2021-02-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu kommer en ny mutation, ännu mer smittsam än de tidigare.

"En ny virusvariant har upptäckts i Norge. Enligt FHI kan den vara mer smittsam än tidigare funna mutationer, rapporterar NRK."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Och nu är den tredje vågen på gång, är det någon som inte tror att det blir en fjärde, femte och sjätte våg också? Hur många år ska det ta?
Astra Zenecas vaccin har visat sig inte fungera mot ett par av mutationerna, mutationerna kommer snabbare än nya vaccin.
Det ser inte bra ut.
Det kanske blir en mutation från varje land, nej det ser definitivt inte bra ut.
Citera
2021-02-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Rusland har vel, præcis som andre lande, udvidet sin testkapacitet i forhold til starten af pandemien.
Du tror sikkert ikke på det, men de officielle tal tyder på at de tester mere end Sverige.

Visst, men de rapporterar bara dödsfall i covid-19 om de inte har någon annan diagnos som kan kopplas till dödsfallet. I Sverige skulle det motsvara de som är direkt kopplat till dödsfall utan några andra bidragande underliggande sjukdomar, dvs cirka 15 % av fallen. Vilket motsvarar cirka 7x mot totala...
Citera
2021-02-18, 17:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag tycker inte om att kalla folk korkade ... men du verkar som du inte kan ta till dig information... dessutom skriver du väldigt osammanhängande

Nedan definitioner är inte mina.. utan vedertagna begrepp inom hälsosektorn.
Du har fått länkar med beskrivning hur man räknar ut.. var konstruktiv och peka på vilken av frågorna nedan det är som stör dig så mycket

Är formeln felaktig?
Är definitionen kopplat till formelement felaktig? (Mortality Rate, IFR, CFR)
Är antal döda med Covid felaktig?
Är Sveriges befolkningsmängd felaktig?

Till samtliga frågor ovan har du fått en länk till en källa som är trovärdig.. SCB, Socialstyrelsen, CDC.

Det enda du har lyckats prestera är några lösryckta frågor.. som än en gång exponerar din okunskap.
Oaktat det så tar jag mig ändå tid att svara på dem.

1. Jag förstår absolut att hela Sveriges befolkning inte är smittad. För att räkna ut Mortality Rate så behöver inte hela befolkningen vara smittad.. det ser du om läser texten i källorna du fått.

Det är endast när du ska räkna ut IFR alternativt CFR som du behöver veta HUR många som har blivit smittade. Om du fortfarande inte förstår detta .. ja då ligger inte problemet hos mig.
Det är ingen ide att försöka förklara för dig - verkligen pärlor åt svin detta. När man försöker förklara pedagogiskt så blir svaret "du skriver osammanhängande".

Du länkar till källor - men du förstår ju inte vad som står skrivet. Att du ens håller på och tjafsar om "mortality rate per år" visar ju att du inte kan tänka logiskt och tillgodogöra dig datan.

Med ditt resonemang så kan vi ju titta på vad "morality rate":n i covid-19 var 2018. Oj, det var 0 personer som dog i covid-19 under 2018. Noll smittade och noll döda, så då måste ju covid-19 vara helt ofarligt.

Förstår du nu genom detta exempel hur pass korkad din fokusering på "mortality rate per år" är?
Citera
2021-02-18, 17:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu kommer en ny mutation, ännu mer smittsam än de tidigare.

"En ny virusvariant har upptäckts i Norge. Enligt FHI kan den vara mer smittsam än tidigare funna mutationer, rapporterar NRK."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Och nu är den tredje vågen på gång, är det någon som inte tror att det blir en fjärde, femte och sjätte våg också? Hur många år ska det ta?
Astra Zenecas vaccin har visat sig inte fungera mot ett par av mutationerna, mutationerna kommer snabbare än nya vaccin.
Det ser inte bra ut.
I Finland med. Tycks lura PCR-testerna:

Ny finsk mutation upptäckt – kan gå under radarn vid covidtest
”En blandning mellan brittiska och sydafrikanska”
En ny variant av coronaviruset, som ska vara särskilt svår att upptäcka vid PCR-test, har upptäckts i Finland.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ny-finsk-mutation-upptackt-kan-ga-under-radarn-vid-covidtest/

Som jag har förutsett så kommer vi ha en alldeles egen mutation i Sverige inom kort skulle jag tro.
Citera
Medlem
WhyYouGehs avatar
Är det värt att ta vaccin nu medan det kommer massa mutationer av viruset?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Rusland har vel, præcis som andre lande, udvidet sin testkapacitet i forhold til starten af pandemien.
Du tror sikkert ikke på det, men de officielle tal tyder på at de tester mere end Sverige.
Nej, det visar att de testar på ungefär samma nivå per capita.
Citera
2021-02-18, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyYouGeh
Är det värt att ta vaccin nu medan det kommer massa mutationer av viruset?

Om du ändå hade tänkt ta det (alltså gjort den riskbedömningen, att det är vettigt att ta det), så kan du väl lika gärna ta det? Så är du skyddad mot vissa varianter i alla fall, och kanske lite även för de andra? Det är ju bara att vaccinera om sig senare - man behöver ändå booster-doser. Jag misstänker att vi har en lång tid framför oss - flera år - med olika vacciner och top up-boosterdoser, om vi vill vara helt säkra...
Senast redigerad av Merwinna 2021-02-18 kl. 17:40.
Citera
2021-02-18, 17:38
Medlem
WhyYouGehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om du ändå hade tänkt ta det (alltså gjort den riskbedömningen, att det är vettigt att ta det), så kan du väl lika gärna ta det? Så är du skyddat mot vissa varianter i alla fall, och kanske lite även för de andra? Det är ju bara att vaccinera om sig senare - man behöver ändå booster-doser. Jag misstänker att vi har en lång tid framför oss - flera år - med olika vacciner och top up-boosterdoser, om vi vill vara helt säkra...

Just det jag tänkte, vill egentligen inte ta vaccin så vill absolut inte ta flera stycken för att det kommer nya varianter av viruset.

Tänkte ifall det kommer ett supervaccin som skyddar mot mutationerna också
Citera
2021-02-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Helt enligt Tegnell's flockimmunitetsstrategi. Att smittan sprids i skolan är ett effektivt sätt att nå hela befolkningen med covid.
Hörde på P4 att det var så synd om Somaliska barn eftersom landet har stängt ner skolor och barnen sitter hemma och påstår att detta sker trots att det inte finns nån bevis för att stängning av skolor påverkar smittspridningen.
Sveriges radio har tydligen missat den här studien från Uppsala universitet.
En radio som är finansierad med skattepengar och ska vara politiskt neutral och hålla sig till fakta.
Om det fanns nån förtroende kvar för Sveriges radio före pandemin då är det borta nu.
Citera
2021-02-18, 17:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Nu behöver personer i FHM polisbeskydd efter hot enligt radionyheter.
Citera
2021-02-18, 18:03
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad är det för prat om muterade varianter? De stoppar vi vid gränsen, det kommer jag bestämt ihåg att vi fick höra.
Citera
2021-02-18, 18:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur kommer det sig att dödstalen fortfarande ligger på relativt höga nivåer i Sverige, medan de ex. I Norge inte alls är i närheten? Har inte Sverige lärt sig något under hela denna pandemi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in