tvungen att sätta sig ner o vila om man går. Det är fan farligt att läkare skriver ut neuroleptika höger o vänster. Den minsta biverkningen av neuroleptika skulle jag säga demens samt man blir psykopatiskt. Värsta- böjd rygg o kan ej lyfta på huvudet...fyfan...va otroligt försiktig med neuroleptika o om man blir erbjuden det mot sömn/ångest så ska man fan be läkaren o dra åt helvetet!
Citera
2021-02-12, 17:26
Medlem
Luriosans avatar
Jag har nu ätit quetiapine under två år och tänkte dela med mig av mina erfarenheter och mina biverkningar.

Mars 2019 - november 2020
Jag började äta quetiapine tillsammans med sertralin och började med dosen 25 mg/dag. Dosen skrevs ut av en läkare på en vårdcentral för misstänkt bipolaritet. Var rejält under isen när jag började med mina mediciner och hade mycket självmordstankar. Började sakta med säkert må lite bättre, förutom att jag var trött i princip hela tiden.

Jag mådde piss varje dag för att tabletten på morgonen gjorde mig trött. Jag kunde lätt sova 14-18 h/dag och vissa dagar kändes det som att mina händer och fötter var bortdomnade och hade knappt någon känsel. Jag fick enorma koncentrationssvårigheter pga tröttheten. Kunde lätt somna på föreläsningar, hade svårt att hänga med på föreläsningar och tog chansen att sova så fort jag kunde. Mitt liv var ett elände och kände inte att jag kunde planera någonting för att jag inte visste hur jag skulle må den dagen jag hade saker planerade.

Jag blev så otroligt hjärntvätt av medicinen och orkade sitta framför datorn en timme om dagen. Efter det var jag i regel helt slut och var tvungen att sova ett par timmar. Det enda som jag orkade göra under längre stunder var att läsa böcker eller titta på TV.

November 2020 - nu
Kom äntligen till en psykiatriker som justerade dosen till 300 mg/dag. Tre tabletter som skulle tas på kvällen när jag skulle sova. Funkade helt underbart och det kändes nästan som att jag hade vaknat efter en lång dvala. Plötsligt hade jag energi på morgonen och slutade att sova under dagen. Istället sover jag 10 h/natt och mår prima.

Under januari 2021 fick jag byta till 300 mg depot och där kom mardrömmen tillbaka. Jag kunde inte somna på natten och var uppe till 03-05 varje natt. Vaknade sedan vid 10-12 och kände mig helt mörbultad. Orkade inte längre göra saker på dagen och var konstant trött. Mina studier blev lidande för jag orkade inte lyssna på föreläsningarna, jag kom inte upp i tid till en del föreläsningar och allt var bara helt olidligt.

Nu i veckan ringde jag min läkare och sa att det inte gick längre. Är nu tillbaka på mitt direktverkande quetiapine och mår bra igen. Jag blir mer produktiv eftersom jag kommer upp tidigt på morgonen och hinner göra saker.

Mina bieffekter
Den värsta bieffekten är att jag har gått upp nästan 15 kg sedan mars 2019. Känns för jävligt då jag försökt att sköta kosten, tränar konståkning 3-6 ggr/vecka och kör spinning 2-5 ggr/vecka. Vågen visar ingen skillnad, förutom att jag går upp i vikt. Jag känner nu att jag måste byta preparat innan allt det här går överstyr. Min läkare ser inget problem med min vikt eftersom "jag tränar en hel del och det är nog mycket muskler". Däremot tycker jag det börjar kännas jobbigt att väga nästan 70 kg eftersom jag är 163 cm lång. Känner mig liksom tung och plufsig.

Nu har jag bestämt mig för att plocka bort alla kolhydrater. Men det är svårt eftersom jag är allergisk mot många olika grönsaker (ex. rå tomat, jalapeño, paprika och rå morot), bär samt många nötter. Sedan får vi se om det ger något resultat eller om jag ska byta till en annan medicin.
Citera
2021-02-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snagisnagisnag
När jag började med seroquel gick jag ner i vikt. Det verkar vara rätt ovanligt efterssom de flesta går upp i vikt.
Någon mer som gått ner i vikt av seroquel?

Jag gjorde det. Tror det var pga att ja tappade aptit eftersom medicinen fick mig att tappa all energi, vilja och njutning i princip. Värsta medicinen jag ätit.
Citera
2021-02-25, 10:06
Medlem
Jag har fått quetiapin 25-50mg att sova på för stress och ångest vid sänggående. Hjälpte mycket första natten men andra natten låg jag ändå och vred mig i 3 timmar så vet inte om det verkligen är rätt medicin för just sömn.. Yay or Nay?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in