Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Ang. det fetade, så verkar det ju vara precis det Borgnäs menar själv nuförtiden, när han bestämt och indignerat svarar på frågan om ett offentliggörande av PU kan leda till att mördaren hittas, med: "Nej, mördaren finns nämligen inte i arkivet." Han är såvitt man kan bedöma numer övertygad att lösningen är begravd i Säpo, i arkiv ingen sanningssökare har eller kommer att få tillgång till (om de heta dokumenten mot förmodan skulle vara arkiverade där än idag). Han tycks mig ha lämnat det klassiska gamla polisspåret med identifierade nassar som han utredde på SR/SVT bakom sig, och menar idag att det är personerna bakom, de som inte syns, som är "männen bakom mordet"; kanske han rentav är bitter över att han på nittiotalet föll för och så gedig utredde ett villospår (varmed han visserligen la somligt ännu relevant i dagern).
Okej, tack. Jag har inte följt LB på senare tid utan syftade, som du förstår, på hans tidigare rotande kring CGÖ m fl.
Jag kan inte påstå något i detta, jag vet för lite, men ville ändå väcka tanken att personer i bakgrunden kanske är intressantare än de som så uppenbart syns. Det var bra att CGÖ/IG och andra lyftes fram i ljuset men det har inte givit något konkret än. Kanske dags att rikta strålkastaren åt annat håll?
Som du säger är det dock omöjligt för oss utomstående att ta reda på vad som döljer sig inom vår säkerhetspolis, MUST, FRA och sådana myndigheter.