2021-02-11, 15:39
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell 12 januari: Vi stoppar mutationerna vid gränsen. Det arbetet fungerar bra
Tegnell idag: Vi har samhällsspridning av den brittiska mutationen. Vi ligger på höga tal

Jag blir inte ens upprörd längre utan kan bara garva åt eländet.

Hoppas allt går åt helvete så det blir mad-max stuk på tillvaron. Skulle åtminstone rensa bort alla parasiter i samhället.
Citera
2021-02-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/en-anstalld-vid-northvolt-dod-i-sviterna-av-covid-19

En arbetare på Northvolt-bygget i Skellefteå har avlidit av Covid. Det kommer att bli intressant att följa upp detta.

De har tidigare idag stoppat de flesta på bygget, om de inte redan har haft Covid (under de sex senaste månaderna)
"Omständigheterna kring dödsfallet är ännu inte helt klarlagda men enligt kommunikationschefen lämnade gästarbetaren Skellefteå i mitten på januari."
Citera
2021-02-11, 15:41
Medlem
Lista över kommuner/stadsdelar sorterat efter högt antal smittade per 10000 innevånare under vecka 5. Data från FHM.

list-nr, kommun, antal smittade per 10000 innevånare under vecka 5, ökning i procent från vecka4.
1 Lycksele 125 733
2 Sävsjö 81 -22
3 Överkalix 81 3
4 Gullspång 59 34
5 Strömstad 57 -27
6 Malung 52 23
7 Markaryd 52 33
8 Berg 48 128
9 Tjörn 47 87
10 Hällefors 46 -13
11 Skellefteå 46 142
12 Kungälv 45 87
13 Ale 44 22
14 Klippan 44 12
15 Arjeplog 43 19
16 Vansbro 43 79
17 Ängelholm 43 10
18 Svedala 41 2
19 Tanum 41 2
20 Hässleholm 40 0
Citera
2021-02-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Omständigheterna kring dödsfallet är ännu inte helt klarlagda men enligt kommunikationschefen lämnade gästarbetaren Skellefteå i mitten på januari."
Och personen insjuknade kort efter hemkomsten.
Citera
2021-02-11, 15:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kul med att 400 000 svenskar har tagit vaccinet hittills

Mindre kul att det krävs att sisådär fem miljoner till (med hänsyn taget till dem med antikroppar) behöver vaccineras för att uppnå den mytomspunna flockimmunitetsnivån på 60 procent. Fast när de insåg hur långt det var dit så ändrade de visst siffran till 40 procent, så det kanske går att justera ned den ytterligare om det behövs?

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker faktiskt det är rätt ok med runt 500.000 satta sprutor.
Fattar inte riktigt vad folk gnäller över..

Verkar vara lite oklarheter kring hur många som faktiskt har vaccinerats. Några 500 000 är det i varje fall inte tal om. SVT Text har i dag två helt olika uppgifter på angränsande sidor. Ska man tro på FHM eller ministern? Kanske ingen alls.

Citat:
Totalt har 331 389 personer fått minst en dos vaccin mot viruset. 80 procent av alla som bor på särskilt boende har fått en första dos, enligt FHM.

32 procent av personer med hemtjänst ska också ha fått vaccinet.

Citat:
-Vi passerade under veckan 400 000 vaccinationer. På särskilda boenden har tre av fyra fått sin första dos. Det är glädjande att se att vaccinationsviljan växer.

Det sade socialminister Lena Hallengren (S) på en presskonferens i dag.

Helt klart är i varje fall att takten måste ökas betydligt och att vi slipper fler produktions- och leveransstörningar och att flaskhalsarna försvinner i regioner och kommuner. I nuläget skiljer det sig alldeles för mycket åt beroende på var man bor, i min hemkommun t.ex. har man inte kommit i gång med någon mer utbredd vaccinering ens av personer i riskgrupper (t.ex. 80-plussare med hemtjänst) och vårdcentralerna kan inte lämna besked om när en sån vaccinering kan inledas .
Citera
2021-02-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl de konstaterade vad jag kan förstå. Alltså de sekvenserade. Så situationen är nog värre och min gissning är att 100% av dem på Northvolt har den brittiska mutationen.
Senaste siffrorna från Northvolt visar på 1/3 med brittiska mutationen.
Citera
2021-02-11, 15:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Senaste siffrorna från Northvolt visar på 1/3 med brittiska mutationen.
Men har de verkligen sekvenserat alla prover? Är inte det konstaterade fall?
Citera
2021-02-11, 15:48
Medlem
Citat:
Lägre dödstal men fler smittade. Skulle kunna vara ett uttryck för rådande situation. Jag tror att det kommer att bli värre framöver med en rejäl tredje våg. Vad vi får hoppas på är att dödstalen hålls nere med vaccination av våra äldre-äldre och utsatta.

Det finns en gnagande känsla att COVID19 har fler mindre trevliga överraskningar för oss framöver är jag rädd för.

Ja, det är ju fördröjningar hela vägen och har fallit ända sedan Jullovet, smittspridningen verkar ha bottnat nu och dödligheten följer ju 1-2 veckor senare.
Det lär väl öka fram till april nu.
Citera
2021-02-11, 15:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell 12 januari: Vi stoppar mutationerna vid gränsen. Det arbetet fungerar bra
Tegnell idag: Vi har samhällsspridning av den brittiska mutationen. Vi ligger på höga tal

Fast det förstod vi ju. Det är bara att vrida det Tegnell säger 180 grader så får man verkligheten.

eller är frågan. Kanske hade varit det bästa, men de flesta svenskar verkar mest
Citera
2021-02-11, 15:50
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag blir inte ens upprörd längre utan kan bara garva åt eländet.

Hoppas allt går åt helvete så det blir mad-max stuk på tillvaron. Skulle åtminstone rensa bort alla parasiter i samhället.
Hur ska ni våga er ut i en Mad Max-miljö när ni sitter inne helt lamslagna av rädsla för ett förkylningsvirus? LARP:ande på hög nivå.

Jag tror vi kan vara lugna. Den här krisen bedarrar nog den också.
Citera
2021-02-11, 15:51
Medlem
Citat:
Men har de verkligen sekvenserat alla prover? Är inte det konstaterade fall?

Vad jag förstått det som så har de sekvenserat alla tester som har tillräckliga virusnivåer. Hur stor andel av de positiva proverna detta är vet jag dock inte. Smittskyddsläkaren uttryckte sig åtminstone på presskonferensen jag såg som att de hade sekvenserat alla prover från NorthVolt.
Citera
2021-02-11, 15:55
Medlem
Tegnell fick idag frågan om den amerikanska smittskyddsmyndighetens artikel, att dubbla munskydd skulle stoppa över 90 %.

Återigen började Tegnell kill-gissa och gripa fritt ur luften, eller om det var något annat ställe. Varför håller inte karln käften när han inget vet om det han svarar på?
Han började svamla om att rent teoretiskt i labbtest kanske man kunde mäta upp mindre som passerade genom två munskydd. Så pladdrade han om att det då blev dubbelt så svårt att andas.

Det CDC skrev om var främst att de om sk kirurgmaskerna som inte sitter speciellt tätt t.ex. kompletteras med tygmasker kommer det att bli sluta tätt bättre. Tygmasker har inte speciellt mycket andningsmotstånd.
Kirurgmasker har tre lager, räknas det som tre masker?

Linslusen och den killgissande svamlaren Tegnell borde fått gå för länge sen, men nu har vi ju en okunnig svetsarlärling som politisk ledare.

Även mask som läcker runt om har effekt. Som man kan se i den här videon:
https://youtu.be/xEp-Sdgl9AU?t=250
Nu är det varken droplets, aerosoler som syns på videon utan CO2 som vi andas ut. Det är det som troligen är lättast att filtrera fram. Om det är en kirurgmask har den fuktabsorberande lager på insidan så en del av droplets och aerosoler fastnar på insidan. Dessa masker läcker även mer vid utandning än inandning.

Tom Cruise var tidigt på bollen i nov:
https://www.expressen.se/noje/tom-cruise-bar-dubbla-skydd-i-mote-med-fans/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in