2021-02-13, 17:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vi nådde inte ens max kapaciteten för vården, vi tryckte istället in morfinsprutan i våra äldre.
Det beror nog på hur man räknar.

Många har fått sina planerade operationer inställda.

Man har gjort stora inköp, byggt om sjukvårdslokaler och låtit personalen under vissa perioder i princip arbeta all vaken tid.

Totalt har nästan 50 000 personer vårdats på sjukhus och cirka 6 500 av dessa på IVA.
Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen och Intensivvårdsregistret ger också info om hur många vårddygn som gått åt hittills när hälften av alla inlagda skrivits ut.
235 000 vårddygn i slutenvård (vanlig vård)
67 000 vårddygn på IVA.

Sannolikt blir antal vårddygn för det första året med corona/covid ungefär dubbelt så många som ovan.
Citera
2021-02-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Efter 12000 dödsfall håller jag inte med dig. Men vi får vara överens om att vi tycker olika.
Det visste man ju inte då.

Det var inte förrän den 21 mars som man passerade 12,000 dödsfall - globalt.

Men visst, det är ok att tycka olika.
Citera
2021-02-13, 17:24
Medlem
Citat:
Efter 12000 dödsfall håller jag inte med dig. Men vi får vara överens om att vi tycker olika.

Citat:
Ja det är en helt galen strategi från första början.
Seriöst vad är det för fel med folk, hur i helvete kan dom ansvariga för den värsta tragedin i modern tid få sitta kvar på sina poster som om inget har hänt och hur i helvete kan sossarna med Löven i spetsen ens visa sig ute bland folk utan att de får löpa gatlopp.
Citera
2021-02-13, 17:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Man har gjort stora inköp, byggt om sjukvårdslokaler och låtit personalen under vissa perioder i princip arbeta all vaken tid.

Totalt har nästan 50 000 personer vårdats på sjukhus och cirka 6 500 av dessa på IVA.

Socialstyrelsen och Intensivvårdsregistret ger också info om hur många vårddygn som gått åt hittills när hälften av alla inlagda skrivits ut.
67 000 vårddygn på IVA.

Sannolikt blir antal vårddygn för det första året med corona/covid ungefär dubbelt så många som ovan.

Du för inte fullständig information och det kan jag skita i, men såklart är pandemin ett förbannat hårt slag gentemot sjukvården och folk dör kopplat till att resurserna inte räcker till.
Citera
2021-02-13, 17:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det visste man ju inte då.

Det var inte förrän den 21 mars som man passerade 12,000 dödsfall - globalt.

Men visst, det är ok att tycka olika.

Vi fick ganska snabbt ett hum från Oxford, 8000-20000 döda bara i Sverige, men det avfärdades såklart av förnekargänget. Anders Tegnell sa själv att "Ja så kan det bli".
Citera
2021-02-13, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Seriöst vad är det för fel med folk, hur i helvete kan dom ansvariga för den värsta tragedin i modern tid få sitta kvar på sina poster som om inget har hänt och hur i helvete kan sossarna med Löven i spetsen ens visa sig ute bland folk utan att de får löpa gatlopp.

Så har det alltid varit i Sverige, man knyter näven i fickan, intet nytt där. Men hellre det än idiotkravaller som i andra länder, särskilt olämpligt under en pandemi.
Citera
2021-02-13, 17:33
Medlem
Citat:
Jo jag har datumen klart för mig. Nä man var inte förberedda. Men man hade kunnat sätta dem i obligatorisk karantän om viljan hade funnits, men den fanns inte heller. Tegnell uppmuntrade ju folk att åka till Alperna fast Italien stod i brand. Du har konstant försökt skönmåla FHM:s agerande, det hjälper liksom inte, det är som att sätta läppstift på en gris.

Jag postade i den här tråden i slutet av januari att vi skulle stänga gränsen. I hela februari sade Tegnell att dom hade koll på läget och det var låg risk. Idioten Lena Hallengren sade att om vi stängde gränsen kunde vi inte hjälpa behövande med bistånd. Men det är väl vår egen överlevnad som är viktigast. Annars kan vi inte hjälpa någon.
Citera
2021-02-13, 17:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsam
om en person med konstaterad covid-smitta omkommer i en trafikolycka,är den personen ett covid-dödsfall eller ett trafikoffer?
jag bara undrar eftersom sådana dödsfall verkar komma med i covidstatistiken också
trevlig helg

Jag har för mig att folkhälsomyndigheten justerar bort ett sådant dödsfall när de samkör registren.
Citera
2021-02-13, 17:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag postade i den här tråden i slutet av januari att vi skulle stänga gränsen. I hela februari sade Tegnell att dom hade koll på läget och det var låg risk. Idioten Lena Hallengren sade att om vi stängde gränsen kunde vi inte hjälpa behövande med bistånd. Men det är väl vår egen överlevnad som är viktigast. Annars kan vi inte hjälpa någon.

Snacka om att ha fel fokus när det står en pandemi framför dörren och knackar på.
Citera
2021-02-13, 17:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är ena sidan på myntet. Den ändra sidan är att många blir
sjuka av vaccinet. Och det vet vårdpersonal.
Tex. när de började vaccinera i UK fick 1/35 allvarliga biverkningar
"**unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional"
https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf

EUs databas är ingen munter läsning heller, så man skall inte döma personalen för snabbt.
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Det tycks mest handla om lågutbildade inom vården och hemtjänsten. Alltså mycket en fråga om utbildningen och IQ.

Det märks också tydligt i den här tråden.
Citera
2021-02-13, 17:37
Medlem
Citat:
Vi fick ganska snabbt ett hum från Oxford, 8000-20000 döda bara i Sverige, men det avfärdades såklart av förnekargänget. Anders Tegnell sa själv att "Ja så kan det bli".
Det där var långt senare. 17 mars för Imperial Colleges prognos och 24 mars för Oxfords prognos.
Citera
2021-02-13, 17:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

67 000 vårddygn på IVA.

Inte 6500 på iva! 5077 är siffran från idag.
Rätt skall vara rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in