Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Det var absolut inte ett svar på min fråga.
Flashback är snarare inte representativt för vad Flashback brukar vara. Nämligen klart riktat åt höger och framförallt såklart individuell frihet.
Jag vet inte. Jag är t ex för yttrandefrihet, emot monopol, emot kommunism och totaliarism, för marknadsekonomi och för individuell frihet.
Men precis som många andra som har dessa åsikter så förstår jag också att 100% frihet innebär fara för de svagaste. Det är nog inte många i denna flashback-skara som t ex skulle sträcka sig så långt i sitt vurmande för den individuella friheten, att de t ex skulle kunna tänka sig att låta brottslingar få våldta, stjäla och mörda ostraffat. Där slutar den individuella friheten.
Och jag antar att värnandet om hälsan för våra allra svagaste således faller inom ramen för vad som, enligt samma flashback-skara, gör att vi nödgas inskränka på vår individuella frihet. Vi ser situationen ur ett cost-reward perspektiv.
Majoriteten av övriga Europa är betydligt mer höger än Sverige och borde således värna mer om den personliga friheten. Du får dock inte glömma att många av dessa länder har haft lock-down redan, och folk är trötta på dessa. Därför vill de ha det 'grönare gräset' de ser i grannens trädgård, dvs sveriges trädgård. Vi har haft mer frihet och färre restriktioner i jämförelse.
Majoriteten av människor i Europa vill i det vardagliga livet (alltså det livet vi hade före Coronakrisen) ha mer frihet och få restriktioner.
Men sveriges regering gjorde det enkelt för sig i början av krisen. De visste att folket inte ville se inskränkningar i sina liv. De utförde tyvärr en
kortsiktig s.k. risk-reward analys av situationen och hoppades på en kortvarig epedemi. Stödet för regeringen skulle således vara skyhögt och bara ett fåtal (av våra svagaste) skulle hinna dö innan epedemin var över. Ekonomin skulle heller inte påverkas märkbart. Alltså samma scenario som utspelade sig under svin- och fågelinfluensan. Man tillämpade således ingen försiktighetspricip överhuvudtaget.
I retrospekt ser vi nu ett annat scenario utspela sig och till ett högt pris. Med en mycket hög smittspridning kom efterföljande konsekvenser som en enorm vårdskuld och långa operationsköer samt ett berg av en än idag outforskad jättegrupp av långtidscovidpatienter. En grupp som sjukskriver sig för symptom som trötthet, svåra allergier och hjärtsvikt. Om dessa sjukskrivningar håller i sig kommer sveriges konkurrenskraftighet gentemot våra europeiska grannar minska och folkhälsan kommer att försämras. Det som Sveriges regering hitintills under pandemin gladeligen stoltserat med; den blomstrande svenska ekonomin, kommer kanske om några år inte uppvisa lika roliga siffror.
Så summa summarum. Som svar på din antydan om att
Flashback är snarare inte representativt för vad Flashback brukar vara, så får jag väl säga att du (men även jag i viss mån) har missbedömt den genomsnittlige Flashbackarens förmåga att göra risk-reward analyser. Jag är nämligen också lite förvånad men mest övervägande glad och stolt över att så många i forumet har haft (och fortfarande har) samma slutledningsförmåga i att analysera det pandemiska läget och dess konsekvenser på ett annorlunda och mer långsiktigt sätt än vår undermåliga och outbildade regering.