2021-02-17, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dummy123
Goddag! Jag förbi gick mäklaren och skrev direkt till säljaren. Fick en fruktansvärd reaktion tillbaka!

Gå till slutet för frågeställningen.

Jag och min respektive är i fasen att köpa hus.
Vi har nu varit på jakt i lite över ett år och förra söndagen dök det upp ett hus som vi blev väldigt förtjusta i.

På Måndagen ringde jag mäklaren och ställde lite frågor kopplat mot huset och sa att vi var väldigt intresserade.

Jag anmälde oss på visningen som skulle vara på lördagen och sa att jag hade velat se huset snabbare men att jag just nu veckopendlar med jobbet och är hemma först på lördag.

Får som svar av mäklaren
"Ok, jag anmäler er & återkommer om den blir såld. "

Jag tänkte jaja typiskt mäklare.
Notera att jag aldrig fick en exakt visningtid.

Veckan går och jag hör inte ett ord från mäklaren utan skriver på fredag eftermiddag och frågar vilken tid visning är och får till svar.

"Hej! Den blev "tyvärr" såld idag. // Med vänlig hälsning, *** ****"

Jag blev jätte besviken och beslutar mig att kontakta säljaren direkt, har ju inte fått säljarens uppgifter av mäklaren men i besiktningsprotokoll står det vem som säljer plus att jag kontrollerade mot adressen på objektet.

Jag skriver

"Hejsan *****!.

Min uppfattning är att du säljer ett hus i *******
Jag vill absolut inte tränga mig på men är lite besviken.

Jag och min sambo har varit väldigt intresserad av ditt hus och ha försökt anordna en visning med mäklare men han har varit lite avigt inställd och idag när jag hörde av om visning imorgon så meddelade han att huset är sålt.

Jag ville bara kontrollera att det faktiskt är så. Är ju förståss fullt förstående om ni valt att sälja."

Jag får inget svar på smset men dagen efter har jag två missade samtal från skyddatnummer och när det ringer en tredje gång så svarar jag, varpå en kvinna är alldeles rosenrasande och skäller ut mig på noter att jag kontaktat hennes mamma om huset och att hon inte har någonting alls men den försäljningen att göra och att jag absolut inte ska kontakta henne igen. Kvinnan presenterade sig aldrig och ringde som sagt på skyddatnummer.

Har jag gått över någon gräns här?
Var det så fruktansvärt det jag skrev eller gjorde?
Är det okej att kontakta säljarna direkt och förbigå mäklaren?

Som jag nämt tidigare så tror jag det är såhär mäklaren har gjort:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/865gRQ/toppmaklare-misstanks-ha-tjanat-miljoner-pa-bluffaffarer

Kanske är din mäklare som även skrivs om i tidningen?
Citera
2021-02-17, 07:33
Medlem
Tvärtemot många i denna tråd ser jag inga problem med ditt agerande. Däremot verkar det som att de är väldigt konstiga säljare.

Reaktionen är helt klar överdriven. En normal säljare hade blivit irriterad på mäklaren som tagit en genväg för att slippa blanda in dig. Mäklare är i regel inte intresserad av ahh sälja till högsta pris, utan till *snabbaste*. Fler affärer, mer provision. Sk incitamenttrappor som mäklare kan ha i kontrakt ger mer vad det blir, det är oftast bättre att istället jaga fler affärer och det fasta arvode som varje inbringar.

Men tillbaka till säljaren. Överreaktion. Bara att säga ”jaja gumman du verkar ha vaknat på fel sida. Ta det lugnt, du verkar inte må så bra”. Personen kommer explodera och sedan kan du njuta av att den personen kommer sitta och skaka i en vecka i en självupplevd missvisa
Citera
2021-02-17, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag hade varit tacksam om någon ringde upp mig och sa att mäklaren gav de inte tid för en visning. Jag hade sparkat mäklaren direkt. En intressant extra kan vara flera hundra tusen extra vid försäljningen.

Word.

Vid en försäljning vill man ha bästa möjliga pris och därav borde det vara intressant om mäklaren sköter sitt jobb.

Hennes reaktion är överdriven. Antingen har hon social fobi eller det ligger något skumt bakom.
Citera
2021-02-17, 08:13
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Om man låter sitt nummer läggas ut för allmän beskådan kan man inte bli förvånad om nån ringer.
Citera
2021-02-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dummy123
Så jag ska alltså betala någon 5 - 7 miljoner för någonting men vara avhållsam med att ställa frågor ?

Grejen är att TS i detta fall inte betalade någon för nånting. Han var intresserad av ett hus, som säljaren valde att sälja utan att hålla fler visningar. Det är säljarens val, och de hade anlitat en mäklare för att sköta kontakten. De behöver inte förklara något för TS.
Citera
2021-02-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Att mäklaren inte behöver säga något säger ingenting om vad som är moraliskt rätt eller fel. Hade jag lagt ut ett hus via en firma och mäklaren gjort så här innan huset är sålt så hade jag aldrig använt den firman igen.

Är huset sålt hade jag inte gått i taket över ett vänligt skrivet sms. Seriöst, har Sverige blivit så autistiskt att det anses vara att gå över gränsen om man kommunicerar på ett vänligt sätt?

Nu vet ni ju inte ifall mäklaren gjort något annat än just vad säljaren önskat. Det är mycket möjligt att det var säljaren som inte ville hålla fler visningar och få in fler spekulanter för att de hittat en spekulant de ville ha, samt ett pris de ville ha.
Då kan det kännas lite påstridigt och irriterande att nån envis eftersläntrare hör av sig och beklagar sig över att de inte fick chans att se huset och lägga bud. Det är ingen demokratisk process, att sälja bostad, där alla som vill får en chans att se huset och lägga bud.
Citera
2021-02-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Men morsan kanske är dement.
Du har ingen insyn i försäljningen.

+1 på detta

Gjort är gjort hur som helst, men jag hoppas TS och andra som läser tråden kan dra lärdom av det. Lämpligare hade varit att kontakta mäklaren och ifrågasätta varför du nu inte fick komma på visning innan huset såldes. Alternativt mäklarens chef om du nu inte är nöjd med svaret. Men allra helst som någon skrev, huset är sålt så vad skulle kontakt med säljaren efteråt åstadkomma?
Citera
2021-02-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Lugn, man måste i stort sätt gå via mäklare idag.
Tycker det var en överdriven reaktion. Du är kunden och har rätt att ställa krav och få det på ditt sätt. Du ska göra ett husköp, den här mäklaren fokuserar mer på sin % än ditt bästa.

Lämna en dålig recension och byt mäklare direkt

Vadå byt mäklare..? TS var spekulant, inte säljare. Han har inte anlitat en mäklare, eller betalt mäklaren en krona för den delen. Han var ev. sen till partyt dessutom, då det verkar som att det kan ha hållits visning innan, och de har redan fått bud.
Sen verkar det ju i detta fallet vara en äldre person som var ägare, men dennes barn som skötte försäljningen. Så diverse tänkbara tragedier kan ligga bakom, att den äldre blivit dement, att den äldres livspartner gått bort och de måste sälja osv... Av någon anledning var dennes barn tvungen att sköta försäljningen och då kan det bli känsligt om en spekulant hör av sig till denna gamla, eventuellt dementa människa efter att huset sålts.
Citera
2021-02-17, 10:48
Medlem
Liten parantes i detta ärende...

Jag blev uppringd av en spekulant några dagar efter att jag sålt huset... och fick mig en ordentlig utskällning av honom. Han var skitsur för jag hade sålt huset under helgen då han var bortrest (Gotland) och nej jag fick inget högre bud av honom... utan bara utskällning...

Nu låg det till så att mäklaren har försökt sälja huset i flera månader och denna spekulant har ringt till mäklaren varje vecka och ifrågasatt varför huset är så dyrt. Han har till och med ringt mäklaren under visningarna av mitt hus och stört henne om varför huset är så dyrt...

När jag efter flera månader fick ett riktigt bud som jag kunde acceptera så gjorde jag det.

Min gissning är att han fick nog skit av sin sambo/fru över att han var för snål för att ge ett vettigt bud och lät det gå ut över mig. Det tar jag för det är en rolig historia att berätta...
Citera
2021-02-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardyman
Jag är inne på din linje också. Jag skulle kolla upp vilket släkt / bekantskap mäklaren har med köparen. En riktig mäklare och en seriös säljare säger väl inte nej till ett ev mycket högre bud. Mäklaren har garanterat en bekant som ville ha huset.

Eller så har säljaren en bekant som de tänkt sälja till? Valet är säljarens.
Citera
2021-02-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavyD
Liten parantes i detta ärende...

Jag blev uppringd av en spekulant några dagar efter att jag sålt huset... och fick mig en ordentlig utskällning av honom. Han var skitsur för jag hade sålt huset under helgen då han var bortrest (Gotland) och nej jag fick inget högre bud av honom... utan bara utskällning...

Nu låg det till så att mäklaren har försökt sälja huset i flera månader och denna spekulant har ringt till mäklaren varje vecka och ifrågasatt varför huset är så dyrt. Han har till och med ringt mäklaren under visningarna av mitt hus och stört henne om varför huset är så dyrt...

När jag efter flera månader fick ett riktigt bud som jag kunde acceptera så gjorde jag det.

Min gissning är att han fick nog skit av sin sambo/fru över att han var för snål för att ge ett vettigt bud och lät det gå ut över mig. Det tar jag för det är en rolig historia att berätta...

Haha!
Där fick vi höra en berättelse från andra sidan av myntet!
Citera
2021-02-17, 11:21
Medlem
wedonthavetimes avatar
Ett tips till TS om detta nu var ett drömhus, "one-of-a-kind". Ditt brev var dåligt. Riktigt dåligt. Det enda brevet skall innehålla är ett högre bud, och det markant högre, och det måste ske snabbt, via telefon eller sms, så att säljarna avbryter kontraktskrivningen som kanske ligger en halvtimma bort.

Nästa gång samma sak händer så skall du fråga mäklaren "Vad såldes huset för?

Om det såldes för 4.9m så säger du till mäklaren, "Säg till säljarna att jag bjuder 5.9 om dom avbryter affären med befingliga, och vi kan skriva kontrakt nu direkt, jag skriver även detta till säljarna för att gardera mig om att du för budskapet vidare"

Jag vet två affärer som gick igenom på detta sätt. Den ena var jag själv spekulant på där det kom in en kille som körde den här taktiken i sista stund.

Den andra gången körde min far den här taktiken och han köpte sitt drömhus. Det var bara en timma kvar innan säljaren och den ursprungliga köparen skulle skriva kontrakt.

Att mäklaren säger att huset är sålt betyder inte att köptekontraktet hunnit skrivas på.

All respekt till alla som vågar vara lite fräcka och smarta för att nå sina mål.
Senast redigerad av wedonthavetime 2021-02-17 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in