2021-02-18, 13:36
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad skönt att regeringen inte gav oss Svenskar mer restriktioner, jag tror dom börjat förstå att vi inte är beredda att ta mer skit!

Nu säger jag det för första gången, bra Stefan. Stå på dig
Citera
2021-02-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inga nya restriktioner idag.
Nej det är samma skit gång på gång, bara samma upprepningar.
Citera
2021-02-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan ju också tillägga att rekombination av två virus är en ytterst sällsynt händelse i naturen. Det kan i princip inte hända om inte de två virusen angriper samma art. Dessutom måste det rekombinerade viruset också vara livskraftigt i den arten.

CoV2 ska alltså ha bildats genom att en människa körde trekant med en sjuk fladdermus som lever i en grotta i djupaste djungeln, en sjuk myrkott som är ett rödlistat utrotningshotat djur, fick bådas förkylningar genom en dubbel zoonotisk överföring till människa, samma cell i människan infekterades, där virusen bytte arvsmassa och bildade ett perfekt människovirus.

Sannolikheten att det ska hända är ungefär 1.0 delat med massan av ett svart hål.

Sannolikheten är inte obetydlig om man löpande får virus från olika djurarter som överförs till andra arter, exempelvis genom att fånga vilda djur, hålla dem tillsammans för att sälja dem levande på djurmarknader. Jag skulle snarare vilja påstå att man på detta sätt har en rätt stor risk för detta.

DNA (virus är RNA, men jag skall visa en poäng här) så görs denna typ av rekombinering mellan olika kromosomer hela tiden för att öka den genetiska variationen (som annars skulle bli lidande av den felrättning som DNA har). För RNA så är det mer ovanligt, men det innebär inte att det inte händer. Notera dessutom att RNA som tar sig in i en cell kan kombineras med RNA (halva DNA-strängar) från värddjuret och från exempelvis bakterier också.

Sannolikheten är låg vid ett enskilt tillfälle, men med tillräckligt många tillfällen där detta möjliggörs så kommer det att ske.
Citera
2021-02-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nej det är samma skit gång på gång, bara samma upprepningar.

I början lät det som att de skulle utöka restriktionerna, men de hotade bara med att detta kan komma att ske. Helt meningslös PK.
Citera
2021-02-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Korrekt. Men för inte så länge sedan var det 6-7 gånger mörkertal. De officiella siffrorna har arbetat ikapp lite.

Det ved jeg og derfor ville det være anderledes hvis påstanden om 7x flere døde var kommet i november.

Så når AB skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Citat

Nu avslöjas den ryska lögnen.Officiellt har 79 000 dött med covid-19. I själva verket är det 480 000 döda

Lyver de lige så flittigt som Rusland.
Citera
2021-02-18, 13:54
Medlem
Madagascars avatar
Eftersom t ex Svt och SR stänger sändningarna av presskonferenserna så vill jag påminna om dessa länkar där man kan se dem i sin helhet:

https://www.youtube.com/watch?v=1-1BwoYc9CE (börjar strax)
https://www.regeringen.se/ (pågår fortfarande)

(Det är obegripligt att Svt och SR stänger ner pressträffarna - de gör sig själva obsoleta)
Citera
2021-02-18, 14:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
England skapade monster coronavirus redan 2005
Recombinant Mouse Hepatitis Virus Strain A59 from Cloned, Full-Length cDNA Replicates to High Titers In Vitro and Is Fully Pathogenic In Vivo
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC548458/

Kinesen som jobbade i Bristol, Fu L är den som sedan är med i flera sars-team i kina! Se artikel ovan.
(Man har plockat bort flera artiklar som han var med i senaste 2 dagarna! Vem är killen UK utbildade?)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Fu+L%5BAuthor%5D

Kineserna gjorde gain av function rekombinationer av virus i Beijing ochså!
"in a recombinant virus background results in higher pathogenicity, pronounced neural symptoms and neurotropism when compared with conditions in wild-type IBV (WT-IBV) infected chickens.
In this study, we present evidence suggesting that recombinant IBV with a
mutant S2′ site (furin-S2′ site) leads to higher mortality
".

https://www.mdpi.com/1999-4915/11/10/972/htm

Bara att konstatera att virusmanipulation och gain of function forskning varit
omfattande.

Citat:
Sannolikheten är inte obetydlig om man löpande får virus från olika djurarter som överförs till andra arter, exempelvis genom att fånga vilda djur, hålla dem tillsammans för att sälja dem levande på djurmarknader. Jag skulle snarare vilja påstå att man på detta sätt har en rätt stor risk för detta.

DNA (virus är RNA, men jag skall visa en poäng här) så görs denna typ av rekombinering mellan olika kromosomer hela tiden för att öka den genetiska variationen (som annars skulle bli lidande av den felrättning som DNA har). För RNA så är det mer ovanligt, men det innebär inte att det inte händer. Notera dessutom att RNA som tar sig in i en cell kan kombineras med RNA (halva DNA-strängar) från värddjuret och från exempelvis bakterier också.

Sannolikheten är låg vid ett enskilt tillfälle, men med tillräckligt många tillfällen där detta möjliggörs så kommer det att ske.

Om du går in i forskningsdatabaser och söker så ser du att man gjort massor av
"gain of function" forskning. Bland annat i Wuhan.
Blir lite skratt retande att hävda att naturen, bredvid ett Klass 4 labb skulle skapa
ett modifierat SARS virus med samma "klipp och klistra" metod som de använder i labb.
Citera
2021-02-18, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 30
Nya fall: 4 958

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 86, 96, 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 341, 3 761, 4 087, 4 988, 6 603.
Citera
2021-02-18, 14:04
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nu när vi kommit ett år in i epidemin - vad vet man om risken för ADE om man senare skulle smittas av en muterad variant om man tidigare antingen haft Covid eller om man vaccinerats?
https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Finns en hel tråd om problemet:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2021-02-18, 14:05
Medlem
Jag såg igår att gapet nu börjar öka igen, exempelvis platz.se rappade igår 88 avlidna med corona och dagens siffra på 30 avlidna ser inte "korrekt" ut.

Jag får studera siffrorna ikväll, har inte tid med detta nu.
Citera
2021-02-18, 14:06
Medlem
Citat:

Jag skulle hävda att det är statistiskt omöjligt för den rekombinationen att ske under radarn. Något av de två inblandade virusen skulle lyckas korsa till människa på egen hand, långt innan det kunde hända. Dessutom skulle det generera tiotusentals sjukdomsfall på vägen, innan det lär sig att smitta mellan människor. Man skulle också hitta de inblandade virusen hos djur.
Citera
2021-02-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om du går in i forskningsdatabaser och söker så ser du att man gjort massor av
"gain of function" forskning. Bland annat i Wuhan.
Blir lite skratt retande att hävda att naturen, bredvid ett Klass 4 labb skulle skapa
ett modifierat SARS virus med samma "klipp och klistra" metod som de använder i labb.

Jag säger inte att det inte kan vara gjort i ett labb, jag säger bara att sannolikheten för att viruset faktiskt skapats i naturen är betydligt högre än vad en del vill få det till. Särskilt eftersom vi människor har en tendens att ge virus rätt bra förutsättningar för att klippa och klistra i sin RNA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in