2021-02-23, 00:00
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Länder som vaccinerar snabbare? Tja. England och Israel tex. 16milioner i England har fått vaccin, de flesta i Israel har vaccinerats. I Sverige 4-500.000 på ett ungefär. Vi får väl se vem som har rätt i maj-juni någon gång. Mitt förtroende för svenska myndigheter är ganska litet.
Ja England och Israel har egna avtal. EU har ett gemensamt, har du inte fattat det än? Du börjar med att jämföra med Italien men flyttar återigen målstolparna när du har fel. Du är en rolig prick.
Citera
2021-02-23, 00:01
Medlem
Kommer sverige liksom england att försöka öppna 21 juni ?

Eller kommer den här skiten att pågå fram till 2022 och >
Citera
2021-02-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jo, Corona-viruset har släppts in i Sverige.

Öh nygamla coronaviruset fanns redan i Sverige sedan minst december 2019...

Citat:
Viruset sprids med människor. Ifall man stoppar människor från att röra sig över gränser, så kan inte heller viruset passera gränserna. Såvida viruset hade spridits med fåglar, så hade det däremot varit mycket svårare att stänga ute.

Nu fanns det som sagt redan i Sverige långt innan någon ens tänkt på att stänga gränser.

Citat:
Ja, vi har kunnat se att det är en dålig strategi att stänga ner samhällen. När viruset en gång har fått fäste, så är det hopplöst svårt att få bort. När samhällen öppnar upp, så ökar smittan igen, och samhället tvingas stänga ner igen. Under tiden raseras ekonomin, och människors liv.
På grund av onödiga verkningslösa nedstängningar! Bra där!

Citat:
En bättre strategi hade varit att aldrig låta viruset få fäste. Då hade man sluppit smärtsamma nerstängningar. "Lockdowns" är priset man får betala ifall man är dum nog att släppa in ett nytt och okänt virus. Och det är ett mycket högt pris att betala.

Återigen viruset var redan här!

Citat:
Du pratar om bluff i statistiken, och att dom som har avlidit i Corona egentligen dog av andra orsaker. Du ignorerar att många skulle ha överlevt ifall Corona-epidemin inte hade kommit.

Många? Nej troligen inte, de absolut flesta som dött av i och med coronaviruset och coronapaniken hade inte lång tid kvar. Sen är det klart att det är bluff i statistiken när det efter kontroller visar sig att nästan 80% inte dött av Corona direkt!

Citat:
Ska jag citera dina inlägg där du tjatar om hur ofarligt viruset är?
Gör vad du vill, men för de flesta så är såklart viruset i princip helt ofarligt, det är fakta.

Citat:
"Lockdowns" har massa tråkiga konsekvenser för samhället och medborgarna.
Ja men varför förepråkar ni alarmister då sådana?
Citera
2021-02-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja England och Israel har egna avtal. EU har ett gemensamt, har du inte fattat det än? Du börjar med att jämföra med Italien men flyttar återigen målstolparna när du har fel. Du är en rolig prick.
Ja, men kanske ska vi ställa oss frågan varför? Både England och Israel nödgodkände vaccin. Helt rätt enligt mig, med tanke på skarpt läge. Jag tror inte alls på sagan om att EU ville försäkra sig först att allt var tryggt och säkert och att vissa EU länder inte skulle vara beredda att göra samma som England och Israel. Utan mer på slapphet och kolossal apparat inom EU institutioner som leder till kraftigt fördröjda processer när många ska samsas och enas om någonting. Därav att vi har hamnat i detta läge, som det är med vaccintillgång, just nu tror jag. Jag tycker att vi ska lämna EU och det nu...
Citera
2021-02-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Länder som vaccinerar snabbare? Tja. England och Israel tex. 16milioner i England har fått vaccin, de flesta i Israel har vaccinerats. I Sverige 4-500.000 på ett ungefär. Vi får väl se vem som har rätt i maj-juni någon gång. Mitt förtroende för svenska myndigheter är ganska litet.
Ca 500 000 i detta nu och dom tror på fullaste allvar vi ska hinna med hela befolkningen senast till sommaren
Citera
2021-02-23, 00:36
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Ja, men kanske ska vi ställa oss frågan varför? Både England och Israel nödgodkände vaccin. Helt rätt enligt mig, med tanke på skarpt läge. Jag tror inte alls på sagan om att EU ville försäkra sig först att allt var tryggt och säkert och att vissa EU länder inte skulle vara beredda att göra samma som England och Israel. Utan mer på slapphet och kolossal apparat inom EU institutioner som leder till kraftigt fördröjda processer när många ska samsas och enas om någonting. Därav att vi har hamnat i detta läge, som det är med vaccintillgång, just nu tror jag. Jag tycker att vi ska lämna EU och det nu...

israel gjorde en deal med vaccinbolagen om att erbjuda sitt lands befolkning som försökspersoner, så man fick det först och gratis.
Citera
2021-02-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja och Nej. Och här hittar vi också anledning till din nedsatta förmåga till orsakssamband - det är ett NYTT virus och det drabbar på bred front. Faktiskt så bred att sjukvården inte klarar av att hantera volymen. Men det fattar inte du för du för dum, helt enkelt, det vet de flesta som läser här. i COVID-19
Du har som vanligt fel i det mesta du skriver. Viruset är för det första inte speciellt nytt, sjukvården klarar volymen, så brett drabbar det uppenbarligen inte när det mest är äldre och redan sjuka som blir svårt sjuka och en del av dessa dör tyvärr, men de flesta derbbas bara milt. Sen kan man tycka att du som påstår dig jobba med detta borde kunna visa en mer hyfsad ton, nu verkar det ju som om du är aggressiv mest för att du vet att dina ovetenskapliga argument inte håller.
Citera
2021-02-23, 00:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man insjukna i två eller flera covid-varianter samtidigt? Jag menar den brittiska, sydafrikanska etc.

John Campbell har gått igenom detta i en video, vid 17:22.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://omni.se/a/Qmj6rx

Sjukhus inläggningarna för vaccinerade i Skottland minskar kraftigt. AZ vaccin visar sig vara effektivare än Pfizer-Biontechs vaccin.

Jättebra!

Det är dags för Sverige att vaccinera lika snabbt som Skottland; eller åtminstone som Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jösses vad det verkar dyka upp långtidssjuka. Senast idag två kvinnor i SVT som varit sjuka i nära 1 år men som aldrig ens faktiskt testades för Covid. Men alla deras besvär hänger samman med att de måste haft Covid i mars förra året. Det är i regel mest kvinnor detta handlar om. Läkarna är dumma som inte fattar säger de. Är det inbillningssjuka eller kommer detta bli ett rejält problem?

I så fall var det stora felet att dessa 2 kvinnor aldrig testades för Covid-19 när dom var sjuka.

Man kan hävda att det i inledningsskedet rådde brist på kapacitet att testa. Men man behöver också tänka på Folkhälsomyndighetens tokiga prioritering av den test-kapacitet som fanns. Test-kapaciteten slösades bort på grupper som inte borde ha behövt testas.
Citera
2021-02-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Kommer sverige liksom england att försöka öppna 21 juni ?

Eller kommer den här skiten att pågå fram till 2022 och >
https://www.svt.se/kultur/tegnell-oppnar-for-festivalsommar

Tegnell svänger fram och tillbaka
Citera
2021-02-23, 00:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Håller med om att var väldigt segt agerat och de har fått massiv kritik (inte minst från Tyskland). Jag är övertygad om att det kommer leda till förändringar och tror det är lite överilat att lämna för detta.
Citera
2021-02-23, 01:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Håller med om att var väldigt segt agerat och de har fått massiv kritik (inte minst från Tyskland). Jag är övertygad om att det kommer leda till förändringar och tror det är lite överilat att lämna för detta.
Är det klarlagt varför EMA initialt valde att senarelägga de möten där beslut om godkännande skulle fattas? All dokumentation var vad jag förstår inlämnad sedan länge, men man valde att förlägga mötet till just innan nyår. De ändrade beslutet efter den kritik du nämner, men man undrar hur de tänkte? Man får lite känslan av att de tänkte "det där tar vi EFTER jul så vi slipper stressa".
Citera
2021-02-23, 01:14
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Problemet förber alarmister är att viruset inte ens är särskilt dödligt väldigt nära 0 faktiskt, men visst de med dåligt immunförsvar och cancer m.m. så kan det vara farligt. Men det är också en vanlig förkylning och influensa.
Skälet till att covid-19 klassas som en samhällsfarlig sjukdom är inte dess dödlighet.
Det framgår av smittskyddslagen.

Citat:
Med samhällsfarliga sjukdomar avses allmänfarliga sjukdomar som kan få en spridning i samhället som innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och som kräver extraordinära smittskyddsåtgärder

Vad tror du skulle bli konsekvenserna för samhället skulle bli om inga åtgärder vidtogs alls utan viruset tilläts spridas fritt? Tror du att sjukvården skulle klara av att ta hand om alla som behöver vård samtligt som en stor andel av personalen vid varje givet tillfälle är sjuk? Eller om de som sköter andra samhällsviktiga funktioner är sjuka och vikarierna inte räcker till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in