2021-02-17, 07:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite mer info kring COMMUNITY-studien över antikroppar från Danderyds sjukhus. Inget om mutationerna. Det nämndes inte heller i fas II-studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.03.21249162v1

Resultat FAS 3

Av de personer som utvecklade antikroppar mot SARS-CoV-2 i våras har 96% kvar dessa nio månader senare. De flesta har även ett SARS CoV-2 specifikt T-cellsminne. Immuniteten verkar i hög grad skydda mot återinfektion. Det visar den tredje uppföljningen i COMMUNITY-studien som undersöker långtidsimmunitet efter covid-19.

I våras 2020 samlades prover in från 2 149 medarbetare på Danderyds sjukhus, där 19% visades ha antikroppar mot SARS-CoV-2. Nu har fas 3 av studien genomförts och 1 884 personer (88% av gruppen) har åter lämnat blodprov.

De nya resultaten visar att 96% av de 370 deltagare som i våras hade antikroppar mot spike-proteinet, d.v.s. de antikroppar som kan neutralisera viruset, fortfarande, efter 9 månader, har mätbara nivåer av dessa antikroppar. Två tredjedelar av dessa individer har också ett uppmätt SARS CoV-2 specifikt T-cellsminne.

I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.

Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar. En osäkerhet har varit om en individ med antikroppar kan bära på viruset och föra smittan vidare utan att själv ha några symptom, men den risken verkar vara mycket liten.

Community-studien har mätt både antikroppar och T-cellsminne på samtliga 1 884 studiedeltagare. Förutom att vi ser att 40% av hela gruppen nu har haft genomgången covid-19, ser vi också att mindre än 2% av de som inte har antikroppar har tecken på ett SARS-CoV-2 specifikt T-cellsminne, vilket talar för att antikroppar mot spike-proteinet speglar den generella immuniteten.

COMMUNITY-studien fortsätter och nästa provtagning sker i maj 2021 då en stor andel deltagare förväntas vara vaccinerade. Då kommer studien kunna jämföra immunförsvaret efter naturlig infektion och efter vaccinering.
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/
Tack för att du klippte in detta. Är den här peer-reviewed? Ska den bli det?

Mätbara nivåer, betyder det att de medför skydd eller betyder det att man har avancerad mätteknik?

1% blev återinfekterade under 10 v. Hmm... vilken 10v-period då? Om det var under sommarperioden t ex så tror jag 1% är ungefär lika många som blev smittade i en slumpad grupp i samma ålder etc. De påstår att 1% är litet, men jag ser inte att de har någon kontroll? De hade en kontrollgrupp men provtog inte dem under den här 10v-perioden??
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-17 kl. 08:01.
Citera
2021-02-17, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Rasist, inuiter heter dom! D-vitamin hittar vi alla i fisk vi ö-bor.
Off topic:

Så eskimåerna i västra Kanada de är riktiga rasister för att de benämner sig själva som eskimåer.

Wiki - Eskimo:
The two main peoples known as Eskimo are the Inuit (including the Alaskan Iñupiat, the Greenlandic Inuit, and the diverse Inuit of Canada) and the Yupik of eastern Siberia[3] and Alaska. A third northern group, the Aleut, is closely related to both. They share a relatively recent common ancestor and a language group, Eskimo-Aleut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eskimo

Wiki - Eskimå
Eskimå är ett samlingsbegrepp för personer som tillhör folkgrupperna inuiter på Grönland, i Kanada och yupik i västra Alaska, och i Ryssland.

Enligt den svenska Diskrimineringsombudsmannen bör ordet eskimå undvikas: ”Eskimå kan uppfattas som kränkande och bör därför undvikas, även om det finns delade meningar bland grönlänningar/inuiter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eskim%C3%A5
Citera
2021-02-17, 07:59
Medlem
De kommer komma med lättnader, max 50 personer på evenemang tror och hoppas jag.
Citera
2021-02-17, 08:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas på skärpning eftersom det tyder på att smittspridningen ökar nu igen.

Men jag minns när smittspridningen ökade i höstas och Amanda Lind presenterade lättnader, från 50 till 500 på publikevenemang:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-kan-verka-lite-trubbigt, 29e sep

Med tanke på vad hon sa igår där hon pratade om lättnader om spridningen går ner så är det inte otroligt.

Från Omni:
Citat:
Om läget med pandemin förbättras kan regeringen föreslå justeringar av regler så att ökad hänsyn tas till vilka olika förutsättningar som verksamheter har. Det säger idrotts- och kulturminister Amanda Lind (MP) i SVT:s Corona Special.
Citera
2021-02-17, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tack för att du klippte in detta. Är den här peer-reviewed? Ska den bli det?

Mätbara nivåer, betyder det att de medför skydd eller betyder det att man har avancerad mätteknik?

1% blev återinfekterade under 10 v. Hmm... vilken 10v-period då? Om det var under sommarperioden t ex så tror jag 1% är ungefär lika många som blev smittade i en slumpad grupp i samma ålder etc. De påstår att 1% är litet, men jag ser inte att de har någon kontroll? De hade en kontrollgrupp men provtog inte dem under den här 10v-perioden??
Fas II-studien fortfarande som pre-print. Det jag vänder mig emot är att man blåser upp detta och t.o.m. ger råd utifrån studien som inte ens är publicerad som en pre-print än.
Citera
2021-02-17, 08:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ny pressträff kl 08 med hallenberg m fl.
Kl 0815 tydligen. De kanske inte vill störa Morgonekot i SR P1 som börjar kl 08.
Citera
2021-02-17, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Fas II-studien fortfarande som pre-print. Det jag vänder mig emot är att man blåser upp detta och t.o.m. ger råd utifrån studien som inte ens är publicerad som en pre-print än.
Jag håller med. Svt Rapport slog upp detta stort igår.
Citera
2021-02-17, 08:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Med tanke på vad hon sa igår där hon pratade om lättnader om spridningen går ner så är det inte otroligt.

Från Omni:
De borde fokusera på att göra regler/rekommendationer kluriga och effektiva för att minska smittspridningen. Det finns ju en del erfarenhet nu.

Generella lättnader är inte lämpligt tycker jag.
Citera
2021-02-17, 08:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kl 0815 tydligen. De kanske inte vill störa Morgonekot i SR P1 som börjar kl 08.
Bara förslag som ska gå ut på remiss till den 26 februari. Men man diskuterar tydligen faktiska nedstängningar av delar av samhället.

Låter som man har information om ett möjligt allvarligt läge framöver och att man räknar med det och vill förbereda för hårdare restriktioner. Det är nog sunt att förhålla sig så tror jag.
Citera
2021-02-17, 08:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Bara förslag som ska gå ut på remiss till den 26 februari. Men man diskuterar tydligen faktiska nedstängningar av delar av samhället.

Låter som man har information om ett möjligt allvarligt läge framöver och att man räknar med det och vill förbereda för hårdare restriktioner. Det är nog sunt att förhålla sig så tror jag.
Regeringen är proaktiv! Mycket bra!
Citera
2021-02-17, 08:25
Medlem
santos_devilles avatar
Ännu mer restriktioner och inskränkning på vår frihet. Jävla fascistregering. Helt sjukt!
Citera
2021-02-17, 08:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

För första gången verkar såssarna förstått att man måste vara förberedd..
Känns skönt att de faktiskt kan stänga ner.
Sen tror jag ju inte att det kommer ske, men man vet ju aldrig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in