2021-02-18, 16:15
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
NVIDIA has finally conceded to the overwhelming mining demand facing the GPU market right now and launched a lineup of dedicated cryptocurrency mining GPUs

Citat:
NVIDIA is announcing a total of 4 CMP (GPUs?) out of which two, the NVIDIA CMP 30HX and 40HX will launch in Q1 and CMP 50HX and 90HX will launch in Q2. At this moment it is unclear which HX correlates to which GeForce GPU although you can make some decent guesses using the memory size (which correlates to bus width and can give away the rough model number) we can also use the hash rate and TDP to arrive at similar conclusions. With hash rates of up to 86 MH/s (and these are likely unoptimized considering NVIDIA always underpromises and over-delivers), it is clear that the company has plans to ensure a full lineup.

Citat:
With the launch of GeForce RTX 3060 on Feb. 25, we’re taking an important step to help ensure GeForce GPUs end up in the hands of gamers.

RTX 3060 software drivers are designed to detect specific attributes of the Ethereum cryptocurrency mining algorithm, and limit the hash rate, or cryptocurrency mining efficiency, by around 50 percent.

https://wccftech.com/nvidia-launches-cmp-30hx-40hx-50hx-and-90hx-gpus-for-mining-cripples-hash-rate-of-rtx-3060/
Citera
2021-02-18, 16:24
Medlem
Grymt gjort av nvidia!
Citera
2021-02-18, 16:29
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingDongDelux79
Grymt gjort av nvidia!

Generellt håller jag med. Men jag tycker också att det är lite konstigt att NVIDIA nu säger att du kan köpa grafikkort från dem, men du kan inte använda dem för vad du vill, du kan bara använda det för godkända åtgärder, som spela video spel.

Citat:
RTX 3060 software drivers are designed to detect specific attributes of the Ethereum cryptocurrency mining algorithm, and limit the hash rate, or cryptocurrency mining efficiency, by around 50 percent.

Vad händer när NVIDIA-drivrutinen missar After Effects GPU-användning för mining? Mitt grafikkort får lägre prestanda? Luktar lite fiskigt för mig.
Citera
2021-02-18, 16:30
Medlem
Den enda vinnaren på dessa produkter är Nvidia
Citera
2021-02-18, 18:31
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Generellt håller jag med. Men jag tycker också att det är lite konstigt att NVIDIA nu säger att du kan köpa grafikkort från dem, men du kan inte använda dem för vad du vill, du kan bara använda det för godkända åtgärder, som spela video spel.

Vad händer när NVIDIA-drivrutinen missar After Effects GPU-användning för mining? Mitt grafikkort får lägre prestanda? Luktar lite fiskigt för mig.
Lite sketchy kan det ju låta, men ändå förståeligt, då det varit ett problem att gamers inte kan få tag på grafikkort eftersom miners köper alla. Det låter ju i alla fall som ett försök till lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Den enda vinnaren på dessa produkter är Nvidia
Ja om det skulle vara superlukrativt är det ju dumt av nVidia att sälja dem istället för att själv sitta och mina med allt de kan tillverka så du har en poäng där.
Citera
2021-02-18, 19:09
Medlem
mnmexplorerers avatar
Tyvärr kommer det inte att lösa något, miners kommer att fortsätta köpa vanliga kort. Finns inget andra hands värde, i rena mining kort
Citera
2021-02-18, 19:21
Medlem
sneervs avatar
Eftersom det är drivrutinerna som lägger begränsningen så kommer det inte vara ett problem för miners då det kommer göras drivrutiner som kringgår begränsningen.

Nu ska alltså dom kretsar som inte är av tillräckligt bra kvalitet till bli Geforce kort bli dedikerade mining kort.

nVidia kan ju bara lägga ner snacket om att dom skulle göra detta för sina kära gamer kunder! Handlar bara som sagt om att kunna sälja undermåliga kretsar som mining kort.
Citera
2021-02-18, 19:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Så dessa nya kort, är specifikt utvecklade för kryptomining? Övriga kort är begränsade till gaming? Det låter som en bra lösning. Den här kryptomininghysterin har gått över alla gränser. Priserna på grafikkorten har skenat iväg, samt skapat tomma lagerhyllor där väntetiden är lång för beställningar.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-02-18 kl. 19:37.
Citera
2021-02-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN

Kryptofolken allstrar t.o.m. laptops(underklockade GPUs).

Skönt att NVIDIA drar i handbromsen.

AMD?
Mtp konsoler...
Citera
2021-02-18, 19:55
Medlem
happilappis avatar
Undrar hur mycket dom kostar för deras hashrate var jävligt dålig. Andra handsvärdet lär vara uruselt dessutom.

Märklig grej att göra av NVIDIA. Kanske tänkt på att tillverka fler grafikkort istället.
Citera
2021-02-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Undrar hur mycket dom kostar för deras hashrate var jävligt dålig. Andra handsvärdet lär vara uruselt dessutom.

Märklig grej att göra av NVIDIA. Kanske tänkt på att tillverka fler grafikkort istället.

Givetvis är motivet ekonomiskt men även en gnutta PR. Mjukvara gör gruvkorten spelkort och vise versa.

Det viktiga nu är att diffa spel och gruv-kort.

-> bra drag av nvidia!

Hoppas AMD hänger på.
Citera
2021-02-18, 21:49
Medlem
Med anledning av deras totala magplask med tillverkningen och logistiken av deras 3000-serie är jag kanske säker på att även dessa kort kommer möta samma öde. Dvs de finns på papper och i teorin, men extremt sällsynta i verkligheten. Ungefär som en ärlig sosse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in