2021-02-14, 00:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Missade du att vi hade en krasch för exakt ett år sedan? Du får nog vänta 10 år till nästa kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt,

De här idiotierna tror att marknaden kraschar varje år.
Det kommer en riktig reset. Förra året var inte det, det var bara en nedgång på ca -40%, och det tog inte lång tid innan börserna var på nya ATH-nivåer igen. En riktig krasch kommer vara på mer än -70% och det kommer vara kring 7 svåra år för att återhämta ekonomin.

När ekonomin dippade förra året så fortsatte centralbankerna bara med samma metoder som de har hållit på med sedan 2008. QE, MMT, etc. De hittar på nya ord, men lösningen har hela tiden varit att trycka mer pengar för att artificiellt driva upp tillgångspriserna. Givetvis kan det inte fortsätta för all framtid, utan någon gång kommer korthuset att brista. Det vi såg förra året var inte den bristningsgränsen, utan bara centralbankerna som la in ytterligare en växel i inflationssnurran.

Hurusom så spelar det inte någon roll för ämnet exakt vilket datum nästa krasch kommer ske. De är ingen som vet om det blir i år eller om flera år in i framtiden. Frågan är var ska man ha sina pengar när kalaset förr eller senare tar slut?
Citera
2021-02-14, 00:07
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Man blir inte rik på guld.

Alltså, det enda jag är ute efter när jag nämner ädelmetaller och krypto är inflationsskydd. Då är stabilitet en förutsättning.

Vid en eventuell börskrasch. Som frågeställningen i tråden handlar om.

Jag skulle aldrig satsa på guld eller silver för att tänka hög avkastning eller bli rik. Jag ser det mer som väldigt stabila fonder.

Siktar man på hög avkastning måste man ta risker. Då ska är aktier bättre.
När våra pengar bokstavligen blir värda lika mycket som dasspapper så tror jag att efterfrågan på klassiska värdebevarare som guld och silver kommer att skjuta i höjden. Är man tidig på den bollen så tror jag att det skulle kunna vara en vinstlott. Jag tror inte att platina har samma status.
Citera
2021-02-14, 00:22
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Och hur många år håller det innan det kraschar?
Det är ingen som vet. Det man däremot kan se är att centralbankerna blir mer och mer desperata, och injekterar allt större stimulanser i våra ekonomier. Det är som en drogpåverkad som söker efter nya kickar och går på allt tyngre och tyngre droger. Nollränta och minusränta; QE hos FED och ECB, och Riksbanken som också fortsätter köpa statsobligationer; stimulanspaket, t.ex. gav USA 2 st checkar på 600 USD till nästan alla i USA förra året, och nu är det prat om att Joe Biden snart ska ge ut en ny check på 2000 USD. Titta på en graf över M1 i USA så ser du en ökning på ~20% förra året. Osv. Denna typen av stimulanser har avtagande effekt, och därför måste man öka dosen för varje gång; precis som en drogpåverkad som jagar större doser eller tyngre droger för att uppleva samma rus igen.

Men som sagt, ingen vet när det kommer att krascha. Men man måste vara blind om man tror att detta kan pågå i all framtid. Som sagt så är centralbankerna desperata och kommer att pröva alla metoder de kan för att artificiellt hålla ekonomin levande på dessa uppblåsta nivåer. Så det kanske är flera år kvar innan ballongen spricker, vem vet.

Frågan jag däremot ställer är: var ska man placera sina pengar för att bli rik när ballongen väl spricker?
Citera
2021-02-14, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
När våra pengar bokstavligen blir värda lika mycket som dasspapper så tror jag att efterfrågan på klassiska värdebevarare som guld och silver kommer att skjuta i höjden. Är man tidig på den bollen så tror jag att det skulle kunna vara en vinstlott. Jag tror inte att platina har samma status.

Status vet jag inte, men värde.

Priset på ädelmetaller är ändå tämligen stabilt i jämförelse med valutor och aktier.

Om guld skulle ”skjuta i höjden” pga att folk får panik så är det övervärderat. Allt som är övervärderat kommer krascha förr eller senare.

Det reella värdet ska vara i proportion till efterfrågan och sällsynthet. Därför tror jag platina är stabilare.

Men jag tror inte guld kommer göra det.

Vlill du tjäna stora pengar så ska du satsa på annat. Guld köper man pga stabiliteten och relativt säker uppgång över tid.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-02-14 kl. 00:25.
Citera
2021-02-14, 00:44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Status vet jag inte, men värde.

Priset på ädelmetaller är ändå tämligen stabilt i jämförelse med valutor och aktier.

Om guld skulle ”skjuta i höjden” pga att folk får panik så är det övervärderat. Allt som är övervärderat kommer krascha förr eller senare.

Det reella värdet ska vara i proportion till efterfrågan och sällsynthet. Därför tror jag platina är stabilare.

Men jag tror inte guld kommer göra det.

Vlill du tjäna stora pengar så ska du satsa på annat. Guld köper man pga stabiliteten och relativt säker uppgång över tid.
Idag har de flesta sina tillgångar i fiat och inte i ädelmetaller. Men när det blir allt mer uppenbart för folk att det inte längre är möjligt att äga större mängder av fiat p.g.a. att det tappar i värde för snabbt, så kommer de större spelarna att omallokera sitt kapital i alternativa tillgångar. Nyligen så såg vi t.ex. Tesla som köpte bitcoin för 1,5 miljarder USD, och jag hörde från någon källa att de i sitt announcement tydligen var öppna för att investera i guld i framtiden. Idag såg jag rubriken att Morgan Stanley kanske kommer att investera i bitcoin: https://www.zerohedge.com/markets/morgan-stanleys-150bn-investment-arm-may-soon-buy-bitcoin Det ryktas om att även Apple överväger bitcoin. Osv. Det kommer allt fler nyheter och tecken på att företag flyttar sina tillgångar från USD som inflateras sönder, till mer stabila och värdebevarande tillgångar som bitcoin.

Jag är dock skeptisk till platina. Dels har det mig veterligen aldrig använts som pengar, så efterfrågan på metallen kommer bara från industrin och inte från investerare. Praktiskt sett så används platina framförallt för att rena avgaser i katalysatorn i dieselmotorer, och jag tror att efterfrågan på dieselfordon kommer att minska allt mer kommande år. Så jag tror inte att det kommer att vara ett särskilt klokt kort. Men du kanske ser något användningsområde för metallen som du tror kommer öka framöver?
Citera
2021-02-14, 07:42
Avslutad
Citat:
Idag har de flesta sina tillgångar i fiat och inte i ädelmetaller. Men när det blir allt mer uppenbart för folk att det inte längre är möjligt att äga större mängder av fiat p.g.a. att det tappar i värde för snabbt, så kommer de större spelarna att omallokera sitt kapital i alternativa tillgångar. Nyligen så såg vi t.ex. Tesla som köpte bitcoin för 1,5 miljarder USD, och jag hörde från någon källa att de i sitt announcement tydligen var öppna för att investera i guld i framtiden. Idag såg jag rubriken att Morgan Stanley kanske kommer att investera i bitcoin: https://www.zerohedge.com/markets/morgan-stanleys-150bn-investment-arm-may-soon-buy-bitcoin Det ryktas om att även Apple överväger bitcoin. Osv. Det kommer allt fler nyheter och tecken på att företag flyttar sina tillgångar från USD som inflateras sönder, till mer stabila och värdebevarande tillgångar som bitcoin.

Jag är dock skeptisk till platina. Dels har det mig veterligen aldrig använts som pengar, så efterfrågan på metallen kommer bara från industrin och inte från investerare. Praktiskt sett så används platina framförallt för att rena avgaser i katalysatorn i dieselmotorer, och jag tror att efterfrågan på dieselfordon kommer att minska allt mer kommande år. Så jag tror inte att det kommer att vara ett särskilt klokt kort. Men du kanske ser något användningsområde för metallen som du tror kommer öka framöver?

Ja alltså jag har inte ens ”tittat” på platina, jag bara nämnde det som exempel. Jag är öppen för förslag.

Det är mer som ett alternativ för guld. Men visst blir det guld också.

Dock är inget skyddat från en finanskris. Guldet tex tappade halva sitt värde efter finanskrisen 2011. Det är typ nu det är tillbaka till de nivåerna det hade innan krisen.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-02-14 kl. 07:50.
Citera
2021-02-14, 07:49
Medlem
Citat:
Det kommer en riktig reset. Förra året var inte det, det var bara en nedgång på ca -40%, och det tog inte lång tid innan börserna var på nya ATH-nivåer igen. En riktig krasch kommer vara på mer än -70% och det kommer vara kring 7 svåra år för att återhämta ekonomin.

När ekonomin dippade förra året så fortsatte centralbankerna bara med samma metoder som de har hållit på med sedan 2008. QE, MMT, etc. De hittar på nya ord, men lösningen har hela tiden varit att trycka mer pengar för att artificiellt driva upp tillgångspriserna. Givetvis kan det inte fortsätta för all framtid, utan någon gång kommer korthuset att brista. Det vi såg förra året var inte den bristningsgränsen, utan bara centralbankerna som la in ytterligare en växel i inflationssnurran.

Hurusom så spelar det inte någon roll för ämnet exakt vilket datum nästa krasch kommer ske. De är ingen som vet om det blir i år eller om flera år in i framtiden. Frågan är var ska man ha sina pengar när kalaset förr eller senare tar slut?

Om dom tar till doping när vi har en världsomfattande pandemi som med lätthet hade befriat världens ledare från ansvar inför folkets missnöje pga nedgång i ekonomin när ska dom då låta kraschen komma?
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-02-14 kl. 07:53.
Citera
2021-02-14, 07:49
Medlem
Germanofils avatar
Det är möjligt att USA trycker dollars men i Europa upplever vi ingen inflation att tala om. De stödpaket som kommit från EU/ECB eller enskilda regeringar har hittills finansierats via lån. Det kommer dock inte att bli kul när dessa lån ska betalas tillbaka. Skattehöjningar kommer komma som ett brev på posten.

Tror inte på någon krasch de närmaste åren. Däremot en allmänt seg ekonomi med högre skatter och högre arbetslöshet. Det blir förmodligen tillfället då Kina på allvar tar över taktpinnen.
Citera
2021-02-14, 07:50
Medlem
Vad finns det för potentiella orsaker/händelseförlopp som skulle kunna orsaka en krasch?

Centralbankerna trycker ju bara nya pengar så fort det krisar. Varför kan de inte göra det i all oändlighet?
Citera
2021-02-14, 08:11
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Men säg vad man ska äga då ditt dumflan. USA expanderade sin penningmängd med 20% förra året. Vi ser stimulanser överallt. Fiat är ju skräp, både om man vill bevara värde eller bli rik. I år lär väl fiat inflateras med ytterligare 20%. Världens centralbanker är galna och löper amok.

Så vad ska man ha då om inte bitcoin eller ädelmetaller?

Tja, jag är ingen expert på det här men rimligast så springer ju alla till guld eller bitcoin när det krashar så då ligger du i det och sen säljer du det när priset rusat och köper allt som har krashat. Tålmodigt väntar du tills det återhämtar sig. Kashing!
Citera
2021-02-14, 08:15
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

Börsen gick ner runt 50% 2008. Var inte det heller något "riktigt" krasch?
Citera
2021-02-14, 09:17
Medlem
Citat:
Man blir inte rik på guld.

Alltså, det enda jag är ute efter när jag nämner ädelmetaller och krypto är inflationsskydd. Då är stabilitet en förutsättning.

Vid en eventuell börskrasch. Som frågeställningen i tråden handlar om.

Jag skulle aldrig satsa på guld eller silver för att tänka hög avkastning eller bli rik. Jag ser det mer som väldigt stabila fonder.

Siktar man på hög avkastning måste man ta risker. Då ska är aktier bättre.

Vid en total samhälls kollaps / hyperinflation då kommer du bli rik på guld och liknande.

I vanlig börskrasch nej då kommer inte bli rik av guld i sig. Dock får du tänka rikedom är relativt även. Om börsen tappar 50%, bostadspriser faller, arbetslöshet ökar så har stor del befolkning blivit fattigare alltid har du ändå som äger guld relativt blivit ”rikare” .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in