2021-02-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Det är skrämmande. Bara för ett år sen var det ju några som roade sig i Skåne med att söka upp äldre, trängde sig in i deras hem och misshandlade dom, för ett par ynka smycken. Liksom i detta fallet kollade dom efter förmögna människor. Dom har fått för sig att äldre har alla sina penningar i hemmet. Dom fick fängelse alla 3,alldeles för snälla straff så klart, men gamlingarna fick ju ärr för resten av sina liv. Vi kommer att få se mer av det här tyvärr. Nu var ju inte Suzanne och Lars gamla precis men utan nån större bekantskapskrets. Det var tur att kamraten anade att nåt var galet så dom hittades. Vi måste alla bli bättre på att ta hand om varandra och hålla regelbunden kontakt. Främst våra äldre måste vi informera, tjata om och om igen att inte öppna dörren för främmande,se till att dörren är låst, inte bli lurade via telefon, se till att dom har larm, daglig kontakt osv. Att man inte ska få vara trygg i sitt eget hem? Jag har själv ändrat på mig, jag brukade ha nyckeln i dörren när jag var på tomten eller hämtade posten men det är stopp. Nu tar jag med den i fickan, man vet aldrig vem som gömmer sig bakom knuten..

Låser alltid ytterdörren. Bilnycklarna i en plåtlåda långt ifrån dörren. Öppnar inte om nån ringer på oannonserat. Går ut på balkongen och frågar vad dom vill. Bor i villa strax söder om V-tuna.

Man gör det man kan. Om det nu räcker.
Citera
2021-02-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Låser alltid ytterdörren. Bilnycklarna i en plåtlåda långt ifrån dörren. Öppnar inte om nån ringer på oannonserat. Går ut på balkongen och frågar vad dom vill. Bor i villa strax söder om V-tuna.

Man är glad att man inte bor i villa. Att bli bestulen på föremål är ju tråkigt, men om man tom riskerar att bli av med livet har det gått lite långt.
Upprinnelsen till den här händelsen tror jag i huvudsak var att dom var i behov av pengar. Det kan bli så om man trasslar in sig i narkotika affärer. Det verkar ju som om CÖ har haft lite svårt med anställningar och att försörja sig. Var ju också skyldig pengar till fler personer. Men att VK, som hade fast anställning och dessutom var skyddsombud på arbetsplatsen, skulle medverka till det här är helt obegripligt. Det har väl skrivits om den saken här tidigare, men jag skriver det en gång till.
Citera
2021-02-19, 08:12
Medlem
crocodilelilos avatar
De trängde sig in hemma hos Lars och Suzanne i tron att hitta 15 miljoner. Sedan tog de allt som de kom åt - 220 000 kronor. Och de tog Lars och Suzannes liv. De båda åtalade skyllde på varandra men fick livstid.
Men ingen dömdes för mordet på Lars och nu vill de bli frikända även för mordet på Suzanne.
Är dubbelmordet i Vallentuna ett nytt Lindome-fall där båda blir frikända i hovrätten eftersom åklagaren inte kan bevisa vem som gjort vad? Det handlar det senaste avsnittet av Aftonbladet Krim om.
Reporter: Anders Johansson.
Producent: Marcus Ulvsand

Dubbelmordet i Vallentuna
Citera
2021-02-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
De trängde sig in hemma hos Lars och Suzanne i tron att hitta 15 miljoner. Sedan tog de allt som de kom åt - 220 000 kronor. Och de tog Lars och Suzannes liv. De båda åtalade skyllde på varandra men fick livstid.
Men ingen dömdes för mordet på Lars och nu vill de bli frikända även för mordet på Suzanne.
Är dubbelmordet i Vallentuna ett nytt Lindome-fall där båda blir frikända i hovrätten eftersom åklagaren inte kan bevisa vem som gjort vad? Det handlar det senaste avsnittet av Aftonbladet Krim om.
Reporter: Anders Johansson.
Producent: Marcus Ulvsand

Dubbelmordet i Vallentuna

Ett kort citat:

”Horribelt”
Nu, drygt ett år efter dådet, vill de bli frikända även för mordet på Suzanne och i veckan inleddes den nya rättegången i Svea hovrätt.

Anders Bystedt tycker det är obegripligt att de kunde frias för mordet på hans kusin Lars.

– Det är helt, helt horribelt att en sådan sak ska kunna hända.

Han menar att det är så uppenbart att de haft en gemensam plan, som de gemensamt satt i verket att de båda bör dömas för att ha agerat gemensamt. Om lagen inte ger utrymme för det måste lagen ändras, anser han.

Skulle de släppas så vet jag minst en som kommer att ha full koll på dom. Lever dom 2 veckor efter frisläppande? Nej. Aldrig.

Man skär inte av halsen av en blues brother. Det är så enkelt: An eye for an eye. Och man tar aldrig heller livet av hans tjej.

Och ni föräldrar och plastfarsor och varenda jävla trashbrud som är i närheten, även CL, vi vet alla vilka ni är och var ni bor tack vare en formidabel FUP som vi har laddat ner.
Citera
2021-02-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ett kort citat:

”Horribelt”
Nu, drygt ett år efter dådet, vill de bli frikända även för mordet på Suzanne och i veckan inleddes den nya rättegången i Svea hovrätt.

Anders Bystedt tycker det är obegripligt att de kunde frias för mordet på hans kusin Lars.

– Det är helt, helt horribelt att en sådan sak ska kunna hända.

Han menar att det är så uppenbart att de haft en gemensam plan, som de gemensamt satt i verket att de båda bör dömas för att ha agerat gemensamt. Om lagen inte ger utrymme för det måste lagen ändras, anser han.

Skulle de släppas så vet jag minst en som kommer att ha full koll på dom. Lever dom 2 veckor efter frisläppande? Nej. Aldrig.

Man skär inte av halsen av en blues brother. Det är så enkelt: An eye for an eye. Och man tar aldrig heller livet av hans tjej.

Och ni föräldrar och plastfarsor och varenda jävla trashbrud som är i närheten, även CL, vi vet alla vilka ni är och var ni bor tack vare en formidabel FUP som vi har laddat ner.
Underbart att läsa. Precis så skulle man känna det om man vore släkt eller bara bekant till BO. Bara genom att ha följt det här fallet känner man det precis så. Bra att trashbrudarna även var inkluderade.
Citera
2021-02-20, 04:59
Medlem
Citat:
Jag har också läst från första början. Bor ganska nära både brottsplatsen och de 2 delinkventerna. Nåja, nån halvmil ifrån.

Det hela upprör mig något enormt. Att det överhuvudtaget finns såna missfoster som Öhman och Karlsson. Som i alla fall har gått lösa tidigare. Och hur ända inihelvete ska vi kunna skydda oss mot såna hjon?

Livstid för båda är min enkla mening. Öhman är en fullblodspsykopat. Möjligen livstids psykförvaring för Karlsson. Kanske. Men om man är så jävla blåst som den killen, utan eget tänk, så är det något stort fel i även hans huvud.

Och jag håller CL lite ansvarig också. Alla håller inte med, men läs FUP:en då. Ingen tror väl att Christoffer Öhman läser annonser om bostadsförsäljningar? Hans slappkäftade morsa skvallrade och därefter samtalet till CL. Och det triggade hela händelseförloppet.

Håller med obehagligt minst sagt att det finns sådana seriefigurer ute som tror att någon langar upp en massa miljoner i kontanter för en fastighet, och som lök på laxen så tror de även att folk är så pantade att de börjar gräva ner dessa kontanter i trädgården, alltså de måste ha läst för många böcker om björnligan och spökplumpen osv.
Citera
2021-02-20, 05:09
Medlem
Citat:

Gör samma sak, går alltid ut på balkongen när det ringer på, nu funderar jag även på att skaffa kamera så jag kan se vem som ringer på så jag slipper gå ut på balkongen överhuvudtaget eftersom jag sista året har blivit trakasserad av en djävla massa försäljare det har varit en riktig flashback tillbaka till 70-talet, fast på den tiden var det uppslagsverk och dammsugare som såldes nu är det larm och elabonnemang som gäller, Sector alarm och Eon är fördjävliga rent ut sagt.
Citera
2021-02-20, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Det är skrämmande. Bara för ett år sen var det ju några som roade sig i Skåne med att söka upp äldre, trängde sig in i deras hem och misshandlade dom, för ett par ynka smycken. Liksom i detta fallet kollade dom efter förmögna människor. Dom har fått för sig att äldre har alla sina penningar i hemmet. Dom fick fängelse alla 3,alldeles för snälla straff så klart, men gamlingarna fick ju ärr för resten av sina liv. Vi kommer att få se mer av det här tyvärr. Nu var ju inte Suzanne och Lars gamla precis men utan nån större bekantskapskrets. Det var tur att kamraten anade att nåt var galet så dom hittades. Vi måste alla bli bättre på att ta hand om varandra och hålla regelbunden kontakt. Främst våra äldre måste vi informera, tjata om och om igen att inte öppna dörren för främmande,se till att dörren är låst, inte bli lurade via telefon, se till att dom har larm, daglig kontakt osv. Att man inte ska få vara trygg i sitt eget hem? Jag har själv ändrat på mig, jag brukade ha nyckeln i dörren när jag var på tomten eller hämtade posten men det är stopp. Nu tar jag med den i fickan, man vet aldrig vem som gömmer sig bakom knuten..
Nu när du säger det så kom jag att tänka på att det faktiskt hänt sådana där åldringsrån i hemmet i närområdet, där gärningsman tränger sig in i lägenhet och tejpar fast offret och sedan länsar värdesaker.
Vid Täby C har det skett några och minst ett i Täby kyrkby och om jag kommer ihåg rätt så har det hänt även V-tuna, detta var för c,a 1,5 eller kanske tillomed 2 år sedan, nu undrar man ju lite om det kan vara så att dessa stjärnor också ligger bakom något sådant fall också.
Citera
2021-02-20, 22:17
Medlem
T34Panzers avatar
”Åklagarens nya taktik: De har begått morden gemensamt”

”Åklagaren Jenny Karlsson har därför nu justerat gärningsbeskrivningen vad gäller Lars, och gör gällande att Öhman ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person begått mordet på honom, framgår det i podden Aftonbladet Krim.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3j2bR/aklagarens-nya-taktik-de-har-begatt-morden-gemensamt

https://omni.se/aklagare-andrar-beskrivning-om-hur-dubbelmord-gick-till/a/WOk5rK
Citera
2021-02-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”Åklagarens nya taktik: De har begått morden gemensamt”

”Åklagaren Jenny Karlsson har därför nu justerat gärningsbeskrivningen vad gäller Lars, och gör gällande att Öhman ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person begått mordet på honom, framgår det i podden Aftonbladet Krim.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3j2bR/aklagarens-nya-taktik-de-har-begatt-morden-gemensamt

https://omni.se/aklagare-andrar-beskrivning-om-hur-dubbelmord-gick-till/a/WOk5rK

Ja, vi får hoppas. Livstid för båda. Dom båda tillsammans har mördat två helt oskyldiga svenskar.På ett brutalt sätt.
Senast redigerad av MannishBoy 2021-02-22 kl. 00:45.
Citera
2021-02-24, 21:16
Medlem
Ljudfiler från tingsrätten har nu börjat läggas upp på Prime crime YT
https://youtube.com/playlist?list=PLBi1Vh1O3WihC2lftJ1LiGOYsGN0I29sD
Citera
2021-02-24, 22:34
Medlem
Är det någon som känner till när huvudförhandlingen i Svea Hovrätt avslutas och vilken tidpunkt en dom kan förväntas meddelas?

Jag försökte hitta information på Svea Hovrätts hemsida men den lämnar mycket att önska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in