2021-02-11, 20:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag förväntar mig mycket stränga restriktioner i VGR om ca två veckor. Det är lika bra att börja bunkra mat så man slipper gå till affären.
Och annat som tog slut sist... riktiga FFP3 munskydd, 85% ytdesinfektion, handsprit...

Egentligen tror jag inte det blir några stränga restriktioner vad som än händer. I så fall kommer det åtminstone blåsa över rätt snabbt... typ 20000 döda till midsommar och sen klingar det av. Vidare kommer det i så fall vara ytterst få som inte blivit smittade eller vaccinerade.
Citera
2021-02-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi har ju haft ett flertal utbrott på även lågstadiet som lett till stängda skolor lite här och där nu efter jul.

Ja i Lycksele kommun, södra Lappland ser det väldigt illa ut. Skolorna är stängda förutom förskolor men svårt att få verksamheten att gå runt när väldigt många i personalen är sjuka. Inte bra.
Citera
2021-02-11, 21:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja i Lycksele kommun, södra Lappland ser det väldigt illa ut. Skolorna är stängda förutom förskolor men svårt att få verksamheten att gå runt när väldigt många i personalen är sjuka. Inte bra.

Dom är snart immuna och tillbaka igen..
Citera
2021-02-11, 21:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Någon som har koll på hur det ser ut med Astra Zenicas vaccin.

Antal doser som levererats/ska levereras kommande vecka?
Vem ska det ges till inledningsvis?

Att leveranserna inledningsvis ska vara betydligt mindre än väntat vet jag. Att det inte kommer ges till 65+ likaså.

Hurvida man vill inte vill ha detta vaccin i stället för tex Pfizer kan vi lämna utanför.

Jag undrar då jag ingår i fas 3 (18-64) och gärna får något av vaccinen snarast, pfizer/moderna ligger nog en bit bort, samma med de ännu inte godkända vaccinen.

45.600 av 140.300 skall vara AZ. Då har jag dragit bort Moderna som ju är försenade.
Citera
2021-02-11, 21:16
Medlem
raskenss avatar
Mycket fascinerande som det inte pratas mycket om. Antal döda har sjunkit extremt mycket i Indien typ 5% av max. Samma med antal smittade som är en bråkdel av maxnivån.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/

Kan Indien ha börjat närma sig flockimmunitet?
Citera
2021-02-11, 21:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Någon som har koll på hur det ser ut med Astra Zenicas vaccin.

Antal doser som levererats/ska levereras kommande vecka?
Vem ska det ges till inledningsvis?

Att leveranserna inledningsvis ska vara betydligt mindre än väntat vet jag. Att det inte kommer ges till 65+ likaså.

Hurvida man vill inte vill ha detta vaccin i stället för tex Pfizer kan vi lämna utanför.

Jag undrar då jag ingår i fas 3 (18-64) och gärna får något av vaccinen snarast, pfizer/moderna ligger nog en bit bort, samma med de ännu inte godkända vaccinen.
FAs 1 är väl inte riktigt klart än och där finns ju vårdepersonal och de som bor med folk som har hemtjänst. Sen har du hela fas 2 där det finns funktionshindrade+personal och andra riskgrupper- Du får vänta ett bra tag innan det blir dags för dig
Citera
2021-02-11, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
engelska mutationen 30-35% dödligare bekräftat av University of London

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.01.21250959v1

trevliga tider väntar

Såpass.

Den sprids väl i sverige just nu va?

Undra hur det kommer utvecklas?
Citera
2021-02-11, 21:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det känns som om jag är på en solig sandstrand med massa svenskar runt om mig som sitter med paraplydrinkar och inte har några bekymmer här i världen.

Jag ser en tsunami komma ute till havs men ingen bryr sig.

Lite så faktiskt.

Nåja, folk får vad dom förtjänar. I min bekantskapskrets har dom jag trott skulle få covid gått och fått covid. Så jävla förutsägbart. Handlar nästan enbart om beteende och ovilja göra göra uppoffringar.

Synd bara att dom drar med sig oskyldiga i fallet.
Citera
2021-02-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mycket fascinerande som det inte pratas mycket om. Antal döda har sjunkit extremt mycket i Indien typ 5% av max. Samma med antal smittade som är en bråkdel av maxnivån.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/

Kan Indien ha börjat närma sig flockimmunitet?

10,8 miljoner cases på en befolkning 1 300 miljoner, så Näää! Men Indier har kanske bättre genetik och fram för allt en ung befolkning.
Citera
2021-02-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
45.600 av 140.300 skall vara AZ. Då har jag dragit bort Moderna som ju är försenade.

Och vilka har fått dessa doser om inte någon över 65?
Citera
2021-02-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ska väl du skita i vad andra gör din sosse till coronapolis.
Jag har levt precis som vanligt senaste 12 mån med dussintalet krogbesök, springer på ica maxi bland folkmassor varje dag, går till jobbet, festar, dejtar, träffar vänner och inte varit sjuk på över 1 år och corona är ofarligt för folk under 50. Läget ser skitbra ut.
Sitt du i karantän din extrema hypokondriker och göm dig för en influensa tills du får ditt anti förkylnings vaccin och vågar gå ut igen, ingen bryr sig.
Så de råd som de har kommit ut med har ingen betydelse för dig? Det är, bland annat, på grund av sådana jubelidioter som dig som vi har den situation vi har...
Citera
2021-02-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du kan inte förstå varför folk inte är lika rädda som du är? Du kan inte förstå varför folk måste åka på skidsemester när DU är rädd?

Jag hoppas det blir fler än någonsin som åker på skidsemester i år. Det är dags att vi alla slutar anpassa oss efter räddhågsna sängvätare. Är du rädd kan du stanna hemma, ingen hindrar dig.
Jag stannar hemma i år och tar mitt ansvar. Du, däremot, bidrar till den situation som vi har med den inställningen som du har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in