2021-02-13, 19:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Jag har 50% i krypto, 40% i guld (fysiskt) och 10% i fiat.

Äger också lite mark, får se vad som avlönar sig mest. Jag tror fiat är en döende valuta, det finns absolut ingen framtid i en valuta som kontrolleras av de absolut rikaste på toppen. Fiat är ett system som håller de fattiga fattiga. Fattiga sparar fiat på banken, rika investerar och har 0 fiat. Varje gång de får för sig att "boosta ekonomin" tar de från de fattiga och ger till de rika genom att skapa inflation så de fattiga småspararna får mindre i kassan och sedan springer alla ut och handlar skit produkter från bolag som profiterar och alla dessa bolag drivs av de redan rika.

It's a scam folks.
Jepp, inflation är bara en värdeöverföring från fattiga till rika.

Har också typ 50% i krypto (bitcoin). Men vad tycker du om exponering mot guld och silver via fonder som antingen investerar i gruvbolag eller fysiskt allokerat?
Citera
2021-02-13, 19:08
Medlem
Vansterpartiets avatar
Varken bitcoin eller ädelmetaller lär klara en krasch då det är spekulation.
Citera
2021-02-13, 19:09
Avslutad
Guld är bättre än fiat, men det handlas en hel del med det och riskerar lite bergochdalbana.

Jag ska försöka se på alternativa ädelmetaller som det handlas mindre med men alltid kommer ha ett värde. Typ platina eller motsvarande. Tror det kommer vara betydligt mer stabilt än guld i framtiden.

Men låt säga 50% ädelmetall, 40% Bitcoin och 10% fiat. Typ schweizerfranc, en relativt stabil valuta från ett land med hög ekonomisk komplexitet.
Citera
2021-02-13, 19:16
Medlem
tuffkatts avatar
Kobolt.
Citera
2021-02-13, 19:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varken bitcoin eller ädelmetaller lär klara en krasch då det är spekulation.
Men säg vad man ska äga då ditt dumflan. USA expanderade sin penningmängd med 20% förra året. Vi ser stimulanser överallt. Fiat är ju skräp, både om man vill bevara värde eller bli rik. I år lär väl fiat inflateras med ytterligare 20%. Världens centralbanker är galna och löper amok.

Så vad ska man ha då om inte bitcoin eller ädelmetaller?
Citera
2021-02-13, 19:22
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Guld är bättre än fiat, men det handlas en hel del med det och riskerar lite bergochdalbana.

Jag ska försöka se på alternativa ädelmetaller som det handlas mindre med men alltid kommer ha ett värde. Typ platina eller motsvarande. Tror det kommer vara betydligt mer stabilt än guld i framtiden.

Men låt säga 50% ädelmetall, 40% Bitcoin och 10% fiat. Typ schweizerfranc, en relativt stabil valuta från ett land med hög ekonomisk komplexitet.
Jag vill inte ha något som bara är stabilt, utan jag vill bli rik. Därför tror jag på silver bland ädelmetallerna. Det är en del prat om en silver squeeze i kombination med att industrins efterfrågan är större än produktionen, vilket kan driva upp priserna. Att det också är ett inflationsskydd är en bra bonus. Finns det något liknande case inom platina, eller varför tror du att det är en bra investering?
Citera
2021-02-13, 19:38
Medlem
Jag tror på ett storskaligt krig av samma dignitet som första och andra världskriget och jag tror att det här kommer att inträffa i slutet på årtiondet eller i början på 30-talet. Sen om det blir ett "ekonomiskt krig" i EU eller ett inbördeskrig i USA vet jag inte...

Så det handlar inte om att ta en finansiell position för att göra kapitalvinster. Det handlar om att ta sig härifrån till en tryggare plats, åtminstone skapa ett alternativ för sig själv.

Notera att marknaderna var stängda under första världskriget. Vissa råvaror som kaffe var det handelsstopp i flera år under andra världskriget. Så man får tänka sig för. Dumt att fastna utan att kunna sälja av...
Citera
2021-02-13, 19:38
Medlem
Det kommer bli bra och aktier kommer erövra. Vad finns i räntan? Nej pengar måste gå någonstans och det lär väll inte gå till ett sparkonto?
Citera
2021-02-13, 19:48
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men säg vad man ska äga då ditt dumflan. USA expanderade sin penningmängd med 20% förra året. Vi ser stimulanser överallt. Fiat är ju skräp, både om man vill bevara värde eller bli rik. I år lär väl fiat inflateras med ytterligare 20%. Världens centralbanker är galna och löper amok.

Så vad ska man ha då om inte bitcoin eller ädelmetaller?
Spekulerar du i inflation eller krasch? Inflation funkar allt du nämner men likväl aktier. En krasch är det pengar på konto. Både och? Du blir rövknullad oavsett.
Citera
2021-02-13, 20:03
Medlem
happilappis avatar
Missade du att vi hade en krasch för exakt ett år sedan? Du får nog vänta 10 år till nästa kommer.
Citera
2021-02-13, 20:07
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Missade du att vi hade en krasch för exakt ett år sedan? Du får nog vänta 10 år till nästa kommer.

Exakt,

De här idiotierna tror att marknaden kraschar varje år.
Citera
2021-02-13, 20:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi

Rent statistiskt har du helt rätt. En sådan nedgång på 30-40% som vi hade för ett år sedan kommer ca en gång var 10:e år.

Min tanke är dock att den inte riktigt "räknas". Den var extremt kort och V-formad och börsen snappade upp till högre nivåer på nolltid med massiva stimulanser. Vi är nu ännu mer övervärderade än vi var för ett år sedan, med extrem skuldsättning. Nu efter jul har börsen blivit superhet bland retailers och då ringer alla varningsklockor. Till exempel idag på P3 så hade de en börsexpert i studion! Nog första gången, och då är det verkligen "shoeshineboy"-varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in