2021-02-17, 07:19
Medlem
''Den framgångsrika mäklaren ska ha förmått kunder att sälja hus och lägenheter billigt till sina medhjälpare. Sedan har bostäderna lagts ut på den öppna marknaden – där de gått för uppemot dubbla priset. Mannen misstänks ha tjänat miljoner på det avancerade bulvanupplägget, kan Aftonbladet avslöja.''

Vem kan denna herre vara?

Källa:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/865gRQ/toppmaklare-misstanks-ha-tjanat-miljoner-pa-bluffaffarer
Senast redigerad av PPN59801R001 2021-02-17 kl. 07:24. Anledning: Fel årtal
Citera
2021-02-17, 07:29
Medlem
note-its avatar
Nä den artikeln tar jag med en nypa salt va. Den är nog inte helt sanningsenlig.
Vem säljer ett radhus för 1,4 som sen är värt 4,6 mille?
Detta oavsett renoveringskostnader så har alla objekt ett visst kvadratmeter pris på alla adresser.
Citera
2021-02-17, 07:44
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nä den artikeln tar jag med en nypa salt va. Den är nog inte helt sanningsenlig.
Detta oavsett renoveringskostnader så har alla objekt ett visst kvadratmeter pris på alla adresser.

Säljaren kanske fick ytterligare 1,4 miljoner under bordet.

Vem är mäklaren från ürten?
Citera
2021-02-17, 07:47
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Säljaren kanske fick ytterligare 1,4 miljoner under bordet.
Precis men varför liksom? Vad gör man med 1,4 mille man inte kan förklara? Haha
Citera
2021-02-17, 07:48
Medlem
Citat:

Haha vad svamlar du om? Är det artikeln man ska ta med en nypa salt? Han står åtalad för fyra fall av skattebrott.
Citera
2021-02-17, 07:52
Medlem
Citat:

Kan ha varit äldre människors boende oftast ensamma! sen kommer en visning som då "mäklarensvänner" budar på, andra bud framförs inte eller framförs att säljaren har valt att sälja till en viss person! Det är ingen som kan kolla det...! Tycker dom borde syna mäklarna mer det förekommer mycket skit i den branschen!
Citera
2021-02-17, 07:56
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Kan ha varit äldre människors boende oftast ensamma! sen kommer en visning som då "mäklarensvänner" budar på, andra bud framförs inte eller framförs att säljaren har valt att sälja till en viss person! Det är ingen som kan kolla det...! Tycker dom borde syna mäklarna mer det förekommer mycket skit i den branschen!
Alla försäljningar är offentliga så de redovisas på nätet. Grannarna borde ha reagerat kan man tycka. Nåja, jag anser det finns för många fel för att tro på artikeln.
Citera
2021-02-17, 07:56
Medlem
Citat:
Sug mig. Självklart är det artikeln som innehåller en massa konstigheter. Om du inte fattar det så läs en Kalle Anka istället.
Ditt mongo.

Redogör gärna för konstigheterna då. Han har inriktat sig på billigare objekt i förorterna. Antagligen rör det sig om invandrare som kanske inte har så bra koll, och som nämnts tidigare, kanske äldre människor som är lättare att blåsa. Finns ingenting i artikeln som jag upplever som konstigt - men förklara gärna.

Artikeln redogör ju dessutom för ett pågående ÅTAL. Inte bara massa lösa påhitt, med andra ord.
Citera
2021-02-17, 08:01
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Precis men varför liksom? Vad gör man med 1,4 mille man inte kan förklara? Haha

Köper ett hus i sitt gamla hemland.
Citera
2021-02-17, 08:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Alla försäljningar är offentliga så de redovisas på nätet. Grannarna borde ha reagerat kan man tycka. Nåja, jag anser det finns för många fel för att tro på artikeln.
Tror inte det behöver vara så konstigt. Han har tydligen varit "stjärnmäklare" i 15 år eller så. Det blir hundratals affärer (toppmäklaren där jag bor säljer åtminstone femtio om året) över dom åren. Om bara några få procent är lättlurade (gamlingar, språkutmanade, dumhuvuden) så kan det nog bli tillräckligt många fulaffärer både för att det skall bli bra med stålar men också att det blir uppmärksammat nog att någon tipsar myndigheter.

Skall bli en kul nyhet att följa i vilket fall.
Citera
2021-02-17, 08:15
Medlem
Simonisbacks avatar
Vet någon vilket mäklarkontor hos mäklarfirman?
Citera
2021-02-17, 08:15
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:

Läs artikeln. Den beskriver bluffmäklarens modus operandi ganska tydligt.

Han sålde en lägenhet t.ex. i Kista för 800kkr till en person som aldrig varit skriven där( en bulvan). Sedan sålde köparen och mäklaren vidare detta efter bara några månader för 1,5 miljoner kr. Står mer detaljerat i artikeln.
Senast redigerad av Ducadream 2021-02-17 kl. 08:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in