2021-02-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja man måste nog testa sig innan man tar vaccinet?

"I Frankrike har hälsomyndigheter nu gått ut med rekommendation om att personer som haft covid-19 enbart ska få en dos av vaccinet, rapporterar Reuters."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ja. Egentligen borde dem inte vaccineras alls innan folk som inte kan påvisa antikroppar fått vaccin.
Hela saken med att vaccinera fullt frisk vårdpersonal med antikroppar INNAN sköra människor i riskgrupp, dem som faktiskt hamnar på sjukhus, är fullständigt galet. Jag förstår inte hur man resonerar. Riktigt provocerad av FHM's riktlinjer.
Citera
2021-02-12, 16:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Ja, vi har sett hur alla våra grannländers expertmyndigheter har tagit starkt avstånd från den svenska strategin. Och nu senast CDC som sågade strategin.

Om man är ute efter att ta livet av så många som möjligt är dock Sveriges strategi riktigt bra.

Sverige har skämt ut sig.

Ja, det finns inte mycket att hämta från våran strategi. Mer än en massa vänstermänniskor som försöker relativisera antalet döda med ett försök med att normalisera det hela.
Citera
2021-02-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Väldigt många är fel språkbruk det stämmer inte. I vissa grupper yngre medelålder fler smittade men bland äldre väldigt få! Äldreboenden naturligtvis mycket drabbade, där har ju smittan kommit till dem i form av personal och besökare.

Folk beter sig mycket olika, några men inte många skiter i alla råd och är hänsynslösa. Andra blandat, de slarvar är inkonsekventa. Andra undviker andra men rör sig ute där det är rimligt med folk. Några går knappt utanför dörren.

Hela skalan är representerad. Stockholm sticker inte ut.

Har en hel del bekanta som är ute på restauranger/pubar o s v. De har haft covid. Jag som inte haft det skulle inte sätta mig på en restaurang/pub, kan vänta ett tag till.
Citera
2021-02-12, 16:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att man anser att dessa dödsfall var onödiga och att väldigt många hade kunnat undvikas med en annan strategi (typ Norge).
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Onödiga? Denna gruppen av människor, och som bor på olika former av boenden befinner sig i slutfasen av livet. Och de vet om detta.

De flesta har lidit nåt oerhört av de restriktioner som drabbat dem genom besöksförbud och andra kreativa skyddsåtgärder. Om du har 5 år kvar att leva så är 12-18 månader med restriktioner ett hårt slag.

Självklart är besöksförbud en smärtsam åtgärd för åldringarna inom äldrevården. Dom får tillbringa sin sista tid i livet isolerade från vänner och familj.

Besöksförbudet är ett resultat av Anders Tegnells strategi. Ifall Sverige istället hade haft en strategi som gick ut på att hålla viruset ute från Sverige, så hade besöksförbudet inte behövts.

Det är möjligt att Sverige inte hade lyckats hålla viruset borta en längre tid. Men att bara fördröja virusets ankomst till Sverige hade varit värdefullt. Det hade betytt att riskgrupperna hade behövt leva med restriktionerna en kortare tid än vad som nu blev fallet. Anders Tegnells strategi är totalt misslyckad på alla möjliga sätt.
Citera
2021-02-12, 16:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har en hel del bekanta som är ute på restauranger/pubar o s v. De har haft covid. Jag som inte haft det skulle inte sätta mig på en restaurang/pub, kan vänta ett tag till.

Jag kan gå och käka lunch där det är gott om plats. Betydligt luftigare än vartannat bord. Men gå ut en kväll ingår inte i mitt pensionärsliv vare sig med eller utan corona.

Generationsklyftan är inte bara en avgrund utan ett antal grand canyons. Unga utan partner en typ av liv. Unga med barn ett helt annat liv. Äldre utan barn ytterligare ett annat liv. Gamla trötta orkar inte lyfta rumpan ur fåtöljen ytterligare ett annat sorts liv.

Man kan inte bara referera till sina sitt eget liv, egna erfarenheter, som den enda sanningen.
Citera
2021-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta är just vad jag hör från hela bekantskapskretsen i Stockholm.
Många verkar leva som om inget har hänt i huvudstaden..

Absolut. En av tio som bäst har munskydd under rusning(inte för att det är värsta grejen men det säger en del om slappheten). Många jobbar visserligen hemifrån men om jag får uppskatta helt amatörmässigt så gissar jag på att det kanske rör sig en fjärdedel färre människor på stan och kollektivtrafiken än vanligt.

Då har ändå har 1 av 600 dött i corona i region Stockholm på mindre än ett år.
Citera
2021-02-12, 16:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Självklart är besöksförbud en smärtsam åtgärd för åldringarna inom äldrevården. Dom får tillbringa sin sista tid i livet isolerade från vänner och familj.

Besöksförbudet är ett resultat av Anders Tegnells strategi. Ifall Sverige istället hade haft en strategi som gick ut på att hålla viruset ute från Sverige, så hade besöksförbudet inte behövts.

Det är möjligt att Sverige inte hade lyckats hålla viruset borta en längre tid. Men att bara fördröja virusets ankomst till Sverige hade varit värdefullt. Det hade betytt att riskgrupperna hade behövt leva med restriktionerna en kortare tid än vad som nu blev fallet. Anders Tegnells strategi är totalt misslyckad på alla möjliga sätt.

Gamla på äldreboenden har ett val, att få besök och riskera smittan, eller sitta isolerad. Kanske man förlorar omdömet vill ha både kakan och äta den. Märkligt när de andra boende på hemmet dör som flugor.

Är glad att jag har långt till demens. Så jag kan låta mitt omdöme styra mina beslut.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-12 kl. 17:08.
Citera
2021-02-12, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Summan av alla nyrapporterade avlidna per vecka så ja! Denna siffra blir därmed klar varje fredag.
Tack för info. Man kan förstås misstänka att vecka 1 däremot hade en väldigt låg siffra pga sen rapportering över helgerna, varpå vecka 2 och kanske 3 var lite "uppblåsta" av det.
Citera
2021-02-12, 16:50
Avslutad
Covid-döda i Israel:

8/2: 58
9/2: 45
10/2: 41
11/2: 26
12/2: 21*

https://www.worldometers.info/coronavirus/

=>
Nu börjar vaccinet äntligen bita.

* Siffran kompletterades nyss. Jag är osäker på om det kan komma ytterligare en komplettering ikväll.

Sabbath imorgon, så förhoppningsvis var detta sista uppdateringen för idag.

Ska också sägas att de bara rapporterade 19 dödsfall förra fredagen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-02-12 kl. 17:07.
Citera
2021-02-12, 16:53
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vilka vacciner tänker du på då? Om du jämför med mpv-vaccinerna så räddar de betydligt fler än som skadas, alla svenska barn får dessa istället för sjukdomar som ger oerhört lidande och död. Utan vacciner är jorden ett enda elände med sjukdomar och för tidig död, skruva tillbaka tiden ett par hundra år så ser du att medellivslängden var hälften mot nu.

Ja alla vacciner kan medföra hälsorisker, mer eller mindre, där mRNA-vaccinet är klarat värst skulle jag tro.

Du har dessutom helt glömt bort antibiotika, det är ju främst antibiotika som är det stora medicinska miraklet under förra århundradet.
Nu försök du syfta på att den ökade livslängden beror på endast vacciner, medans vacciner ofta/alltid innehåller gifter och allergener, likväl.

Och på tal om sjukdomar, i dagens värld så övervaccineras barn, betänk att de är helt försvarslösa, så det är kriminellt att vaccinera barn för massor av nya påhittade "risker" (sjukdomar) , det anser jag iallafall, eftersom det här har medfört att enorma mängder sjukdomar exploderat i antal under 1900-talet, och även i början av 2000-talet, det kan vara frågan om astma, cancer, matallergi... etc. Många sjukdomar som i stort sett inte fanns förut.

idag vaccineras många människor för att få sjukdomar, eftersom de övervaccineras systematiskt, och inte som det borde vara, vaccineras med beprövade rena vacciner mot sjukdomar.

mRNA-vaccinet mot corona är inte beprövat, så jag anser att det är ett medicinsk experiment på en ofantligt stor andel oinformerade människor.

Djurstudierna kring mRNA-vaccinet är beräknade att vara klara först 2023, så snacka om att läkemedelsföretagen och deras ärendepojkar/flickor (Rosenbadpolitikerna) gått händelserna i förväg.
Senast redigerad av MAX-HIM 2021-02-12 kl. 17:00.
Citera
2021-02-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Frågan är om man kan lita på dessa kommunister? Jämför man Danmark med andra länder som UK, Frankrike, USA - länder som faktiskt stängde ner - så är det något unikt med Danmark, Norge, Finland.

Så det kan inte bero på lockdowns. Det är något annat. Kanske vitamin D, invandring, trångboddhet etc.

USA har ikke haft en hårdere nedlukning end Danmark. UK har haft Europas mest forvirrende politik og har generelt lukket ned for sent.

"Eat out to help out" - "Stay home!"
"We are saving christmas" - "Christmas is cancelled"
"Schools are safe" - "Schools are closed"

Begge lande er desuden ramt af økonomisk ulighed og har horder af "working poors" der ikke får en krone, hvis de bliver hjemme.
Franskmænd har vel aldrig været kendt for at lytte til myndigheder og politikere og ligger centralt i Europa sammenlignet med Norden.
Kommunister er vi dog helt sikkert. Det er planøkonomi og manglende økonomisk frihed der gælder i hele Norden. Sverige undtaget.
Citera
2021-02-12, 17:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Cirka 20 % av alla som vårdas på sjukhus är under 50 år gamla.
Cirka 10 000 personer under 50 år har vårdats på sjukhus.
Cirka 1 100 personer av dessa har legat på IVA.
Hur många vårdades på sjukhus influensa säsongen 2017 2018 och en vanlig genomsnittlig influensa säsong och i samma åldersgrupp?, 10000 är väldigt lite det är typ 1 på 650 Pers under 50 om vi säger det är 6'5 miljoner individer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in