2021-02-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är en bra anledning till stängda skolor. Från region Sörmlands PK:
– Oroväckande är är att den brittiska varianten ökar snabbt i regionen. Vecka sju hade vi 56 fall av den och 21 procent av de positiva proverna är nu denna variant, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland, på ett pressmöte.

Man har även fall av de sydafrikanska och brasilianska virusvarianterna i regionen, dock under tio fall.

Några av dessa fall var klustersmitta på en skola med yngre barn, säger Signar Mäkitalo.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/region-soermland-infoer-nya-restriktioner.1qm-tlnnW

Jo, kan man inte hålla avstånd och ventilera luften, då har man inte så många andra alternativ.
Citera
2021-02-23, 15:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns rätt mycket som klassas som samhällsviktig verksamhet:

• Energiförsörjning (el, värme, bränsle, drivmedel)
• Information/kommunikation (tele, TV/radio, post/paket, tidningar)
• Finansiella tjänster (betalningar, kontanter)
• Socialförsäkringar
• Hälso-/sjukvård och omsorg
• Skydd och säkerhet
• Transporter
• Kommunalteknisk försörjning (dricksvatten, avlopp, renhållning, väghållning)
• Livsmedel (tillverkning, distribution, kontroll och försäljning)
• Handel och industri
• Offentlig förvaltning

Det är typ halva landet.

Detta fattar inte lockdownvurmarna.
Det enda man skulle kunna stänga ner är detaljhandeln och restauranger. Två näringar som går på konstgjord andning med nuvarande restriktioner på plats. Samhällsekonomisk och för folkhälsan är det på helheten sämre att döda dessa näringar genom en total nedstängning (många många fler som kastas ut i arbetslöshet än vad det hittills blivit).
Citera
2021-02-23, 15:20
Medlem
ncr04s avatar
Dags för lite statistik:
[PHP]Ålder Befolkning Smittfall Dödsfall % Smittade av befolkning % Döda av smittfall
<70 8 802 270 583 265 1 150 6,63 % 0,20 %
70+ 1 525 319 58 765 11 563 3,85 % 19,68 %[/PHP]

Sen är det naturligtvis ett stort mörkertal när det gäller antal smittade, men mörkertalet är kanske inte så stort för gruppen 70+ då dessa redan från början prioriterades för provtagning.

Edit: Tabellen ser konstig ut på min telefon men funkar på datorn.
Senast redigerad av ncr04 2021-02-23 kl. 15:24.
Citera
2021-02-23, 15:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det enda man skulle kunna stänga ner är detaljhandeln och restauranger. Två näringar som går på konstgjord andning med nuvarande restriktioner på plats. Samhällsekonomisk och för folkhälsan är det på helheten sämre att döda dessa näringar genom en total nedstängning (många många fler som kastas ut i arbetslöshet än vad det hittills blivit).
De som förordar lockdown har inte en susning om vad de ber om.
Jag misstänker att man ser på lockdown som en silverkula, som magiskt ska stoppa smittspridningen. Och sedan ska livet återgå till det normala.

Med undantag av NZ har detta inte skett någonstans.
Senast redigerad av kazangas 2021-02-23 kl. 15:24.
Citera
2021-02-23, 15:24
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
För många positiva tester mot antal sjukhusinläggningar. Och då är siffrorna
från den Engelska läkaren ordentligt i underkant.

När behandlingsprotokollen ej var som nu, så såg det grymt ut.

Italien våren 2020

Italien
Italien CFR per dag: 31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94%,
26.33%, 27.36%, 28.69%, 37.04%, 39% , 38.59%, 44.17% , 44.67%, 46.80%, 42.29%,
43.65%, 43.97%, 45.98%, 43.40%, 42.52%, 44.01%, 44.28% , 43.80%, 44.99, 45.03%,
44.49%, 44.02%, 45.48%, 44.73%, 45.27%, 44.22%, 44.14%, 43.85%, 43.22%, 42.63%
42.25%, 42.14%, 42%, 41.25%, 41.87%, 39.1%, 38.23%, 37.44%, 36.76%, 36.61%%,
36.20%, 36.23%, 35.57%, 34.74%. 34.08%, 33.46%, 33.04%, 32.33%, 31.5%, 30.74%,
30.03%, 29.48%, 29.1%, 28.82%, 28.41%, 28% (29 April)

Vad jag försöker säga med det, är att dödstalen är mycket höga utan anpassad sjukvård.
Går det så långt som lunginflammation så sitter man i skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Detta skrev du, försök inte bladdra bort din tidigare text:
"Om 15-20% får lunginflamation. Så kan du börja gissa hur felaktiga pcr testerna kan vara"?

Återvänd till din hemmaarena konspirationsforumet.

Svara med fakta i stället för patetiska härskartekniker.
Försöker få dig att förstå varför siffrorna ej går i hop. Om du ej kan dra slutsatser så kan jag ej hjälpa dig.
Citera
2021-02-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ja de kanske är bättre, ska kolla på apoteket. Nu är det mest när jag reser mig från viloläge som jag behöver suga i mig mer luft. Men det läcker i maskens utkanter i stället för igenom den när jag tar i och ventilerar hårdare. Och det är inte riktigt meningen med mask.

Har inga problem men lungkapaciteten. Det är blodvärdet som är lågt och kroppen tar upp syret i lungorna sämre därför behöver man kompensera med mer luft. Inget konstigt har man en liten bil får man köra flera gånger i stället för om man har en stor.

Sundströms halvmasker finns som du kan gissa ej på apotek. Sök på
internet. Så gott som alla byggvaruhus har dem.
Citera
2021-02-23, 15:27
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vi kan säga så här, varje dag när jag åker till jobbet så är det folk som gör just dessa saker.
Detta betyder att de inte har förstått att hålla sig hemma om de har symptom.
Jag ser att det alltsom oftast är personer med munskydd som lyfter på dessa för att hosta eller snyta sig.

Sen kan vi självklart inte veta om de har just corona-virus i kroppen.

Intressant att du kan sitta på detta forumet hela dagarna och skriva om du varje dag åker till jobbet. Jag vill också ha det jobbet i så fall. Jag har inte alls samma uppfattning förresten vad gäller beteendet hos folk med munskydd. Tvärtom är det de med munskydd som är upplysta och som har förstått att 'många bäckar små'...

Självklart är inte munskydd den enda lösningen till att minska smittspridningen.

Alla med någorlunda sunt förnuft vet att många små bra lösningar för smittoriskminskning tillsammans genererar en totalt sett lägre smittspridning.

Tegnell med FHM och regeringen har från allra början politiserat detta med användandet av masker och t ex hemarbete. Tegnell var i början emot hemarbete eftersom det skapade en ojämlikhet. Det var alltså inte hans arbete eller uppgift att göra sådana utspel. Efteråt har han ändrat sig och nu pratas det jämt om att man i största möjliga mån ska försöka arbeta hemifrån.

Det är likadant med munskydd. Nu är det ju så att de som faktiskt inte äger en bil och som måste åka kollektivt inte kan stå och vänta kl 7 på morgonen i kylan, och hoppas på att nästa buss inte också är fullsatt. I denna fråga börjar regionerna nu fatta egna beslut och inser det absurda i det Tegnell står och fabulerar i vareviga presskonferens. Han lever inte i verkligheten. Alla KAN inte ta sig smittsäkert till och från arbetsplatsen. Varför då inte i alla fall försöka minska smittspridningen genom att använda då sig av mask. Jo, för att hållningen (nu som då) är att det är ojämlikt. Man politiserar livsviktiga beslut som enkom ska vara till för att rädda liv.

En grej till. När det kom fram bevis för att användandet av dubbla munskydd var otroligt effektivt mot smittspridning, ja då var det helt plötsligt, enligt Tegnell, inte längre viktigt att se på vad vetenskapen säger. Då så Tegnell att det ju var nästintill omöjligt att andas. Och folk i gemen köpte detta resonemang.

Sverige måste ha en av världens mest hjärntvättade invånare som hela tiden lyssnar på Tegnell som om hans ord vore lag. Hans bortförklaringar och negligeringar av vedertagna fakta visar ju på ett vetenskapsförakt utan dess like.
Citera
2021-02-23, 15:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Låter fruktansvärt märkligt att vara avundsjuk och vilja straffa andra för sitt personliga val, jag är förbannad på att jag inte kunnat träffa de äldre i min familj och släkt. Jag har redan haft Covid-19 fö. Jag är förbannad på att dessa restriktioner pågår så förbannat lång tid pga en samhällsspridning som aldrig ger sig. Som musiker vid sidan av yrkeslivet så vill jag att samhället ska åter till det normala så snabbt som möjligt. Jag hade hellre sett en kortare hårdare "lockdown" i våras och höstas istället för detta halvdana, lagom, mellanmjölksagerande.

Inga riktiga restriktioner du gör det du själv vill. Om dom som du tränger dig på blir förbannade är förstås en annan sak.
En tidigare total lockdown skulle inte hjälpt i ett land som tillåter så mycket resande som vi faktiskt tillåter och har tillåtit. Vaccin är den enda vägen till ett öppnade. eller snarare återgång till det gamla livet.
Citera
2021-02-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
COVID-19
80% Milda eller inga symtom.
15-20% Lunginflammation
4% ARDS el./och fallerande organ
1% Dör
https://www.youtube.com/watch?v=y6h8TIxeg1g

Då skall man betänka att vissa mutationer har angetts som upp till 1.7x farligare.
Man har ej heller tagit hänsyn till lång covid. Som är värre än akutfallen, sett på
total samhällsskada.

"One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals
More than half of Covid patients suffered complications in hospital, with young people worst affected"
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

Saken är den att PCR testens tillförlitlighet har ifrågasatts. Med viss sannolikhet
har betydligt färre än vad man kan tro exponerats för viruset.

Om 15-20% får lunginflamation. Så kan du börja gissa hur felaktiga pcr testerna
kan vara.

Pratat med lärare, när de testat på skola så hade de ej antikroppar. (Riktigt labbtest)

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alltså du gör samma misstag som många andra alarmister gör. Covid19 är i princip det nya namnet på l lunginflammation! Men inte alla som får Covid19 utvecklar någon allvarligare form av lunginflammation. De som drabbas milt får egentligen inte covid19.

Är ingen alarmist. Jag letar siffror, fakta. Om de är fel, så har källan fel.
Citera
2021-02-23, 15:31
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Snarare du som trycker ner signalsubstanser -grabben.

Äter inte psykofarmaka-knark av knarklangare i vit rock. Är det något du gör rekommenderar jag dig att sluta.

Läs källorna, du går på yta. Vilseledd av regimen. Gör om gör rätt.

Staten hälsar 2050 at de ber om ursäkt att de vilseledde dig.

Facts.

+100 barn 0-13 år varit inlagda på IVA pga MIS-C (December 2020). Alla intensivvårdade, 70 vanlig intensivvård/30 "Maximal" intensivvård Fact. Med källor i tidigare inlägg.

214 st barn 0-13 år - endast region Stockholm - långtidssjuka. Fact.
Källa i förra inlägg.

Repeat : Facts.

Varför ska alla som vaknar göra det lite "doucheiga" och "syrliga" och sura.

Som en skitnödig Bruce Willis.

Läs källor.

Ska du gå med i klubben :

How the fuck - kan man guldfiskhjärna inte lägga ihop fakta - frångå fakta.

Eller själv ta psykofarmaka.

Det är som Sverige lider av kortidsminne i samband med förnekelse i kombination med psykofarmaka i kombination med myndighetsinducerade myter i kombination med jantelaggen i kombination med lagom.

Rätt mkt lol att du rekommenderar mig psykofarmaka.

No thanks, håller mig hellre vaken.

Förresten 1+1, det blir 2.

Sen bryr jag mig om Sveriges barn, vill inte se fler barn bli långtidssjuka, tusentals långtidssjuka barn, vilket Sverige är på väg mot om man inte skärper smitsskyddsåtgärder i grundskolan.

Och då rekommenderar du psykofarmaka - skäms på dig.

okay, jag have a fråga.

Where is the källa och då menar jag riktiga källa, inte att du sett på tv som du förövrigt själv säger tillhör "regimen"

Nästa fråga "Question" 1+1 det blir 2: why skriver du vartannat word på engelska och lägger in helt obegripliga meningar?

Rätt mycket lol håller jag med om, är du shure att du är vaken?
Citera
2021-02-23, 15:32
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla bor inte centralt och har butiken runt knuten.

Jag skulle säga att majoriteten inte har ett Ica Maxi som granne och måste åka och handla. Men du gör som du vill, du kan åka i rusningstid och handla utan munblöja, ingen kommer stoppa dig, men då följer du inte restriktionerna som de andra som är där och shoppar på rusningstid.
Citera
2021-02-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det finns inget att vinna på att stänga detaljhandeln. Det är för få besökare. Man går till mataffären tio gånger oftare än alla andra butiksbesök tillsammans. En normal person får dessutom inte influensan när den köper en tröja.

Stänga restauranger är också meningslöst. Det är ju inte som att lunch/middag slutar äga rum bara för att man stänger restaurangen. Arbetskollegorna äter ihop på kontoret, middagarna förflyttas till hemmen. Samma personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in