Citat:
Ursprungligen postat av
Prinsessbakelse
Det är med all rätt Åkesson får kritik för uttalandet. Jag är inte överdrivet förtjust i Sveriges migrationspolitik, men kom igen. "Kulturell belastning". Vad menar han ens med det? Det är ett direkt avhumaniserande uttryck att använda om människor.
När Åkesson nu säger att vi inte ens ska ta emot kvotflyktingar, de som verkligen lider helvetets kval i olika flyktingläger och har blivit utvalda av FN/UNHCR för vidarebosättning, så visar han verkligen sina sanna färger.
Att kräva ett totalstopp för invandring, inklusive de fruktansvärt utsatta kvotflyktingarna, och kalla de människorna för en "kulturell belastning" är inte vackert.
Nej, allt är inte vackert, exempelvis blir resultatet sällan vackert om man för en helt huvudlös politik alldeles för länge. Det är förstås tråkigt om _riktiga_ flyktingar drabbas av ett invandringsstopp som måste till för att man i flera års tid misskött invandringspolitiken.
Sedan, när det gäller "kulturell belastning" så handlar det väl i princip om all invandring som kräver integration- eller assimilationsåtgärder. Ju större skillnader det är mellan två kulturer desto större torde belastningen i regel bli, även om det även är en individuell fråga där vissa individer lättare anpassar sig än andra.
Personligen kan jag tycka att Åkesson borde ha nämnt både kulturell och ekonomisk belastning, men däremot har han i min mening helt rätt i att ett tillfälligt stopp av invandring är på sin plats om man någon gång ska få rätsida på de problem som tidigare invandring redan orsakat.