2021-02-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kan någon förklara för mig hur detta hänger ihop?

”Reproduktionstalet, alltså det antal som en smittad person i sin tur smittar vidare, har i Storbritannien hamnat under 1 för första gången sedan juli, rapporterar Mirror.
Det är ett tecken på att nedstängningen haft påverkan på virusspridningen.
Ny statistik från landets statistiska centralbyrå visar också att antalet smittofall också sjunker i regionen England.”

Kurvan har ju pekat rakt ner i över en månad.
Hur kan den göra det om R>1 ?

Hört talas om cykel, k-värde och ingångsvärde?

Att du inte förstår såhär grundläggande saker förklarar dock dina eviga hjärnsläpp här i tråden
Senast redigerad av AirOfficer 2021-02-12 kl. 15:42.
Citera
2021-02-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Borde vara standard att man inte vaccinerat ett helt sjukhus under en och samma period då feber och andra mindre biverkningar inte är helt ovanliga. Många av dessa biverkningar är symptom för covid så att man ska stanna hemma. Feber, snuva, ont i kroppen osv.

Dumt

Som sagt var: man har tagit höjd för det, men inte med tillräckligt stora marginaler.
Citera
2021-02-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att man anser att dessa dödsfall var onödiga och att väldigt många hade kunnat undvikas med en annan strategi (typ Norge).

Och det gäller inte de tillfällen när vaccinet dödat de gamla? Är ju där problemet är. Man ursäktar vaccinet för att ”de var gamla och sjuka”, men säger ju inte direkt så om covid? Är där mitt problem är
Citera
2021-02-12, 15:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Hört talas om cykel, k-värde och ingångsvärde?

Att du inte förstår såhär grundläggande saker förklarar dock dina eviga hjärnsläpp här i tråden

Du tycker det är bättre att mala på om saker när man är osäker eller inte förstår (som du)?

Jag har inga problem problem att fråga om jag är osäker..
Citera
2021-02-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Hört talas om cykel och ingångsvärde?

Förstår inte vad du menar - ökar den observerade smittspridningen så uppskattas R>1, minskar den, så blir R<1.

I detta fall handlade om att journalisten inledningsvis skrev en felaktig redogörelse: The UK's coronavirus R rate has fallen below 1 for the first time since July, in a sign that lockdown rules are having an impact on the spread of the virus.

Sedan framkommer vad som egentligen åsyftas: SAGE said the estimates of the R value are below 1 in all NHS regions of England, meaning scientists are "confident the epidemic is shrinking" across allparts of the country.

https://www.mirror.co.uk/news/politics/breaking-uk-coronavirus-r-rate-23489981

Edit: Värre än jag trodde - inte heller den andra biten verkar återge vad som faktiskt menas.
Utan det som faktiskt åsyftas är att hela konfidensintervallet ligger under 1,0.
Däremot har det verkliga värdet legat under 1 under längre tid.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-02-12 kl. 16:03.
Citera
2021-02-12, 15:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är två olika begrepp. Derivatan avgör hur en kurva förändras, R-talet är hur många som blir smittade varje cykel. Du kan ha en negativ derivata och ett R-tal över 1 om det har varit ett högre R-tal tidigare.

Tack för ett trevligt och förklarande svar!
Citera
2021-02-12, 15:50
Medlem
Citat:
Detta är just vad jag hör från hela bekantskapskretsen i Stockholm.
Många verkar leva som om inget har hänt i huvudstaden..

Stämmer inte. Jag är ute på kvällspromenader några ggr/vecka, delvis i centrala delar av Sthlm. Påtagligt folktomt, även innan 20. Nu har i o f s väldigt många i Sthlm redan haft covid.
Citera
2021-02-12, 15:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
https://adamaltmejd.se/covid/

Det tar 3 veckor innan du har tillräckligt många registrerade för att veta var toppen/botten ligger.
Så kan det vara vid vissa tillfällen, dock så skrev du något helt annat:
Därefter är det ca 3 veckor fördröjning tills denne blivit registerad som död.
Citera
2021-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Detta är just vad jag hör från hela bekantskapskretsen i Stockholm.
Många verkar leva som om inget har hänt i huvudstaden..

Större delen av min bekantskapskrets har antikroppar numera. Vi bor i Stockholm. Det är en trygghetsfaktor, det går inte att komma ifrån. Kring julfirandet var det jävligt fint när samtliga i riskgrupp hade antikroppar. Det släppte en del av oron.
Citera
2021-02-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Större delen av min bekantskapskrets har antikroppar numera. Vi bor i Stockholm. Det är en trygghetsfaktor, det går inte att komma ifrån. Kring julfirandet var det jävligt fint när samtliga i riskgrupp hade antikroppar. Det släppte en del av oron.

ja man måste nog testa sig innan man tar vaccinet?

"I Frankrike har hälsomyndigheter nu gått ut med rekommendation om att personer som haft covid-19 enbart ska få en dos av vaccinet, rapporterar Reuters."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-02-12, 16:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Stämmer inte. Jag är ute på kvällspromenader några ggr/vecka, delvis i centrala delar av Sthlm. Påtagligt folktomt, även innan 20. Nu har i o f s väldigt många i Sthlm redan haft covid.

Väldigt många är fel språkbruk, det stämmer inte. I vissa grupper yngre medelålder fler smittade men bland äldre väldigt få! Äldreboenden naturligtvis mycket drabbade, där har ju smittan kommit till dem i form av personal och besökare.

Folk beter sig mycket olika, några men inte många skiter i alla råd och är hänsynslösa. Andra blandat, de slarvar är inkonsekventa. Andra undviker andra men rör sig ute där det är rimligt med folk. Några går knappt utanför dörren.

Hela skalan är representerad. Stockholm sticker inte ut.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-12 kl. 17:09.
Citera
2021-02-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det tycks vara allmänt vedertaget bland experter att man kan använda Sveriges hantering under pandemins första skede som ett exempel på hur misslyckad en strategi med flockimmunitet genom infektion är.
https://youtube.com/watch?v=_MHoy9-f3Us&t=10m30s

Vi har skämt ut oss och folk internationellt pekar finger på Sveriges dåliga hantering. Finns det fortfarande dårar här inne som tycker att vi hanterade det här bra eller?

Din avatar tyder på att du är ganska besatt av detta. Ett tips är att hitta nåt annat att ägna dig åt, träning t ex. Sverige har gjort halvkasst ifrån sig, precis som de flesta andra länder i exempelvis Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in