2021-02-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad säger att de inte är värdeskapande? Ökad efterfrågan på varor och tjänster leder ju till expansion och investeringar.
En viss del ja men en stor del av kostnaderna är bundna i improduktiva investeringar. Skolor exempelvis, det kostar långt mer att driva en skola i ett utsatt område utan att det ger något utfall på resultatet. Incitamenten är så skeva att det saknar motstycke. Addera alternativkostnaderna som finns inbyggnada i ett transfereringssystem så inser du snart att värdet på pengarna minskar när de passerar igenom den här centrifugen av skeva incitament och dåliga beslut.
Citera
2021-02-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej inte än, nu är ju inte alla folkslag som invandrat till Sverige svårintegrerade.och egentligen handlar detta om människor och de flesta av dom är inte svårintegrerade speciellt inte yngre.

Sverige har tyvärr tagit emot allt för många svårintegrerade folkslag ,och uuutmaningarna växer.
Vi behöver inte mer av det utan mindre.
Citera
2021-02-20, 22:50
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Här är väl några exempel. Du kanske inte anser att dessa problem är knutet till kultur, och att detta är bara typiskt svenska problem vi alltid haft i vårt samhälle och som medelsvensson alltid sysslat med? :

Hedersmord
Klanstrukturer
Könsstympning
Islamism
Förnedringsrån
Balkonflickor
Månggifte
Shariapoliser
barnäktenskap

lägg till etniska gäng som antingen bombar och skjuter eller plundrar det offentliga med sina LSS-bedrägerier. kulturell belastning är en underdrift, dags för mes-jimmie att göra plats för en svensk paludan.
Citera
2021-02-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du glömde faktorer som kriminalitet. Bidragsberoende och ekonomiskt förlust på grund av massinvandringen.
Den ökande kriminaliteten är helt klart ett stort problem. I jämförelse med de flesta andra länder ligger vi dock fortfarande bra till. I princip alla delstater i USA har betydligt värre siffror. Samma sak gäller de flesta europeiska länder, Norden undantaget.

I jämförelse med övriga Norden ligger vi dåligt till. Dock, om vi rensar för gängkriminalitet, alltså brott begångna av gängmedlemmar mot medlemmar i andra gäng blir skillnaderna ganska små även i den jämförelsen.

Som sagt, jag menar absolut inte att förringa den ökande brottsligheten. Vi måste agera i frågan nu direkt innan det eskalerar. Vi får dock inte heller överdriva. Vet inte hur många gånger jag har läst på Flashback att folk ska flytta till USA, Tyskland, Spanien eller Östeuropa för att brottsligheten i Sverige är för hög. Sådana uttalanden är antingen bedrägliga eller baserade på ren okunskap.
Citera
2021-02-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Den ökande kriminaliteten är helt klart ett stort problem. I jämförelse med de flesta andra länder ligger vi dock fortfarande bra till. I princip alla delstater i USA har betydligt värre siffror. Samma sak gäller de flesta europeiska länder, Norden undantaget.

I jämförelse med övriga Norden ligger vi dåligt till. Dock, om vi rensar för gängkriminalitet, alltså brott begångna av gängmedlemmar mot medlemmar i andra gäng blir skillnaderna ganska små även i den jämförelsen.

Som sagt, jag menar absolut inte att förringa den ökande brottsligheten. Vi måste agera i frågan nu direkt innan det eskalerar. Vi får dock inte heller överdriva. Vet inte hur många gånger jag har läst på Flashback att folk ska flytta till USA, Tyskland, Spanien eller Östeuropa för att brottsligheten i Sverige är för hög. Sådana uttalanden är antingen bedrägliga eller baserade på ren okunskap.
Sverige har mest kriminalitet i EU när det kommer till skjutningar och sprängningar. Inget annat land kommer ens i närheten.
Citera
2021-02-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Sverige har mest kriminalitet i EU när det kommer till skjutningar och sprängningar. Inget annat land kommer ens i närheten.

Jo då men ni är ju inte så intresserade av att ta reda på vad som händer i andra länder. Sen tror jag att Sverige ligger i topp när det gäller att rapportera brott. I många andra länder så vågar ofta folk inte rapportera sådant.
Citera
2021-02-20, 23:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kriminaliteten i Japan är mycket låg. Förutom gangsterligorna (yakuza) som du ser hela tiden om du går på "andra sidan" av alla tågstationer. Men det är i och för sig inget nytt, och har alltid funnits.

Dock är kriminalitet helt underordnat den större frågan om tillväxt och framtidsutsikter. Kommer du ut till en japansk by på landsbygden, det är förfallet som 1800-talet. Tomma hus, förfallet, skräp.

Japan har gjort helt om senaste 2-3 åren och börjat ta in extremt många arbetskraftsinvandrare. De har nu äntligen insett att tidigare politik leder rakt mot katastrof och utplånande av landet.

Jag har i ärlighetens namn ingen större koll på hur Japan förändrat, eller inte förändrat, sin invandringspolitik den senaste tiden, men om vi för diskussionens skull säger att det du skriver stämmer, oavsett vilken orsak japanerna själva anser sig ha till detta, så kan man inte gärna jämföra arbetskraftsinvandring till Japan med vad som sker och har skett i Sverige där stora delar av vår invandring istället handlar om asyl- och i förlängningen anhöriginvandring.

Ser man till UNHCR:s siffror från 2019 så hade Japan med en total befolkning på ca. 125 miljoner 1 463 st. asylsökande, medan Sverige med en total befolkning på ca. 10 miljoner hade 253 787 st. asylsökande.

Ska vi jämföra den invandring som är aktuell för Sverige bör vi alltså se till asylinvandring och en jämförelse med Japan i det avseendet talar sitt klara språk. Sedan har tanken med asyl förstås heller aldrig varit att den ska ge en ekonomisk vinst utan snarare en tillfällig lösning för människor på flykt.
Citera
2021-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Hur är det inte sant? Tror du att en svenskfödd är gratis mellan 0-20 års ålder?

Du får finns stöd i ditt påstående och jag vill ha länk. Det är det jag sa inte var sant.
Citera
2021-02-20, 23:07
Medlem
Citat:

Vi har i snitt 1 skjutning om dagen i Sverige.
450 IS-mördare som får vandra fritt på våra gator
Mer än 40 klaner
1641 bilbränder 2016
1457 bilbränder 2017
162 bombexplosioner 2018
257 bombexplosioner 2019
108 mord 2018
111 mord 2019
15 000 gängkriminella
7840 våldtäkter 2018
8530 förra året, högsta antalet i svensk historia
Över 8000 väpnade personrån
83 200 misshandelsfall
över 100 000 befinner sig illegalt i Sverige
3000 våldsbejakande extremister
Kriminella vägspärrar i Göteborg
Rån mot äldre
Bedrägeri mot äldre
Månggiften
Barnäktenskap
Omskärelse av barn
Våld mot utryckninspersonal
Våld mot vårdpersonal mm mm...

Det måste vara skönt attt leva i en bubbla och fortsätta intala sig själv att "Sverige är helt ok", och att tycka att folket ska bara sluta gnälla.
Citera
2021-02-20, 23:09
Medlem
Citat:
Inte om man jämför hela befolkningen, då ligger Sverige någonstans i mitten.

Där Sverige sticker ut i statistiken är när man jämför unga män under 25 år. Det beror på att Sverige har ovanligt mycket gänguppgörelser. Något som så klart är allvarligt och ett rejält misslyckande från våra myndigheter.

När det gäller våld mot människor som inte ingår i kriminella gäng ligger vi däremot väldigt bra till jämfört med övriga Europa.

Personligen kan jag tycka att det är rätt bra att våra kriminella gäng rensar ut sig själva, men det får man inte säga högt.
Citera
2021-02-20, 23:12
Medlem
Citat:
Kan du nämna några omröstningar där de har röstat till höger om januariavtalet?
Jag har läst ett flertal. Har dock inte lagt några ärendenummer på minnet. In och läs själv på riksdagen.se och bilda dig din egen uppfattning. Fakta är det bästa botemedlet mot vinklad nyhetsrapportering. Jag är där inne och läser flera gånger i veckan.
Citera
2021-02-20, 23:12
Medlem
Citat:
Inte om man jämför hela befolkningen, då ligger Sverige någonstans i mitten.

Där Sverige sticker ut i statistiken är när man jämför unga män under 25 år. Det beror på att Sverige har ovanligt mycket gänguppgörelser. Något som så klart är allvarligt och ett rejält misslyckande från våra myndigheter.

När det gäller våld mot människor som inte ingår i kriminella gäng ligger vi däremot väldigt bra till jämfört med övriga Europa.

Personligen kan jag tycka att det är rätt bra att våra kriminella gäng rensar ut sig själva, men det får man inte säga högt.

Där har du fel, har aldrig förekommit så många brott mot äldre eller ungdomar som i dagens Sverige. Du pratar om våld, det har också ökat.

Visa länk på att det minskat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in