2021-02-23, 12:24
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Saken blir minst sagt komplicerad att försöka bedöma med tanke på de restriktioner som införts. I både UKs och Portugals fall införde man nationella lockdowns. Däremot VET man inte om det var de åtgärderna som stoppade smittspridningen. Något som är än mer irriterande ur ett analytiskt perspektiv är att man hittills tenderat att lätta på restriktionerna i klumpar vilket omöjliggör alla försök att mäta VILKEN eller VILKA åtgärder som faktiskt hade effekt för smittspridningen.

Om du får dra iväg en kvalificerad gissning från höften, vad tror du?
Citera
2021-02-23, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det som händer i Estland egentligen? Estland som klarade sig så bra inledningsvis...

Kraftig tillväxt av nya fall från en redan hög nivå:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-21..latest&country=EST~SWE&region=Europe&casesMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Det är väl lite samma sak som händer i alla länder om man tappar kollen på restriktionerna vid något tillfälle.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=SWE~ITA~FIN~EST~NOR~CZE~DNK~PRT~GRC~LTU~ ESP&region=World&casesMetric=true&interval=total&h ideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&picker Metric=total_cases_per_million&pickerSort=desc

Det räcker inte att införa restriktioner när smittan märks tydligt i samhället, då verkar det oftast vara för sent.
Citera
2021-02-23, 12:27
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att lockdown-anhängarna anser precis som du att de har kastat bort ett helt år helt i onödan och därför vill de tvinga även andra människor att kasta bort om inte ett helt år, men åtminstone några månader. Annars känns det orättvist och att de som har isolerat sig är dumma i huvudet och får skylla sig själva.

Någon sorts konstig avundsjuka samtidigt som man själv är livrädd för viruset.

Även ilska över att andra inte är det - oavsett vad statistiken säger..

Nu befarar man att vaccinet kommer att göra det möjligt att öppna upp samhället igen och en del av människorna har aldrig "offrat något" för detta - medan en annan del har suttit i sin lägenhet och mått dåligt.

Man önskar att man kunde svetsa igen dörrarna så att alla blev behandlade lika.

Låter fruktansvärt märkligt att vara avundsjuk och vilja straffa andra för sitt personliga val, jag är förbannad på att jag inte kunnat träffa de äldre i min familj och släkt. Jag har redan haft Covid-19 fö. Jag är förbannad på att dessa restriktioner pågår så förbannat lång tid pga en samhällsspridning som aldrig ger sig. Som musiker vid sidan av yrkeslivet så vill jag att samhället ska åter till det normala så snabbt som möjligt. Jag hade hellre sett en kortare hårdare "lockdown" i våras och höstas istället för detta halvdana, lagom, mellanmjölksagerande.
Citera
2021-02-23, 12:28
Medlem
Madagascars avatar
Nya fall i uppsala upp tydligt idag. 161 idag. Förra tisdagen 62.

Antal inlagda stabilt.

(Regionen och platz)
Citera
2021-02-23, 12:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Oberoende blir ungarna bara tjockare och tjockare och får alltmer psykiska problem pga skolstängningar och utebliven fysisk aktivitet och social samvaro. Bara för att några skribenter här blev mobbade i skolan ska det för helvete inte gå ut över hela nästa generation.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/barn-i-dansk-skolklass-har-g%C3%A5tt-upp-%C3%A5tta-kilo-i-snitt/ar-BB1dS3Hf

Andelen feta barn och unga har blivit fler och fler även innan pandemin. Man beräknade att 50% av Sveriges befolkning är överviktig eller fet.

Människor är väldigt kreativa att hitta på ursäkter när de inte vill göra någonting. Om man inte vill gymma kan man köra pushups hemma. Alternativt kan man jogga eller gå i naturen om man vill träna. Coronapandemin må ha ökat andel överviktiga och feta barn och unga i landet, men det viktigaste orsaken till det är bristande motivation att träna samt sockerberoendet som redan har funnits i Sverige innan pandemin.
Senast redigerad av AttCza 2021-02-23 kl. 13:24.
Citera
2021-02-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Låter fruktansvärt märkligt att vara avundsjuk och vilja straffa andra för sitt personliga val, jag är förbannad på att jag inte kunnat träffa de äldre i min familj och släkt. Jag har redan haft Covid-19 fö. Jag är förbannad på att dessa restriktioner pågår så förbannat lång tid pga en samhällsspridning som aldrig ger sig. Som musiker vid sidan av yrkeslivet så vill jag att samhället ska åter till det normala så snabbt som möjligt. Jag hade hellre sett en kortare hårdare "lockdown" i våras och höstas istället för detta halvdana, lagom, mellanmjölksagerande.

Då kan du i alla fall inte jämföra Sverige med de andra nordiska länderna. Ingen av dem har öppnat upp samhället än och fler restriktioner är att förvänta.

Du borde ha bosatt dig på Nya Zeeland för att vara nöjd med pandemihanteringen. Men då kanske du inte skulle ha varit nöjd med samhället i övrigt. Det är alltid en balansgång..
Citera
2021-02-23, 12:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sluta snacka skit, folk dör och vi har en ännu mer smittsamm och dödligare mutation runt hörnet.
Detta är bara början tyvärr, innan det blir bättre kommer det bli värre.

Ja du var mig allt en uppskrämd jävel. Om bara vaccinationerna kommer igång ordentligt kan vi följa Englands plan och öppna upp helt i sommar. Desto förr desto bättre.
Citera
2021-02-23, 12:34
Medlem
Ser inte så kul ut i Stockholm. 27% ökning av fall vecka för vecka (för en vecka sedan var ökningen 24% jmf med veckan tidigare). Samtidigt minskar vaccinprognoserna.
Citera
2021-02-23, 12:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Om du får dra iväg en kvalificerad gissning från höften, vad tror du?
I UKs fall tror jag det är pubar och restauranger som är hubar för att sprida smittan. De hubarna kan vara det nav som hela tiden matat ut smittan i familjer och olika sociala grupper. Sedan är sociala sammankomster inom olika nationella grupper ett problem (läs: religionskopplade bröllop, födelsedagsfester etc.).

Men det är en gissning från höften.
Citera
2021-02-23, 12:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall i uppsala upp tydligt idag. 161 idag. Förra tisdagen 62.

Antal inlagda stabilt.

(Regionen och platz)

1. Någon som vet hur många tillverkare av dessa test det finns? Eller kommer de från samma leverantör?

2. Skickar vi fortfarande prover för analys till Tyskland... hur har den fördelningen sett ut över de senaste månaderna?
Citera
2021-02-23, 12:45
Medlem
selusts avatar
Det har tagit ungefär ett år att rekommendera munskydd. Jag har inget emot att de har ändrat sig och förstår anledningen men nästan ett år har gått sedan detta startade.

Snark.
Citera
2021-02-23, 12:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
I UKs fall tror jag det är pubar och restauranger som är hubar för att sprida smittan. De hubarna kan vara det nav som hela tiden matat ut smittan i familjer och olika sociala grupper. Sedan är sociala sammankomster inom olika nationella grupper ett problem (läs: religionskopplade bröllop, födelsedagsfester etc.).

Men det är en gissning från höften.

Japp. Jag har bott i England, och där är det mycket mer vanligt än i Sverige att man umgås med sina arbetskamrater efter jobbet. Man avslutar ofta dagen med en ölrunda på den lokala puben, typ. Det är mycket möjligt att de har fuskat med detta även när det officiellt varit lockdown, för att det är ett så ingrott beteende.

...och ja, problemen med de enorma bröllopen, begravningarna och firandena av muslimska högtider - och vissa andra i t.ex. de stora indiska och kinesiska befolkningarna i England - är nog lika stora som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in