Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
då säger jag 6-8år för dråp yxa i huvudet eller inte blir väldigt svårt påvisa detta var planerat dvs det som krävs för det ska kallas mord...och jag tror heller inte det var planerat så dråp kommer det bli är ganska säker såvidare det inte framkommer något väldigt märkligt nu i utredningen
Instämmer helt på din kommentar, du resonerar bra i dina utlägg f.ö.
Vid en ev. Rättegång med dråp som brottsrubricering, & Om åklagarsidan får rätten på sin linje, & dömmer den tilltalade för dråp, skattar jag straffpåföljden liknande det du gör!
Men... Sen är det juh ”problemet” med vårat rättssystem, att man kan lura det så enkelt,både på gott & ont!
Med bara ett litet misstag från ett vittnesmål, en kriminaltekniker som inte hade den bästa av dagar m.m m.m
G.M skulle också redan kunna ha andra brott hängandes över honom, som bakas in i straffet, & därmed kunna utnyttja straffrabatten, för att få ner längden på just det ev. Dråpstraff.
Mycket kan hända som sagt , och hade rättssystemet varit utan brister, hade man sluppit sitta & se så jävla förvånad ut varje gång dem släpper en solklart skyldig gärningsman , pga av indicier!