2021-02-18, 14:32
Medlem
okok1s avatar
Citat:
The strict lockdown in the UK was so effective that it stopped the spread of Covid in Sweden as well
https://twitter.com/DrEliDavid/status/1362181460887826435
Citera
2021-02-18, 14:35
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sverige har väldigt bra koll på hur stor befolkning vi har.

I befolkningen räknas givetvis inte turister, papperslösa och personer som olagligt befinner sig i Sverige in.

Så kontentan är att vi inte har så bra koll.
Citera
2021-02-18, 14:38
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var lov redan i helgen.

De uppgifter jag fått var att det inte alls var så mycket folk som du påstår i sälen.
I Åre däremot verkar det hysteriskt..

Allt är ju relativt, men med tanke på att vi är mitt i en livsfarlig och super dödlig pandemi så tycker nog jag att det var väldigt mycket människor.
Citera
2021-02-18, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Fasen vad svårt vissa har med statistik...

Av Sveriges totala befolkning är 1,7 M personer 70+... ds den grupp som haft flest antal döda med Covid (90%)

Detta betyder inte att samtliga 1,7 M kommer dö med Covid om de blir smittade.
Denna grupp har varit exponerad för Covid i ett helt år.. och "endast" ca 10.000 i denna åldersgrupp har avlidit.. dvs 0,6%... således.. även den absoluta majoriteten av 70+ åringarna har klarat sig bra... och kommer klara sig bra.

Erbjud vaccin till denna grupp och öppna upp samhället för det har långtgående konsekvenser för betydligt fler än de som fått sitt liv förkortat med 1-2 år

Medelåldern för Män är 81 år och 85 år för kvinnor.. Medelåldern för de som som dött med Covid är 81-83 år beroende på källa.
Så din strati är att ur 1,7 miljoner personer väska fram en riskgrupp på runt 10 000 personer som ska vaccineras?
Det är nog svårt att hitta de rätta 10 000 som enligt dig är riskgrupp, tror du inte det?

Är det inte så att riskgruppen i själva verket är de 1 700 000 som är 70+ och inte de 10 000 av dessa du tror riskerar att dö.

Menar du att riskgruppen 70+ omfattar 1,7 miljoner människor eller vidhåller du det du tidigare hävdat, nämligen att riskgruppen i Sverige består av 10 000 personer?
Citera
2021-02-18, 14:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Allt är ju relativt, men med tanke på att vi är mitt i en livsfarlig och super dödlig pandemi så tycker nog jag att det var väldigt mycket människor.

DET tror jag säkert det var. Men det var inte ”som vanligt” enligt mina källor.

Enligt mig borde man stänga ner skidorterna, precis som resten av Europa.

Självklart smittar man ingen om man åker egen bil dörr till dörr och sedan bor själv i ett hus och är själv i backen.
Problemet är ju att det inte funkar i praktiken. Man stannar på macken, vissa är för nära i liften, man skall ”bara” köpa en varm choklad osv osv.
Citera
2021-02-18, 14:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Thailand och Malaysia välutvecklade? Dom har inte ens ett nationellt fungerande elnät. Mycket ska man höra.
Nu sprids väl inte corona via elnätet just.
Jag misstänker att det finns brister i mobilnätet och i internettillgången också jämfört med Sverige.

Det jag hävdar är att de har helt okej sjukvårdskompetens och helt okej administration.
Det har man i Indien också, men någon påtalade att kastsystemet kan vara en orsak till bristande statistik.

Inget av länderna söder om Tibet och Kina har särskilt höga dödstal per capita och det bör ligga något annat bakom detta än medicinska och administrativa brister.
Citera
2021-02-18, 14:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så din strati är att ur 1,7 miljoner personer väska fram en riskgrupp på runt 10 000 personer som ska vaccineras?
Det är nog svårt att hitta de rätta 10 000 som enligt dig är riskgrupp, tror du inte det?

Är det inte så att riskgruppen i själva verket är de 1 700 000 som är 70+ och inte de 10 000 av dessa du tror riskerar att dö.

Menar du att riskgruppen 70+ omfattar 1,7 miljoner människor eller vidhåller du det du tidigare hävdat, nämligen att riskgruppen i Sverige består av 10 000 personer?

Du får nog läsa om mina inlägg lite bättre....

Jag har aldrig hävdat att riskgruppen är 10.000 däremot att det är 10.000 av 70+ som dött med Covid

Självklart vet du inte vem av dessa 1.7 M som är 70+ som kommer dö. .. men, har man följt rapporteringen så har det konstaterats att ju fler underliggande sjukdomar du har.. och ju äldre du är desto större sannolikhet att råka illa ut. Alla får väl bedöma lite vart de befinner sig riskmässigt.. för det är fortfarande långt ifrån alla 70+ som dör.

Så.. för att koppla in knoppen litegrann och inte hålla på med Alarmism kanske vi ska ställa ytterligare några frågor.

Det vore bra att veta hur stor mittspridningen har varit bland de som är 70+ (inkl de som fått milda eller inga symptom dvs Asymptoma).. en sak kan vi nog vara överens om .. det är inte 10.000 som smittats och lika många som dött. Har du någon uppfattning?

Är det låga smittotal.. varför denna alarmism om stor spridning.

Om det är en stor spridning.. Ja, då sjunker IFR/CFR procentuellt.. dvs lägre andel som dör i förhållande till smittade.

Dags att bestämma sig.. vilket av ovan 2 exempel är det?
Citera
2021-02-18, 15:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns någon uppdatering av R-talet?

I många andra länder är detta något som media ofta rapporterar, men inte här, vad beror det på?
R-talet ökar. Nu skattar FHM att det är 1.07 (jag har iofs mycket lågt förtroende för FHM:s skattningar och prognoser):

2021-02-10 0.99
2021-02-11 1.02
2021-02-12 1.04
2021-02-13 1.06
2021-02-14 1.06
2021-02-15 1.07

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/
Citera
2021-02-18, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag har aldrig hävdat att riskgruppen är 10.000 däremot att det är 10.000 av 70+ som dött med Covid

Självklart vet du inte vem av dessa 1.7 M som är 70+ som kommer dö. .. men, har man följt rapporteringen så har det konstaterats att ju fler underliggande sjukdomar du har.. och ju äldre du är desto större sannolikhet att råka illa ut. Alla får väl bedöma lite vart de befinner sig riskmässigt.. för det är fortfarande långt ifrån alla 70+ som dör.

Så.. för att koppla in knoppen litegrann och inte hålla på med Alarmism kanske vi ska ställa ytterligare några frågor.

Det vore bra att veta hur stor mittspridningen har varit bland de som är 70+ (inkl de som fått milda eller inga symptom dvs Asymptoma).. en sak kan vi nog vara överens om .. det är inte 10.000 som smittats och lika många som dött. Har du någon uppfattning?

Om det är en stor spridning.. Ja, då sjunker IFR/CFR procentuellt.. dvs lägre andel som dör i förhållande till smittade.

Du hävdade att riskgruppen var 0,1 % av Sveriges befolkning, möjligen indirekt och utan att du förstod det eftersom du svarade på ett inlägg som gällde riskgrupper.

Inledningsvis när jag frågade om detta rättade du inte ditt ev. misstag om riskgruppens storlek utan ställde motfrågor om vilka jag tyckte tillhörde riskgruppen. Nu svarar du bara att du aldrig påstått att riskgruppen är 10 000 personer.

Kan du inte bara svara på hur stor du tycker riskgruppen är istället för att babbla om allt annat.
Citera
2021-02-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Sannolikheten är inte obetydlig om man löpande får virus från olika djurarter som överförs till andra arter, exempelvis genom att fånga vilda djur, hålla dem tillsammans för att sälja dem levande på djurmarknader. Jag skulle snarare vilja påstå att man på detta sätt har en rätt stor risk för detta.

DNA (virus är RNA, men jag skall visa en poäng här) så görs denna typ av rekombinering mellan olika kromosomer hela tiden för att öka den genetiska variationen (som annars skulle bli lidande av den felrättning som DNA har). För RNA så är det mer ovanligt, men det innebär inte att det inte händer. Notera dessutom att RNA som tar sig in i en cell kan kombineras med RNA (halva DNA-strängar) från värddjuret och från exempelvis bakterier också.

Sannolikheten är låg vid ett enskilt tillfälle, men med tillräckligt många tillfällen där detta möjliggörs så kommer det att ske.

HIV tror man kom till på det sättet. Fast det är en väldigt osannolik förklaring. Apa med SIV bråkar med annan apa så att SIV förs vidare. Samma apa som nu är sjuk äts upp av en inföding och SIV rekombineras till HIV genom att RNA strängar förenas till ett nytt virus.
Citera
2021-02-18, 15:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Den exakta smittspridningen hos 70+ vet vi ju inte så klart men 57984 har konstaterats smittade med PCR. Någon slags uppskattning av mörkertalet skulle vara intressant.
Citera
2021-02-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ryssland har inte efterrapporterat som några andra länder gjort med plötsliga toppar utan har en ganska jämn kurva. Varför skulle situationen vara annorlunda nu?

De har vel rapporteret 2-5x flere døde pr dag siden december, i forhold til første bølge.
Derudover erkendte de også i december at de officielle tal var alt for lave, så katten er ude af sækken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in