2021-02-23, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det handlar inte om dig som individ. Men om det finns 1000 Vermillions som alla låter bli att vaccinera sig, kommer ett antal av dessa att omedvetet bidra till smittspridningen.

Och då kan någon i värsta fall skadas.
Men i vanliga fall struntar vi i detta, ingen bryr sig nämnvärt om vem man eventuellt smittar andra med säsongsinfluensa.

Så du gör som du vill.

Du är den första personen som gav mig en bra förklaring.
Kanske därför min kompis (läkare) inte blev glad när jag sade att jag inte skulle vaccinera mig.
Nu får jag tänka om!
Citera
2021-02-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Sverige har från start bidragit till ökad mutering genom att öppet sprida samt importera virus utan nämnvärd begränsning.

detta full retard utan massvaccination, utan munskydd, utan några som helst irl-begränsande åtgärder.

En myndighet som får Thomas Quick att blekna har getts fullt aspelrum och ingjutit eskalerande parametrar som "barn antas smitta mindre", dessa pryder än idag FoHM´s "hemsida.

Att ifrågasätta dessa psykotiska lögner har hittils resulterat i svartmålning/ ex MEWAS.

Seppukun/förnekelsen must continue lol

Only in the douchiest country in the world.
Tycker du ja som inte har greppat att virus finns överallt och muterar hela tiden. Att du inte heller har greppat faktumet att vi har en hel del begränsningar och rekommendationer i Sverige, det är ganska svagt, sv dig ör varje dsg översköljs man ju med info om just det!
Sverige har gjort väldigt mycket rätt vilket uppskattas av oss som vvill bo i ett relativt fritt land. Ni alarmister verkar uppskstta diktaturfasoner. Mewas är ett jätteskämt Verkar mest som om de har angerissues än stt de har något vettigt att komma med.
Citera
2021-02-23, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Hur skall man tolka Björn Olsens uttalande i dagens Expressen intervju?

" Inte minst eftersom viruset hittills inte visar tecken på att bli snällare, likt tidigare coronavirus som cirkulerar."

"Men viruset verkar inte bete sig som vi tänkte från början."

"Vi har fått nya mutationer som är mer smittsamma, och det kommer komma fler varianter ju längre viruset får cirkulera, vilket innebär att vi kommer fortsätta ha en hög nivå av smitta under lång tid – särskilt om mutationerna smiter undan vaccinet."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-fullt-mojligt-att-stoppa-coronaviruset/

Ligger det i farans riktning att en variant kan dyka upp som både är mera smittsam och dödligare om nu viruset inte beter sig som andra Corona virus?
Normalt sett så är det inte bra för ett virus om den smittade dör snabbt eller ens blir allvarligt sjuk. Ju längre den smittade är på benen desto större chanser för smittspridning. Blir den smittade sängliggande hämmas detta och dör personen så avslutas ju hela processen s.a.s. Nu har det dock visat sig att SCoV2 som ger COVID19 smittar som mest i den pre-/asymtomatiska fasen som är relativt lång. Man ser också smittspridning från dem som aldrig utvecklar någon sjukdom (25% av fallen). Så det är inte intressant ur ett evolutionärt perspektiv om COVID19-smittade personer dör efter ett tag. Huvudsaken för viruset är att den smittade gör sitt jobb nämligen att sprida viruset vidare och det finns det gott om tid för innan ev. sängliggande och död.

Så det kan gå åt båda håll faktiskt och det är det Björn Olsen antagligen menar. Det då man också trodde att viruset var stabilt p.g.a. inbyggda korrekturläsningsfunktionen hos coronavirus. Nu ser man att s.k. deletioner vilket är smärre förändringar i form av bortfall av enskilda RNA-bitar får större konsekvenser än vad man förut trodde.
Citera
2021-02-23, 10:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fast i förhållande till smittspridning inomhus är den utomhus försumbar.
Men det är klart att om du kindpussas eller grovhånglar, spelar det ju ingen roll vart du befinner dig.
Detta är dock saker du aktivt väljer själv.

Frågan är ju hur många som smittas på gatan kontra hur många som smittas i butiker. Aerosoler är ju inte speciellt effektiva utomhus då dessa blandas ut så fort

Tänker inte övertyga de stoiska. Säger bara att det är tänkbart att en smittsammare variant där en mindre mängd virus räcker kan bli farligt även utomhus. Värre är faktiskt attityden hos de som är ute i terrängen. Jag har sett klungor av scouter, skolklasser, familjer de bryr sig inte om att de trängs men andra. Och så en dag har de alla fått brasilianska sjukan och uttrycker sig -"men hoppas då, det hade vi inte en aning om att det ens vara möjligt"! "Det har inte Tegnell sagt något om".

Jag går hellre på 2-3 meters avstånd till andra i Täby centrum, med mask, än mindre än en halvmeter till ett gäng vilda barn på Järvafältet, utan mask! Sedan må det vara rätt eller fel det ska ni skita i.
Citera
2021-02-23, 10:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Så jävla kåt i vaccin. Finns säkert redan mutationer ute som vaccinet inte biter på. Restriktioner och distansarbete hela 2021 förhoppningsvis.

”Förhoppningsvis”? Vill du leva med dessa restriktioner?
Citera
2021-02-23, 10:48
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Förhoppningsvis”? Vill du leva med dessa restriktioner?
Han gillar antagligen att sitta hemma i mysbyxor och ha möten på zoom.
Och det är väl den enda fördelen med pandemin, helt plötsligt är det okej att göra saker som tidigare var otänkbara för de allra flesta.
Senast redigerad av kazangas 2021-02-23 kl. 10:50.
Citera
2021-02-23, 10:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Normalt sett så är det inte bra för ett virus om den smittade dör snabbt eller ens blir allvarligt sjuk. Ju längre den smittade är på benen desto större chanser för smittspridning. Blir den smittade sängliggande hämmas detta och dör personen så avslutas ju hela processen s.a.s. Nu har det dock visat sig att SCoV2 som ger COVID19 smittar som mest i den pre-/asymtomatiska fasen som är relativt lång. Man ser också smittspridning från dem som aldrig utvecklar någon sjukdom (25% av fallen). Så det är inte intressant ur ett evolutionärt perspektiv om COVID19-smittade personer dör efter ett tag. Huvudsaken för viruset är att den smittade gör sitt jobb nämligen att sprida viruset vidare och det finns det gott om tid för innan ev. sängliggande och död.

Så det kan gå åt båda håll faktiskt och det är det Björn Olsen antagligen menar. Det då man också trodde att viruset var stabilt p.g.a. inbyggda korrekturläsningsfunktionen hos coronavirus. Nu ser man att s.k. deletioner vilket är smärre förändringar i form av bortfall av enskilda RNA-bitar får större konsekvenser än vad man förut trodde.

Man undrar om viruset kommer överens om sin strategi på en världskongress eller om det hänskjuter frågan till en kommitté? Men det kanske är så intelligent att det redan vid födelsen vet hur det ska agera, fristående och individuellt beroende på situationen? Adaptiv beteendestrategi.
Citera
2021-02-23, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man undrar om viruset kommer överens om sin strategi på en världskongress eller om det hänskjuter frågan till en kommitté? Men det kanske är så intelligent att det redan vid födelsen vet hur det ska agera, fristående och individuellt beroende på situationen? Adaptiv beteendestrategi.
Det är fascinerande. I virus har man hela den evolutionära processen i ett mikrokosmos. Det är verkligen vinna eller försvinna. Med tydlighet ser man hur det naturliga urvalet fungerar och det ibland i realtid.
Citera
2021-02-23, 11:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Han gillar antagligen att sitta hemma i mysbyxor och ha möten på zoom.
Och det är väl den enda fördelen med pandemin, helt plötsligt är det okej att göra saker som tidigare var otänkbara för de allra flesta.

Ja, jag har hört från MÅNGA nu, både vuxna arbetande och unga vuxna studerande och tonåringar som fått hemskola - lite skuldmedvetet - att pandemin gärna får pågå ett år till, för de mår SÅ mycket bättre när de slipper närkontakten med sina arbets- respektive studie- och skolkamrater. Den gruppen glöms hela tiden bort i den allmänna debatten, tycker jag, där man liksom utgår ifrån att alla människor mår bra av att vara på en fysisk arbetsplats respektive i skolan, och att de till och med kan få psykiska problem om de inte får vara där. Tänk om vi någon gång skulle kunna förstå att människor är olika, med olika behov..?
Citera
2021-02-23, 11:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mer munskydd och mindre skola tror jag det blir. Typ som i Göteborg.

De är faktiskt lite mer på alerten nu.

I Stockholm ökar nya fall med ca 25% per vecka nu (platz).
Nya åtgärder är som sagt på gång i Stockholm. Jag funderar på om det kommer bli ungefär som i VGR.

I VGR:s nya rekommendationer ingår förutom mer munskydd och mindre skola även detta:

Avstå helst från icke nödvändiga resor.

Men de har redan haft sitt sportlov i VGR. Jag tvivlar på att Stockholm kommer införa samma rekommendation nu. Kanske efter stockholmarnas sportlov - om hela två veckor. Skidresor kommer först!! Smitta sportsligt!

https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/nya-regionala-rekommendationer-i-vastra-gotaland/, 18/2
Citera
2021-02-23, 11:05
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
"Stavlängds avstånd".

"Barn antas smitta mindre"

En myndighet som får Thomas Quick hittepå -att blekna, har getts fullt spelrum och ingjutit eskalerande medeltida myter som "barn antas smitta mindre".

Att ifrågasätta dessa psykotiska lögner har hittils resulterat i svartmålning.

Douchiest country in the world.
I gott sällskap i sådana fall. De flesta motsvarigheter till FHM säger samma sak. Så också ECDC och WHO. Norges FHI:
"Barn i barneskolealder og yngre blir sjeldnere syke av koronavirus, og spiller en mindre rolle i smittespredningen."
Citera
2021-02-23, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Region Skåne har som vanligt mer koll än FHM och regeringen. De inför karantän för vuxna samt för skolelever från högstadiet och uppåt, samt krav på testning - detta har väl inte stöd i lagen, men förhoppningsvis kommer det att följas. Jag har inte hört Tegnell säga något alls om hur man bör agera när man kommer hem från fjällen, men jag antar att det är samma som förra året: "friska barn ska vara i skolan"...

https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-rekommenderar-distansundervisning-efter-lovet-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in