2021-02-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja normalpuckon som inte har fattat det själva än kan ju behöva höra detta. Korkade ungdomar ser man ofta som ska in i butiken tillsammans när en av dem ska köpa en cola.

Men jag tvivlar på att detta i sig kan ge särskilt mycket effekt.

Precis, garanterat samma ungdomar som skriker och gnäller för att dom måste plugga hemma och kan inte gå till skolan och terrorisera

https://sverigesradio.se/artikel/elever-mar-for-daligt-slutar-med-distansundervisning
Citera
2021-02-24, 15:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2021/01/21/958953434/reinfections-more-likely-with-new-coronavirus-variants-evidence-suggests

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00183-5/fulltext

https://virological.org/t/sars-cov-2-reinfection-by-the-new-variant-of-concern-voc-p-1-in-amazonas-brazil/596

Leder ingenstans...
Citera
2021-02-24, 15:35
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Där jag handlar är det främst pensionärer som kommer att drabbas. Åtminstone när jag handlar vid 21-tiden på kvällen så är det ensamma herrar i ålder 30-70 år som handlar, samt pensionärspar där kvinnan pekar och mannen hämtar.

Då har vi lite olika erfarenheter från det jag sett och min sambo berättat efter arbetspass som anställd inom detaljhandeln. Men det skiljer väl en del beroende på vilken typ av butik det är. Det är ganska stor skillnad mellan Coop och Willys t ex vad det är för typ av folk.

Har ett stort Coop nära mig som är ett riktigt pensionärsmecka t ex, har aldrig sett en svart eller arab där inne någonsin. Där tycker jag folk är riktigt petiga med avstånd osv, jag handlar ofta där nu haha.
Citera
2021-02-24, 15:38
Medlem
Beaver14s avatar
Trots ökning av fall totalt så fortsätter det att minska på äldreboende och nu också bland äldre hemmaboende (med hemvård)

https://twitter.com/JacobGudiol/status/1364567941321289731

Och i sista grafen framgår att korrelationen nya fall -> dödsfall nu avvikit från varandra. Så de där prognossiffrorna som Altmejd och covidstatistik står för måste revideras med ny algoritm.
Citera
2021-02-24, 15:41
Medlem
Madagascars avatar
Det här verkar inte bra:

Regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp har utsett chefläkare Johan Bratt som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör från och med 28 februari då Björn Eriksson avslutar sin tjänst för att börja som generaldirektör för Läkemedelsverket.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/02/johan-bratt-blir-tillforordnad-halso--och-sjukvardsdirektor/, idag

Jag tycker Eriksson varit bra och alert som sjukvårdsdirektör i Stockholm. Särskilt i jämförelse med stollen Tegnell. Ibland har Eriksson nästan sagt emot Tegnell.

Har regeringen köpt Eriksson med en glassig tjänst därför de tyckte Eriksson var för obekväm och olydig!?
Citera
2021-02-24, 15:42
Medlem
På den byggvaruhandel jag jobbar där vi stänger kl. 17 så har jag märkt att fler 70+ väljer att dyka upp efter kl. 16, dessvärre så innebär det att de kommer samtidigt som privatpersonerna som slutar sina jobb kl. 16 dyker upp och det blir köbildning, det var bättre förut när 70+ kom i jämn ström under dagen, men nu kommer de mer i flock sista timmen.
Citera
2021-02-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Trots ökning av fall totalt så fortsätter det att minska på äldreboende och nu också bland äldre hemmaboende (med hemvård)

https://twitter.com/JacobGudiol/status/1364567941321289731

Och i sista grafen framgår att korrelationen nya fall -> dödsfall nu avvikit från varandra. Så de där prognossiffrorna som Altmejd och covidstatistik står för måste revideras med ny algoritm.

Kommer bli ännu tydligare kommande 2 veckorna när Sverige får 500.000 doser som förhoppningsvis används omgående.
Citera
2021-02-24, 15:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var absolut inte ett svar på min fråga.

Flashback är snarare inte representativt för vad Flashback brukar vara. Nämligen klart riktat åt höger och framförallt såklart individuell frihet.

Jag vet inte. Jag är t ex för yttrandefrihet, emot monopol, emot kommunism och totaliarism, för marknadsekonomi och för individuell frihet.

Men precis som många andra som har dessa åsikter så förstår jag också att 100% frihet innebär fara för de svagaste. Det är nog inte många i denna flashback-skara som t ex skulle sträcka sig så långt i sitt vurmande för den individuella friheten, att de t ex skulle kunna tänka sig att låta brottslingar få våldta, stjäla och mörda ostraffat. Där slutar den individuella friheten.

Och jag antar att värnandet om hälsan för våra allra svagaste således faller inom ramen för vad som, enligt samma flashback-skara, gör att vi nödgas inskränka på vår individuella frihet. Vi ser situationen ur ett cost-reward perspektiv.

Majoriteten av övriga Europa är betydligt mer höger än Sverige och borde således värna mer om den personliga friheten. Du får dock inte glömma att många av dessa länder har haft lock-down redan, och folk är trötta på dessa. Därför vill de ha det 'grönare gräset' de ser i grannens trädgård, dvs sveriges trädgård. Vi har haft mer frihet och färre restriktioner i jämförelse.

Majoriteten av människor i Europa vill i det vardagliga livet (alltså det livet vi hade före Coronakrisen) ha mer frihet och få restriktioner.

Men sveriges regering gjorde det enkelt för sig i början av krisen. De visste att folket inte ville se inskränkningar i sina liv. De utförde tyvärr en kortsiktig s.k. risk-reward analys av situationen och hoppades på en kortvarig epedemi. Stödet för regeringen skulle således vara skyhögt och bara ett fåtal (av våra svagaste) skulle hinna dö innan epedemin var över. Ekonomin skulle heller inte påverkas märkbart. Alltså samma scenario som utspelade sig under svin- och fågelinfluensan. Man tillämpade således ingen försiktighetspricip överhuvudtaget.

I retrospekt ser vi nu ett annat scenario utspela sig och till ett högt pris. Med en mycket hög smittspridning kom efterföljande konsekvenser som en enorm vårdskuld och långa operationsköer samt ett berg av en än idag outforskad jättegrupp av långtidscovidpatienter. En grupp som sjukskriver sig för symptom som trötthet, svåra allergier och hjärtsvikt. Om dessa sjukskrivningar håller i sig kommer sveriges konkurrenskraftighet gentemot våra europeiska grannar minska och folkhälsan kommer att försämras. Det som Sveriges regering hitintills under pandemin gladeligen stoltserat med; den blomstrande svenska ekonomin, kommer kanske om några år inte uppvisa lika roliga siffror.

Så summa summarum. Som svar på din antydan om att Flashback är snarare inte representativt för vad Flashback brukar vara, så får jag väl säga att du (men även jag i viss mån) har missbedömt den genomsnittlige Flashbackarens förmåga att göra risk-reward analyser. Jag är nämligen också lite förvånad men mest övervägande glad och stolt över att så många i forumet har haft (och fortfarande har) samma slutledningsförmåga i att analysera det pandemiska läget och dess konsekvenser på ett annorlunda och mer långsiktigt sätt än vår undermåliga och outbildade regering.
Citera
2021-02-24, 15:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Fullt med mutationer från brasilien och sydafrika nu som återinfekterar tidigare immuna. Vaccinationen har knappt rullats ut. 20-60 åringar på iva nu enligt Jönköping.

Knappast, återinfektion låter som en alarmistisk myt
Citera
2021-02-24, 15:54
Medlem
Blir intressant att se reaktionerna i Mars när antalet bekräftade fall troligen ökar samtidigt som dödstalen minskar. Versamheterna inom SÄBO är ju Sveriges mest Covid-säkrade just nu.
Citera
2021-02-24, 15:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Knappt 18000 nya vaccinstick trots att landet fått tillräckligt med leveranser denna vecka. Jävla skitland.

Men din jävla idiot! De sticken du ser i statistiken är från förra veckan. Ingen region rapporterar dagsfärska siffror.
Om du klarat av att kolla på tv eller läsa så hade du förstått att det inte är hastigheten i vaccinationen som är det som ger låga siffror, utan en tröghet i rapportering. Bara i Skåne är det uppåt ett hundratal platser som vaccinerar. Självklart blir det en viss eftersläpning i rapporteringen.
Skåne uppgav senast idag på PKn att ALLA doser används. Det innebär att du kan kolla på leveranserna för att se hur många som faktiskt får en spruta. Dvs, precis lika många som resten av EU, med undantag för några få som pressar ur 7 doser istället för 6 ur Pfizers vialer.
Kan dock tillägga att de få ställen i norge som lyckats med detta fått sluta med det på inrådan från norska FHI.
Citera
2021-02-24, 15:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag.

Det som är tråkigt, och som jag tror kommer att bli kvar i folkminnet länge, är att vi - eller våra företrädare rättare sagt - medvetet offrade de gamla, sköra och sjukliga, med våra slappa och senfärdiga restriktioner. ALLT annat var viktigare - både verkliga och inbillade hänsyn (feminism, genus, öppet samhälle, mångkultur, öppna gränser, kumbaya).

Det offret gjorde vi egentligen för 20-25 år sedan och många av de ansvariga både som politiker och tjänstemän som väljare sitter mer eller mindre av sitt straff nu . Vi valde integration och massinvandring samtidigt som vi sadlade om till ett tjänstesamhälle . Våran beredskap avvecklades samtidigt och självfallet så ökade vårat beroende av import . Tror inte Sverige är självförsörjande på något område och det vi möjligtvis är självförsörjande av är beroende av någon form av import som marknadsekonomiskt riktigt ligger på ett rullande lager eller i en container någonstans i världen väntande på omlastning . Men välfärd på export går fortfarande bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in